Vandaag op een brocante markt in de Dordogne iets aparts gevonden, tenminste dat denk/hoop ik. Ik heb er alleen geen verstand van8-).
Het is een dieptemeter van La Spirotechnique maar dat is alles wat ik weet.
Misschien dat een van de duiker liefhebbers op dit forum meer info heeft mbt leeftijd e.d.? Is het inderdaad wat aparts of meer iets van 13 in een dozijn? En wat betekent dat ‘M’’ logootje op de wijzerplaat?
Hier wat foto’s (ook naast mijn Monster om de afmetingen duidelijker weer te geven):
Gaaf! Ik heb geen idee over de zeldzaamheid maar ik vind het erg mooi! Die M staat volgens mij voor de Franse Marine. Maar ik kan me vergissen. Kostte da?
Ik heb hem zelf ook puur gekocht omdat ik hem gaaf vond. Hij is groot en loeizwaar em de lume werkt nog redelijk goed en heeft diverse kleuren, wit, oranje
Zou leuk zijn als hij inderdaad een militaire achtergrond heeft.
Ik heb even zitten zoeken, volledig heet het een profondimetre. Je ziet ze in veel prijsklasses (van tientjes tot 500 euro). Maar ik heb er nog geen gevonden met die M die volgens mij op de Franse Marine moet duiden.
Dank je voor je hulp. Ik heb er zelf ook al diverse gevonden maar inderdaad nog geen met de ‘m’ en overigens ook nog geen met twee wijzers, alleen met een wijzer.
Hé, dat was me nog niet opgevallen! Is die tweede wijzer om aan te geven wat je maximale duikdiepte was tijdens je laatste duik? Dan zou er een pinnetje onder aan moeten zitten waar die andere tegenaan zou moeten drukken ofzo…
Net gevonden (met een wijzer maar met M):
La Spirotechnique, ca. 1966
Degressive Skala zum besseres Ablesen der geringen Wassertiefen, Prinzipiell wird die Volumenänderung einer flexiblen, gasgefüllten Blase gemessen und auf einen Zeigermechanismus uebertragen.
Der Tiefenmesser beinhaltet das fuer die damalige Zeit genaueste Membranmesswerk. Jedes Messwerk wurde im Werk einzeln kalibriert. Der Profondimeter wurde von Militaertauchen verschiedener Nationen eingesetzt.
Leuk, dank je!!! Hij lijkt dus inderdaad een militaire achtergrond te hebben.
Die tweede wijzer werkt inderdaad zoals je beschrijft. Eronder zit een derde zwarte wijzer met tweepinnetjes, een onder en een boven. Op deze manier kun je inderdaad je maximale duikdiepte aflezen.