Afgelopen weken begonnen met het wekelijks wisselen van een horloge uit m’n bescheiden collectie. Na 2 weken digitaal met de Casio F91w en de Seiko Circuit Race Timer is het deze week tijd voor het oudste horloge in mijn collectie: een Avia handopwinder.
Ik weet het bouwjaar niet precies. Mijn vader droeg dit horloge toen ik zelf op de basisschool zat. Dat is al meer dan 40 jaar geleden. Hij had het zelf waarschijnljk toen al een jaar of 10. In het boek van de vakschool in Schoonhoven (mijn geboorteplaats) staat deze advertentie. Aangezien ik van 1969 ben en ik het horloge ook op oude dia’s van mijn vader zie, zou eind jaren vijftig inderdaad prima kunnen.
Voor mij was dit waarschijnlijk de eerste kennismaking met horloges en dat heeft blijkbaar indruk gemaakt. Toen mijn vader het horloge nog droeg deed de secondewijzer het niet meer. Die was met een druppeltje lijm vastgezet omdat ie los zat (als ik het me goed herinner).
Ook de kast was inmiddels aardig aangetast, al was het niet zo erg als op de foto hierboven.
Eind jaren negentig heb ik het horloge laten restaureren bij Tijdloos in Leiden. Ik heb er toen voor gekozen om de kast opnieuw te laten vergulden en het glas te laten vervangen. Ook de kroon is nieuw. De wijzerplaat is wel in originele staat gebleven en natuurlijk is het uurwerk schoongemaakt en loopt de secondewijzer weer netjes. Daarna is er niks meer aan gebeurd, maar net opgewonden en hij loopt voorlopig netjes.
Een prachtige klassieker met een mooie persoonlijke geschiedenis! Goede keuze geweest die restauratie. Erg mooi dat de wijzerplaat met rust gelaten is, zo zijn er toch nog wat sporen van je vader en dus karakter achtergebleven.
Zo kan hij zelfs wellicht nog eens doorgegeven worden.
Geniet er van!
Dank je wel.
Ik vond het inderdaad ook wel een mooi compromis. Ik heb later ook nog een lincoln van mijn vader laten opknappen, maar toen juist de kast in originele staat gelaten.
Aan de conditie zal het in ieder geval niet liggen, je gaat er zorgvuldig genoeg mee om.
Gewoon lekker vaak dragen, of juist opvallend met speciale gelegenheden. Wordt het vanzelf een herinnering voor ze die ze tzt naar wens tastbaar kunnen maken.
Ik ben benieuwd waar mijn horloges zullen blijven. Ik heb mezelf bij de geboorte van mijn zoon op een mooie Pontiac. Zou toch wel mooi zijn als die straks weer door gaat. Ik ga dat natuurlijk wel een beetje proberen te sturen;
op tijd zijn “eerste” (vintage) horloge enzo