TL;DR hoe ik op het forum terechtkom en foto’s staan onderaan
Goeie avond HF vrienden en vriendinnen,
Het is ondertussen zo’n 3 jaar geleden dat ik interesse ontwikkelde voor horloges. Daarvoor vond ik horloges maar irritant en ik deed ze telkens af na een uurtje omdat ik het maar vervelende dingen vond. Maar toen mijn vader een horloge voor zijn 25 jarig jubileum bij zijn baas kreeg vond ik dat toch wel gaaf, en ging ik mij eens een beetje oriënteren. Dit betekent dat ik “horloges” intypte op google en de eerste bijenkorf link die ik tegen kwam opende. Na een tijdje rondkijken en een positief verhaal over Mvmt watches (een kickstarter project) heb ik me zo’n dingetje aangeschaft. Nog volledig onbenullig over horloges vond ik dit helemaal fantastisch totdat er een kras op het glaasje kwam. Dit had niet erg lang geduurd vanwege het mineraalglas. Ik dacht bij mezelf: “Er moeten toch ook horloges zijn waar niet zo snel een kras op het glaasje komt?” En met zo een beetje googlen kwam ik uit op het Horlogeforum.
Met hier en daar wat meelezen en mee reageren was er toch wel een vlammetje gaan branden bij mij en een paar maanden later toen ik hoorde van de Rikketik ben ik daar toch maar eens gaan kijken. Ook al weet ik nu dat het daar voornamelijk 2ehands meuk is heb ik bij de stand van Rob van Monsterwatches een leuke Seiko solar gekocht die ik nu 2 jaar later nog steeds heb. Maar daar is in de tussentijd nog heel veel bijgekomen.
Met dit topic wil ik dus eigenlijk een paar dingen doen, zoals mijn laatste nieuwe aanwinsten even laten zien, mijn mening er over geven en vertellen welke rol het forum gehad heeft bij eventuele keuzes en smaakontwikkelingen. Daarnaast heb ik geoefend op mijn horloges fotograferen, ik hoop dat dat te zien is
1. Frederique Constant Classics Moonphase quartz
Dit was mijn eerste stap richting een voor mij een stuk duurder segment, de Seiko solar was tot hier toe de duurste die ik had en die was zo’n 200 euro. Ik had FC al vaker op het forum voorbij zien komen en nog nooit echt iets slechts over gelezen, en toen ik deze in de winkel voor een mooi verlaagde prijs zag liggen heb ik hem als impulsaankoop mee naar huis genomen.
Momenteel draag ik hem niet heel vaak meer omdat ik meer neig richting de iets kleinere horloges, waar deze 42mm is en dus vrij groot is voor mijn dunne polsjes.
2. Casio A500WGA-1DF
een van mijn goedkoopste en meteen een van mijn leukste horloges m.i. Een ordinair gouden Casio, niemand die denkt dat ik horloges ook maar als iets meer dan een fashion statement zie wanneer ik deze draag, mijn manier om weer eens bij het gepeupel te horen, I love it. zonder dollen is dit wel het meest gecomplimenteerde horloge dat ik heb, ook al boeien complimentjes me helemaal niets.
Stopwatch en timer functies en dergelijke heb ik wel vaker gebruikt, maar als ik het niet had had ik net zo makkelijk mijn mobiel gebruikt daarvoor. ik vind het gewoon een leuk horloge om te dragen, lekker casual.
3. Seiko SARB033
Mijn huidige favoriete horloge, man wat een ding! De afwerking voor dit geld is fantastisch en er aan komen was vrij lastig (voor een redelijk bedrag dan) en mijn versie bevat toch al wat gebruikssporen jammer genoeg, maar dit is voornamelijk op de bezel en de band. De Band heb ik vervangen door een Jubilee en de bezel ben ik van plan in de toekomst nog te vervangen.
Dit horloge ga ik gegarandeerd ook nog een keer in het wit kopen, totdat ik ooit er aan toe kom om een datejust aan te schaffen, dan worden de Seiko’s toch overbodig denk ik. Maar dat is slechts een toekomst droom.
4. Seiko 5 Goud referentie onbekend
Mijn nieuwste aanwinst: mijn vriendin haat hem, mijn zus vindt hem afschuwelijk en mensen die hun blik er op werpen kijken me verstrooid aan. Heerlijk! zoals ik eerder al zei kunnen complimentjes me weinig bommen bij mijn horloges. Tuurlijk is het lekker als iemand zegt: “Mooi horloge heb je om” maar daar gaat het me niet om. Iets aan deze vintage afgeragde (definitie van @W.E)) Seiko vind ik zo fantastisch dat ik nog nooit met zo veel plezier een horloge heb gedragen als deze. Dat goud, dat doet iets met me, ook al is het nep.
De afwerking er van is natuurlijk niet alles, maar wat verwacht je voor het geld wat ze kosten. Vandaar dat de SARB033 nog steeds mijn favoriet is. Maar de feeling die dit ding meebrengt is ongeëvenaard vergeleken met mijn andere horloges.
Zo, dat waren mijn meest recente en meest trotse aanwinsten, ik heb het gevoel dat ik de hobby momenteel echt goed te pakken heb. Of de horloges nou duur of goedkoop zijn ik heb er enorm veel plezier van en kan er lang naar blijven kijken, vandaar dat ik ondertussen ook zo’n dagelijkse aanwezigheid heb hier op het forum. Ik hoop dat jullie het een beetje een lekker verhaal vonden, ik vond het in ieder geval leuk om te schrijven en de afgelopen jaren heb ik enorm genoten van de gezelligheid hier op het forum, dat wil ik graag zo doorzetten.
Toedels,
Sjoerd