Mijn primero El Primero

Soms kom je dingen tegen die je MOET hebben als je ze ziet. Dat was dus het volgende horloge, op slag verliefd was (ben) ik ::o. Wat een mooi horloge met een mooie geschiedenis.

De Movado Datron HS360 met een Zenith El Primero uurwerk.

De El Primero chronograph is eind jaren 60 ontwikkeld door samenwerking van Zenith en Movado watch companies. Het uurwerk zou de eerste automatische chronograph zijn met een datumaanduiding. De plaatsing van de datum op de 12 uur is een zéér bijzonder en alleen gebruikt bij de vroege El Primero’s.

Movado gebruikte één van de eerste versies van het automatische El Primero chronograph uurwerk en is alleen uitgebracht onder de naam Movado. Latere versies van de El Primero heeft bijvoorbeeld Rolex ook gebruikt in zijn Daytona modellen. HS-360 staat voor High Speed 36000 Bph, waarmee dit uurwerk dus als een dolle tikt dat ten goede komt aan de preciesheid van het lopen. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de nauwkeurigheid (normaal gesproken).

Hier de foto’s van het volledig originele horloge in wel zéér goede conditie. Zelfs het glas heeft nog het Movado teken, net zoals Omega hun teken in het glas heeft.

Even een foto geleend om het uurwerk te laten zien, want ik krijg hem niet open :sunglasses:

Dan nog even de specs op een rijtje:

Features:
Large Movado Datron HS 360 With Original Dial, Day/Night Bezel and High Grade Zenith 3019 PHC Automatic Winding Chronograph Movement.

Case:
Large Stainless Steel Screwback Cushion Case Signed Movado Factories Switzerland. Round Pushers and Movado Signed Screw down Crown. Uni-Directional Rotating Bezel and has Day/Night Colors.

Dial:
Beautiful Original Black Dial with Grey Sunken Registers Signed Movado Datron
HS 360 and T Swiss Made T. Luminous Filled Applied Hour Markers and white
Fly-back Hand.
Date at 12:00 is Quick-set at the Crown. 3:00 Register is 30 Minutes, 12:00
Register is 12 Hours and 9:00 Register is Constant Seconds.

Movement:
High Grade, Swiss Made, 31 Jewel, Zenith 3019 PHC, 13.25 Lignes, Automatic Lever Movement with Date. 36,000 BPH. Signed Movado Factories, 31 Jewels on the Rotor.

Dimensions:
Large 39.25 Diameter Bezel, 44.25mm Tall x 44.5mm Wide.

Wat een bizar mooi horloge!!!

Dat oude Movado heeft zo’n prachtige vormgeving, daar loopt het me bij weg. Daar is dit, met verre voorsprong, overigens de winnaar van.

Lullig… voor de rest van je verzameling :wink:

gr. Roel

36000 Bph eind jaren '60 !

Dit is een super wow horloge .
Het heeft een heel groot hebbe hebbe hebbe gehalte .

Yo , Manu .

Wow, prachtig (tu)

Wat moet dat in de jaren 60 een beest van een horloge zijn geweest!

Veel plezier ermee,

Martin

Wat een fantastisch horloge! Zowel de prachtige buitenkant als het innovatieve innerlijk maken dit echt een top stuk (tu)(tu)

Wat is die mooi zeg! En die bezel met acryle inlay, dat zijn de mooiste! Ik ben jaloers. Ik meen me trouwens te herinneren dat Hans M. eens een zeer uitgebreide post heeft gedaan over dit horloge, maar heb even geen tijd om te zoeken, ga een eigen aanwinst posten :smiley:

Waanzinnig mooi!!!

Heel erg super Jürgen, gefeliciteerd! Staat ook op mijn “ooit” lijstje en zag hem gister nog in Gent bij een juwelier liggen. De originele stalen band is wel een aanrader, al staat mesh hem erg goed!

Geniet ervan!

Kwijijijijijijlllllllllllll

De rest van de collectie kan nu wel op de verkoop afdeling :smiley:
Van harte en heel veel draagplezier!!!

mvg, Frans

Eddy C. Schreef:

Heel erg super Jürgen, gefeliciteerd! Staat ook op
mijn “ooit” lijstje en zag hem gister nog in Gent
bij een juwelier liggen. De originele stalen band
is wel een aanrader, al staat mesh hem erg goed!

Geniet ervan!

Ja, die originele band (en doos) staan ook nog wel op mijn lijstje. Dat zal lastig te vinden zijn.

Henrik Schreef:

Wat is die mooi zeg! En die bezel met acryle
inlay, dat zijn de mooiste! Ik ben jaloers. Ik
meen me trouwens te herinneren dat Hans M. eens
een zeer uitgebreide post heeft gedaan over dit
horloge, maar heb even geen tijd om te zoeken, ga
een eigen aanwinst posten :smiley:

Ja, die bezel met acryle inlay is inderdaad een topper, dat ziet er namelijk super chique uit.

Ongelofelijk mooi! Ben gepast jaloers!

Echt een heel mooi horloge Jürgen! Zoals de rest hier ben ook ik gepast jaloers, heel veel plezier ermee!

Erg mooi (tu)

Die datum op 12 uur komt mooi de symmetrie ten goede.

Kijk eens aan: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,62578,62578#msg-62578

Henrik Schreef:

Kijk eens aan:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,62578,62578#
msg-62578

Super Henrik, goed verhaal van Hans (tu)

Ik vind het ook een prachtig horloge.
De grijstinten vind ik erg geslaagd! (tu)

gr, Glenn

Gefeliciteerd met deze superklok!