Mijn opa van 50!

Daar ik in November 50 jaar wordt herinner ik me opeens een erfstuk van mijn opa.
Die heeft een 14k gouden zakhorloge van zijn vrouw ontvangen. Hier zie het doosje

als je het doosje open maakt zie alleen nog het zakje en een kroon

dan wordt het gehele horloge zichtbaar

met de inscriptie :
souvenir uwer 50e verjaardag
van uw echtgenoote
9-12-31
de naam van mijn opa

en vervolgens kun je zien hoe het horloge eruit ziet


Het horloge loopt niet meer en het merk kan ik ook niet achterhalen. Wellicht dat het aan
de binnenkant staat, maar het openen van dit horloge lijkt me, voor mij als leek, geen goede
optie.
Hoe kom ik erachter of het zinvol is dit horloge een keertje te laten nakijken en wie zou dat
kunnen doen?

Mijn beste,

Op jou vraag of het zinvol is een dergelijk oud, doch ogenschijnlijk zeer fraai zakhorloge, te laten restaureren, denk ik dat gij zelf het antwoord feitelijk al kan geven.
Immers het zakhorloge kan voor jou een diepere betekenis hebben. Het heeft in elk geval een meerwaarde voor jou doordat het een erfstuk is. Een zakhorloge met de tijdsgeest van weleer, met een verhaal, met een levensgeschiedenis.
Misschien dat je het juist nu zo rond je 50e verjaardag boven water hebt gehaald.
En ook nu kan het zakhorloge weer deel uit gaan maken van het levensverhaal welke bij jou opa begonnen is en misschien word doorgegeven aan zij die na jou komen.
Dus je begrijpt mijn beste ’Bluebreeze’ ik denk dat het zinvol is om het zakhorloge te laten restaureren. En ach!! Dan zal het misschien een paar honderd Euro kosten, ik denk dat dit wel eens een prachtig verjaardagscadeau voor jou kan worden. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Tissot62 Schreef:

Mijn beste,

Op jou vraag of het zinvol is een dergelijk oud,
doch ogenschijnlijk zeer fraai zakhorloge, te
laten restaureren, denk ik dat gij zelf het
antwoord feitelijk al kan geven.
Immers het zakhorloge kan voor jou een diepere
betekenis hebben. Het heeft in elk geval een
meerwaarde voor jou doordat het een erfstuk is.
Een zakhorloge met de tijdsgeest van weleer, met
een verhaal, met een levensgeschiedenis.
Misschien dat je het juist nu zo rond je 50e
verjaardag boven water hebt gehaald.
En ook nu kan het zakhorloge weer deel uit gaan
maken van het levensverhaal welke bij jou opa
begonnen is en misschien word doorgegeven aan zij
die na jou komen.
Dus je begrijpt mijn beste ’Bluebreeze’ ik denk
dat het zinvol is om het zakhorloge te laten
restaureren. En ach!! Dan zal het misschien een
paar honderd Euro kosten, ik denk dat dit wel eens
een prachtig verjaardagscadeau voor jou kan
worden.

Orologio Signaturis Temporis

Prima antwoord… en meer valt er hierover ook niet te zeggen.

idd laten maken, koste wat kost.

daarnaast, dit horloge is nog uit die goeie ouwe tijd dat er nog " u " tegen de man werd gezegd :smiley:

Koester het in ieder geval of het nu werkt of niet .
Het geeft voor jou een ongekende waarde .
Kijk er eens naar en beeld je dan eens in dat jij een moment door de ogen kijkt van jou opa zodat jij precies ziet wat hij op dat moment zag.
Veel succes ermee .

Alvast gefeliciteerd! (ben ik niet de enige ‘oude’ op dit forum) Wat betreft het horloge zou ik het zeker laten nazien. Het is een waardevol object uit het grijze verleden. Zo’n savonette komt uit de tijd dat er nog weinig auto’s rond reden. Uit de tijd dat tijd niet zo heel belangrijk was. Uit de tijd dat men nog stilstond bij ‘normen en waarden’.
Veel draagplezier, groeten, Ben

Ik herken hem meteen, ik heb namelijk ook zo’n horloge geerfd. Er zijn wat verschillen, maar ik denk dat dat eerder een modelverschil is dan een verschil in merk… Ik ga zo even wat foto’s online zetten Moment!
Het is een Ancre

Zoek de verschillen (ik heb er 2 gevonden)

Ik ga hem trouwens een dezer dagen laten nakijken en opknappen… Maakt me niet uit wat de waarde van het horloge is, hij is het voor mij gewoon waard…

de verschillen zijn in elk geval de beugel bij de kroon en dat op jouw horloge het merk
staat vermeld. De markering tussen de cijfers is ook anders. Ik ben overigens door de
diverse reacties wel er van overtuigd geraakt het te laten nazien en maken.
Iemand een idee wie dat in Nederland (bij voorkeur Branbant) netjes kan verzorgen?