Al meer dan tien jaar ligt in één van mijn horlogekistjes een oude Omega, die ik in een opwelling ooit eens zo’n 12 jaar geleden, van @Jurgen heb gekocht. Eigenlijk draag ik hem zelden of nooit, vermoedelijk ook omdat een diameter van 32 mm ex kroon nou niet erg groot is, en dat ben ik niet meer gewend.
Het is deze Omega Century.
Dit horloge komt uit ongeveer 1954, en is uiterst dun goldplated. De horloges werden voornamelijk geproduceerd voor de Amerikaanse en Canadese markt. Het hele horloge moest zo goedkoop mogelijk worden. Ondanks het Swiss op de plaat, zijn ze in Noord-Amerika in elkaar gezet. Er waren leveringsproblemen inzake belastingen naar Europa, maar het fijne weet ik daar niet van.
Het horloge heeft een cal. 265 handopwinder.
De kasten van deze horloges werden bij een speciale kastenmaker in de USA geproduceerd. De Star Watch Case Company. De horloges werden ook daar geassembleerd.
Elke century behoort dan ook onderstaande deksel te hebben. Elke deksel heeft weer zijn eigen nummer.
Het horloge was een instapmodel voor armoedzaaiers, zeg maar, en daarom zit hij volkomen terecht in mijn kist.
De goldplated was het goedkoopste model, goedkoper nog dan de stalen. Zie onderstaande prijslijst, derde van onder (let niet op de gele arcering, die staat hier los van).
Nog wat voorbeelden van andere centuries, die er ook wat beter uitzien dan de mijne.
Ik ben blij het horloge weer eens te dragen, en heb plezier gehad in de speurtocht naar wat informatie.