Misschien ligt het aan mij, misschien hebben jullie er ook last van: vooral, ik geef het toe, bij goedkopere merken horloges, ontbreekt ieder spoor van een uurwerkaanduiding, je krijgt alleen: Quartz, Mechanisch, meer niet…
Is er een soort van database waar zoiets dergelijks in op te zoeken is, want zelfs via de fabrikant krijg je zelden opheldering…
Persoonlijk vind ik dat ook ruk, en ik wil altijd vooraf alles weten over een caliber, en dat willen de meesten hier op 't forum. Maar goed, wij zijn dan ook wel volkomen “getikt”. Een doorsnee horlogekoper, geeft echt geen ene ruk om technische specificaties, die gaan gewoon af op 't uiterlijk.
Ja… die Tik heb ik zelf ook wel… van je auto wil je tenslotte ook weten of je een 1.6 of een 2.3 liter hebt… je wilt echt wel een 1000 Watt boormachine… en het “hart” van je horloge?.. dat interesseert velen geen zier…
Bij mijn Instrument 2 heb ik het dus ook gewoon op de achterkant gegraveerd.
Cal.2763 staat er op, inderdaad een ETA… en… op mijn website zet ik ook altijd alle spec’s erbij…
Er zijn wel gegevens over uurwerken te vinden, maar dan moet je wel eerst een type-/productcode hebben en die is bij sommige merken niet op de site te vinden, idd. Het is overigens niet zo dat er honderden uurwerkproducenten zijn. Heel vaak pakt een merk toch iets dat gewoon voor handen is. En dat is maar een relatief kleine pool. Op fora, zoals Watchuseek en Horloeforum, vind je met de zoekfunctie van bijna ieder horlogemerk wel iets over gebruikte uurwerk(en). Soms is het een beetje zoeken. Soms moet je 't gewoon als vraag posten op een forum. Het antwoord komt dan (bijna) altijd wel. Ja, als horlogeliefhebber ben je niet gemiddeld. En de gemiddelde consument, het is al gezegd, interesseert het niet.
Thank you for your email of enquiry regarding the pocket watch, this is fitted with a Chinese movement.
If you have any further questions or queries please do not hesitate to ask.