Hier even een update. Ik ben pas sinds vorig jaar begonnen met het dragen van een horloge. Meer omdat ik al snel gefascineerd ben door techniek en het vakwerk, dan voor het praktische nut ervan. Het oog wil ook wel wat.
Ik ben begonnen met een Oris aquis 43,5 mm van titanium. Met mijn geringe kennis gelijk een duur en veelte groot horloge voor mijn pols van 16,5-17 cm gehaald.
Die heb ik inmiddels verkocht met een ruil horloge erbij. Namelijk de Certina DS8 Gent. Ik dacht dat 41mm een stuk beter zou zijn dan 43,5 en ook mooi plat met 9,8mm. En dat was het ook… maar nog niet helemaal naar mijn wens. Dus die gaat ook weer de verkoop in, al verkoopt die niet zo makkelijk als de Oris blijkbaar.
Nu zie ik hier nog wel is wat voorbij komen, en ik zag een topic over mooiste budget horloge. Toen ik naar de juwelier ging om naar een ander horloge te kijken zag ik de Seiko in de etalage staan. En na gepast te hebben is dit eigenlijk wel alles wat ik zoek. Functioneel, prachtig, niet te duur en de juiste maat voor mijn polsje.
Het enige waar ik nog aan moet wennen is dat het quartz horloges zijn. De Certina seconde wijzer verspringt ipv een egale beweging. Dat vind ik persoonlijk niet zo mooi om te zien. Maar de Seiko heeft daar geen last van omdat de seconde sub wijzerplaten niet zo opvallen. Wel voelt de Certina aan als een tank vergeleken met de Seiko. Voornamelijk de band met vlindersluiting lijkt wel superieur te zijn aan die van Seiko. Maar goed, we gaan zien.
Voorlopig zit ik wel weer even gebakken. Mocht ik wat meer kennis hebben opgedaan en besluiten om een normale auto te halen ipv een AMG, dan kan ik wel weer eens gek doen en een mooie high end watch in de toekomst halen!
Oja ik was bijna voor deze gegaan; Grand Seiko SBGV245. Maar twijfels vanwege grootte en om dit nou dagelijks om te hebben op werk etc… Wat vinden jullie?
Leuk dat je jouw horlogereis, tot nu toe, deelt. En mooi dat je er steeds meer achter komt wat bij je past! Gelukkig zijn er de laatste jaren veel horlogemodellen op de markt gekomen in wat kleinere maat. dit heeft ermee te maken dat grote horloges niet meer zo populair zijn. En anders is er nog altijd een heel grote vintagemarkt, met over het algemeen ook wat minder grote horloges. Dus er is keuze genoeg!
Misschien eens deelnemen aan een GTG, zodat gelijkgestemden je kunnen helpen met horloges in andere stijlen en vooral formaten dan die je nu hebt. Dat helpt je misschien die sweetspot vinden. Die Seiko oogt top, de Certina heel groot.
Je moet ergens beginnen en ontdekken wat passend is voor je op alle manieren.
Wat me dan wel verbaast is dat een juwelier dan geen advies geeft over de horloge diameter in relatie tot polsomvang.
Ik heb de eerste 2 horloges van MP. De Seiko heb ik bij de juwelier gekocht. En ze zei bij de Seiko idd dat ze de anderen 2 horloges met het op maat maken al te groot vond ogen.
Veel draagplezier met je Seiko,naar wat ik aanvoel pak jij het verstandig aan,GS Quartz is top,maar vogel uit of het je gaat tegensteken op termijn,indien ja zou je beter voor een automaat kunnen gaan,neem alvast je tijd,niets gaat lopen in deze horloge hobby,en het nieuwe staat altijd weer om de hoek😉