De foto van mijn horloge gereedschap kwam ik toevallig tegen op marktplaats.
Het is de derde foto bij deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/505213900
Waarom de man deze gebruikt is mij een raadsel maar logischerwijs ben ik hier niet tevreden mee. Mijn vraag is dan ook, wat kan ik hier tegen doen?
Je kunt de verkoper mailen en verzoeken hem te verwijderen. Mocht hij dat niet doen, dan kun je marktplaats informeren (hij staat tenslotte op hun site). Als laatste kun je aangifte doen wegens het overtreden van het auteursrecht.
Helemaal met Jan eens. Alleen aangifte doen wegens auteursrecht… Dan moet je echt wel kunnen bewijzen dat het echt JOUW foto('s) is/zijn.
jantje.vlaam Schreef:
Je kunt de verkoper mailen en verzoeken hem te
verwijderen. Mocht hij dat niet doen, dan kun je
marktplaats informeren (hij staat tenslotte op hun
site). Als laatste kun je aangifte doen wegens het
overtreden van het auteursrecht.
Over het algemeen doe je geen aangifte bij overtreding van het Auteursrecht…
… je stuurt gewoon een rekening (mocht je dat willen) voor het gebruik van je foto. Tarief bepaal je bijvoorbeeld op basis van info van de Nederlandse Fotografen federatie
Als die rekening niet wordt betaald stuur je eerst aanmaningen, daarna een incasso en daarna een deurwaarder ofzo… of je gaat een rechtzaak aan.
Maar ook in de fotografie-wereld zelf, waar de waarde van de foto’s iets hoger wordt ingeschat, is het vaak een kansloze zaak.
Probeer gewoon netjes te vragen aan die man of ie je foto weghaalt en wellicht wil ie je een leuke geste doen, bijvoorbeeld wat gereedschap toesturen, voor de gelede schade.
Overiges: in het merendeel van de gevallen beseffen mensen zich niet eens dat er zoiets is als copy-right bij het gebruiken van internet-foto’s.
Eind goed al goed. Waar maken jullie je druk om zeg…misschien heeft ie wel gewoon gegoogled en vond die dat plaatje goed te gebruiken. Als ik sommige reacties hier lees.
Nou… ‘waar maak je je druk om zeg’ is ook een waarde-oordeel. Zo maak ik maak me bijvoorbeeld niet zo druk over het laten zien van mijn hele collectie…
De adverteerder heeft de foto verwijderd.
Ik was ook niet van plan aangifte te doen maar het is toch even schrikken als je ziet dat iemand een foto gebruikt die jezelf in je privé omgeving genomen hebt.