Als tegenwicht tot mijn vintage Seiko handopwinders heb ik ook een paar Russen.
Wat de Seiko en Russen gemeen hebben is de betaalbaarheid en goede betrouwbaarheid van de uurwerken.
De Seiko scoort een flinke punt hoger als het gaat om het veelvuldig gebruik van Stalen kasten, tov de verchroomde kasten van veel Russen.
Het voordeel van een stalen kast, is dat deze meestal weer als nieuw te maken valt met wat poets of polijstwerk. Opnieuw verchromen is vaak te duur tov de waarde. De investering moet immers wel economisch verantwoordt zijn.
Betreft de Russen gaat mijn interesse voornamelijk uit naar de modernere Russen met stalen kast, of een vintage zoals bv Boctok/Vostok, Amphibian met stalen kast. Maar ja soms laat ik mij leiden door het hart en niet het verstand en schaf ik een chromen kast aan.
Zoals deze jongens:
2x seconda, waarvan een het zelfde is als Poljot de Luxe, caliber 2209, de andere met Romeinse cijfers is caliber 2609. HA
2X Raketa, de met twee kleurige wijzerplaat heeft caliber 2614. Dag verstelling door de kroon volledig uit te trekken, net zoals sommige Omega’s dat ook hebben. De geschroefde bodem heeft voor mij meer vertrouwen dan de klikbodems van de andere.
Nog een Poljot met Romeinse cijfers en een soort van Duiker , met extra geschroefde kroon kap. Ik kan geen merk tekens ontdekken op het uurwerk, maar vond hem apart.
Het leuke van deze bescheiden collectie is dat alles bij elkaar nog geen 60.00 euro heeft gekost. Dus ook met een low budget kan je veel plezier hebben en is exclusief, want je ziet ze niet zo vaak voorbij komen.
Boctok Amphibian:
Dat begint er betreft kwaliteit beter op te lijken.
Volledig stalen kast, bezel en deksel,
Geschroefde kroon,
Geschroefde deksel,
200 meter waterwerend. (probeer ik maar niet uit)
De V boven Boctok is apart.
Neutralen look dus geen afbeeldingen van tankjes etc., deze uitvoeringen hebben meestal geen stalen maar verchroomde kast.
Er is ook een 300m versie, maar die is zeldzamer
Stalen kast, degelijk uurwerk,
Geschroefde deksel
Moderner kan ook:
Vostok, 200 m mooie he…Ik zwem met deze iedere zondag, geen probleem. ( ik kom niet dieper dan 3 meter, in het zwembad)
Ook deze twee divers zijn betaalbare objecten,kosten bij elkaar 63.00 euro, en dat is veel plezier voor relatief weinig geld. Uiteraard goed in te zetten als dagelijks tijdwaarneminginstrument.
Nog moderner.
Nu wordt het iets duurder maar nog steeds betaalbaar tov andere merken.
Poljot, 3x Chrono’s caliber 3133. Je ziet ik hou van gematteerde kasten.
Links, een 42 mm met de naam 2677 ( ik weet niet waar dat voor staat) Deze is tevens gebruikt door een aantal leden van de Zwitserse air force. Mooie klok met draaibare bezel in een richting.
Doorkijkbodem, goed waterwerend tot 50m. Maar het mooiste is de wijzerplaat van zwart en witte wijzers
Inmiddels voorzien van een originele nieuwe Poljot band.
Mooie plaat:
Swiss Air Force:
Het bekende uurwerk:
Midden een uitvoering ter gelegenheid van de ISS ruimte station in 2001
Deze draagt lekker met z’n 40mm en ook deze een zeer mooie wijzerplaat en wijzers.
Natuurlijk is er goed naar de Fortis gekeken.
De pushers zijn geschroefd,
30 m waterwerend
Achterzijde, nummer 877 van 999:
De rechter is wat anders een zogenaamd Omega look. Deze is wat kleiner met 38mm.
Blauwe wijzerplaat wat in het schemer weer zwart lijkt. De gele wijzers staan er mooi op.
De lumi is tov de andere niet zo best te zien in het donker. De kast is staal maar anders gematteerd dan de andere twee.
Doorkijk bodem, altijs een feest, deze heeft een andere afwerking dan de andere, de aanduiding van het caliber en de manier waarop sommige delen zijn bewerkt.
Nog een die onderweg is een Sturmanskie uitvoering, maar met de zelfde kast als de ISS uitvoering.
Deze heeft een leuke tool, namelijk een Hackfunctie. Je kan het totale uurwerk stop zetten als je de kroon uittrekt. Dat was een vereiste voor militaire toepassingen, om horloges te synchroniseren. Die functie hebben de andere twee niet.
Geen fan van chrono’s?
Een normale handopwinder kan ook. Poljot caliber 2410. De lumi is waardeloos maar verder een mooie klok met gematteerde kast, mineraal glas. Jammer van die klikbodem. 38 mm. Deze heb ik al jaren.
De moderne Poljots vind ik super, veel horloge en techniek en relatief betaalbaar.
Een ding is wat ik wel altijd moet doen bij aanschaf. Dat is het afregelen op een speciaal apparaat bij een horlogemaker.
Vooral de chrono’s kunnen zeer goed op tijd lopen, maar vanuit de fabriek besteden ze net wat te weinig tijd hier aan. Gezien de prijs neem ik dat voor lief. Sommige lopen 3 tot 6 minuten voor of achter per 24 uur, nu is dat ongeveer 10 seconde tot 15 seconde. Zeer netjes!
Ze hebben ook veel slechte en ernstig lelijke horloges gemaakt. De hobby is om de goede en interessante er uit te pikken. Dat zal echter voor ieder, weer anders zijn.
Ander Russian spul heb ik ook, bv een MIG klok
Inmidels voorzien van een nette houder zodat hij op mijn bureu kan staan. Toch stijlvoller dan een normale klok. Het mooie van deze is de aanwezigheid van papieren en verpakking. Hij is ongebruikt en nieuw. ( zou er ergens een MIG zonder klok vliegen?)
Leesvoer verzamelen, ook weer een hobby en kunst op zich.
Ik ben niet de enige fan:
Link naar zeer veel informatie over de wat oudere Russen:
http://www.netgrafik.ch/history_of_russian_watches.htm
(tot de volgende keer)
Greetz Erik