Mijn Pontiac krijgt eindelijk zijn servicebeurt

Nadat ik veel heb geoefend (o.a. op een Indus FHF 96) heb ik het eindelijk gedurfd om mijn Pontiac Hydraulica een servicebeurt te geven.

Zo zag het origineel eruit:

Een scheur in het glas, hij liep 5 minuten per dag te langzaam en stopte regelmatig.
Eerst het achterdeksel verwijderd met een DIY tooltje:

Het uurwerkje zag er nog erg goed uit.
Daarna in stapjes alle onderdelen van de baseplate verwijderd. Eerst aan de dial zijde:

Hierna aan de wieltrein zijde:

Na het schoonmaken van alle onderdelen, het horloge in omgekeerde vorm weer gemonteerd. Eerst een nieuw glaasje gemonteerd:

Daarna de rest van de onderdelen:

Vooral het monteren van de balansbrug plus balans was een stuk lastiger dan bij de Indus.

Uiteindelijk alle lagertjes en glijvlakken gesmeerd en het uurwerkje afgeregeld (met de hand en een quartz horloge). Na montage in het kastje hetzelfde DIY tooltje gebruikt om het deksel weer te monteren. Ging erg soepel:

En het eindresultaat:

Hij loopt weer prima en circa +9 seconden per dag.

Op naar het volgende projectje.

Groeten,

Coos

68 likes

Knap stukje werk! Complimenten! en heel leuk dat je dat met ons deelt. :ok_hand::slightly_smiling_face:

2 likes

Dat doe je goed :wink: Leuk om te lezen ook, dank voor het delen!

Goed gedaan!

Dit vind ik altijd leuk om te zien.
Knap stukje werk.

Mooi geworden. Dank voor het delenšŸ‘

Nice. Goed bezig.

Overigens dacht ik dat @Klokkengek aan het knutselen was geslagen. Normaal is de eerste avatar de TS, maar omdat de avatar van @Coosc het niet (goed) doet, staat chef @Klokkengek vooraan de rij:

Verwarrende boel.

5 likes

Zo ziet het er allemaal heel simpel uit. Toch waag ik me nog niet aan een uurwerk service. Binnenkort maar eens een oude automaat zoeken om te oefenen met demonteren en monteren.

Hoi Ide,

Zou hebben gekund, ik knutselde voorheen ook, maar sinds een klein half jaar lijdend aan neuropathie kan ik bijna geen bandje meer zelf aanzetten. Ik vind het nog wel altijd fantastisch om te kijken hoe andere liefhebbers dat doen en ze vorderingen te zien maken zoals b.v. deze Coos. Gaaf is dat! :slightly_smiling_face:

7 likes

Jij hebt nog een plexiglaasje voor mij gepoetst. Van een horloge dat je vervolgens van mij kocht als ik mij niet vergis. :wink:

Potverdorie, dat is klote om te horen. Beterschap en sterkte.

Nu weet ik dat je het ook fantastisch vindt om andere bierliefhebbers bier te zien drinken. Dus ik kom binnenkort wel weer een keer aanwaaien daar in de polder. :beer:

1 like

Dank je wel man! :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Mooi werk Coos, je zit in de lift. Ik zie een goede schroevendraaierset en een collectie Moebius op het werkblad staan. Dit gaat goed!

EƩn specifieke vraag die meerdere leden hier zal bezighouden: Hoe heb je het FLEX bandje er heelhuids afgekregen en weer gemonteerd (zonder gebruik te maken van een nijptang)? :thinking:

1 like

Het is dan geen Rolex net als die van Koen, maar dit ziet er ook bijzonder goed uit. Wat zit er een prachtig uurwerkje in een zo een Pontiac. Bedankt voor het delen.

Dit blijven m.i. de leukere topics!

1 like

Mooi werk, dat uurwerkje ziet er weer schitterend uit.
Leuk om te bekijken en te lezen. Klasse.

1 like

Mijn beste,

Met veel genoegen deze ā€œHorloge APKā€ bewonderd!!
Knap gedaan hoor!! Mijn complimenten. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Ik dacht juist dat jij het was omdat op mijn scherm jij als ts opkomt.

1 like

Zoals jij weet knutsel ik alleen aan bezels. Toch @Drebin?

2 likes

Respect

Goed werk!