Ik heb een Omega Seamaster chrono cadeau gekregen, van dezelfde persoon die mij de Speedmaster HB-Sia gaf. De verschillen zijn er maar de gelijkenissesn zijn legio.
- beide titanium met saffier
- beide een uurwerk gebaseerd op de Piguet 1285, alleen de HB-Sia heeft een integrated GMT
- Beide zijn 41.5mm breed. Daarover zo meer.
grootste verschil naast waterdichtheid, design, en bezel? De HB-Sia is coaxial. Big whoop. Deze Seamaster is begin dit jaar volledig geserviced, en alles is helemaal opgefrist. Om door een ringetje te halen.
Wat mij opvalt is dat de Speedy door Omega gemeten is op 44.5 en de Seamaster op 41.5, maar die Speedmaster diameter van Omega is inclusief de crown guard. Oneerlijk vergelijk! Daarom draagt de Speedy net zo groot, of klein, als de Seamaster.
Het líefst had ik de Planet Ocean chrono ware het niet dat die gewoon 19.8mm dik is versus een krappe 15 op deze seamaster. Diameter vind ik schitterend hoor, van de Planet Ocean, maar die dikte is niet te pruimen. Ik heb al 45x19mm chrono’s in titanium, en ik wilde dat deze Omega juist lichter en slanker draagt, veelzijdiger. Ben ik happy met deze? Ja en nee. De persoon die me dit gaf is stervende. Ik zou álles teruggeven voor nog een jaar met deze persoon. Maar het horloge zelf is geweldig.