Hallo allemaal,
De kerstdagen zitten er aan te komen en om één of andere reden gaat het bij mij dan kriebelen. Ik had al een aantal maanden geen nieuwe horloges gekocht en eigenlijk had ik wel weer eens zin om iets anders om de pols te hebben.
Ik heb al een tijdje de Auguste Reymond 2007 limited in mijn bezit en draag deze ook regelmatig, maar toch stoorde ik me aan iets. Hoe mooi deze ook was, ik kan maar moeilijk wennen aan de secondewijzer op de 6. Ik wilde dus iets wat dressy was, maar wel met een ‘gewone’ centrale seconde.
Op het forum was op een gegeven moment een vintage Omega Geneve met Arabische cijfers te vinden, een horloge wat ik wel erg mooi vond. Ik heb echter niet de beste ervaringen met vintage horloges, dus liet ik deze maar liggen. Ik het vervolg van mijn zoektocht heb ik naar vele merken gekeken, waaronder Hamilton met de Jazzmaster lijn, naar Christopher Ward, Tissot met de Le Locle en ga zo maar door. Een horloge als de Stowa Marine Automatic vond ik ook erg mooi, maar had als grootste nadeel dat deze wel erg veel leek op de Auguste Reymond qua cijferlettertype en qua kleuren.
Ik keek weer verder en ging nu ook langs Seiko met de Spirit horlogelijn en hoewel ik daar zeer zeer mooie modellen zag, was de klik er toch nog niet helemaal.
Tot ik via het forum op de site van Archimede uit kwam en de Klassik lijn bekeek (voorheen Arcadia). Mijn oog viel eerst op de wit-blauwe versie, maar vanwege bovengenoemde redenen viel die optie eigenlijk weer weg. De versie met sunburst bruine dial kon me echter wel bekoren! Het formaat sprak me aan (42mm, wat mijn ideale maat is, hoewel dit te groot is voor een echte dresswatch). Natuurlijk is het altijd lastig om een horloge te bestellen zonder deze fysiek te hebben gezien, maar het is echt een beauty!
De uitpakfoto’s (niet live helaas, ik wilde eerst foto’s bij daglicht nemen, maar ik heb het de laatste dagen erg druk gehad).
Het pakje van Archimede:
De flappen gaan open, en wat zien we? Haribo! Duits horloge, dus snoep uit Duitsland? Ik vond het wel grappig dat ze dit er bij hadden gedaan
Een nogal simpel wit kartonnen doosje. Ach ja, het gaat om de inhoud, nietwaar?
Dat lijkt er al meer op Het doosje kan overigens wel goed dicht hoor, maar het horloge had ik niet helemaal geweldig terug in het doosje gedaan
En daar is ie dan, de Archimede Klassik. Alvast een waarschuwing voor de resterende foto’s: Het lijkt soms alsof het horloge slecht leesbaar is, maar niets is minder waar. Het horloge is supermakkelijk afleesbaar!
Bij deze foto komt de kleur van de wijzerplaat goed tot zijn recht. Ik vind het een prachtige kleur, jammer dat deze kleur veel minder te zien is!
Het horloge heeft ook een zichtbodem, waarin de ETA 2824-2 te zien is. Optioneel is een gesigneerde rotor, maar gezien het enorme prijsverschil (dat kost namelijk 145 euro extra, een dichte kast kost 40 euro extra) heb ik de ‘standaardrotor’ gekozen. Hier is overigens ook een klein beetje te zien dat de kroon gesigneerd is.
Wristshots kunnen niet ontbreken natuurlijk, excuses voor de deels omgeslagen mouw. Ook hier is de wijzerplaat weer qua kleur goed gefotografeerd. Deze foto is echter ook een voorbeeld dat de wijzers haast niet leesbaar lijken te zijn. Doordat ze chroomkleurig zijn, zijn ze erg moeilijk goed vast te leggen.
De camera heb ik iets anders ingesteld om de wijzers wat beter naar voren te laten komen, wat weer ten koste gaat van de kleur van de wijzerplaat. Hier is echter te zien dat de wijzers wel prima af te lezen zijn.
Ten slotte nog een foto van de bucle, die gesigneerd is. Wat de band betreft: Hij zit eigenlijk best lekker. Ik denk echter wel dat ik er te zijner tijd een andere band op gooi. Ik kan echter nog niet goed beslissen, misschien kunnen jullie me helpen? Ik heb nu drie banden in gedachten, namelijk:
Hirsch Ascot
Ik vind dit de mooiste band, maar de foto’s op internet laten soms een hele andere kleur zien dan op deze foto. Deze kleur vind ik in ieder geval erg mooi en gezien een sunburst plaat steeds weer andere kleuren geeft en deze band dit effect ook lijkt te hebben, leek deze band me een geschikte keuze.
Hirsch Duke:
Heel erg vergelijkbaar met de huidige band, maar daarom ook een genomineerde. Het huidige bandje vind ik er redelijk goed bij passen.
Hirsch Highland:
Een wat andere stijl, maar ook eentje die ik erg mooi vind. Ik vind de structuur erg mooi. Of het past bij dit horloge is echter een andere vraag.
Kort samengevat: Ik ben bijzonder positief verrast over dit horloge en het zal dan ook niet snel afstand van deze ‘Klassiker’ doen.
Gegroet!