Mijn Russen, vintage en moderner, veel foto's

Als tegenwicht tot mijn vintage Seiko handopwinders heb ik ook een paar Russen.
Wat de Seiko en Russen gemeen hebben is de betaalbaarheid en goede betrouwbaarheid van de uurwerken.

De Seiko scoort een flinke punt hoger als het gaat om het veelvuldig gebruik van Stalen kasten, tov de verchroomde kasten van veel Russen.

Het voordeel van een stalen kast, is dat deze meestal weer als nieuw te maken valt met wat poets of polijstwerk. Opnieuw verchromen is vaak te duur tov de waarde. De investering moet immers wel economisch verantwoordt zijn.

Betreft de Russen gaat mijn interesse voornamelijk uit naar de modernere Russen met stalen kast, of een vintage zoals bv Boctok/Vostok, Amphibian met stalen kast. Maar ja soms laat ik mij leiden door het hart en niet het verstand en schaf ik een chromen kast aan.
Zoals deze jongens:

2x seconda, waarvan een het zelfde is als Poljot de Luxe, caliber 2209, de andere met Romeinse cijfers is caliber 2609. HA

2X Raketa, de met twee kleurige wijzerplaat heeft caliber 2614. Dag verstelling door de kroon volledig uit te trekken, net zoals sommige Omega’s dat ook hebben. De geschroefde bodem heeft voor mij meer vertrouwen dan de klikbodems van de andere.

Nog een Poljot met Romeinse cijfers en een soort van Duiker , met extra geschroefde kroon kap. Ik kan geen merk tekens ontdekken op het uurwerk, maar vond hem apart.
Het leuke van deze bescheiden collectie is dat alles bij elkaar nog geen 60.00 euro heeft gekost. Dus ook met een low budget kan je veel plezier hebben en is exclusief, want je ziet ze niet zo vaak voorbij komen.

Boctok Amphibian:
Dat begint er betreft kwaliteit beter op te lijken.
Volledig stalen kast, bezel en deksel,
Geschroefde kroon,
Geschroefde deksel,
200 meter waterwerend. (probeer ik maar niet uit)
De V boven Boctok is apart.
Neutralen look dus geen afbeeldingen van tankjes etc., deze uitvoeringen hebben meestal geen stalen maar verchroomde kast.
Er is ook een 300m versie, maar die is zeldzamer

Stalen kast, degelijk uurwerk,

Geschroefde deksel

Moderner kan ook:
Vostok, 200 m mooie he…Ik zwem met deze iedere zondag, geen probleem. ( ik kom niet dieper dan 3 meter, in het zwembad)

Ook deze twee divers zijn betaalbare objecten,kosten bij elkaar 63.00 euro, en dat is veel plezier voor relatief weinig geld. Uiteraard goed in te zetten als dagelijks tijdwaarneminginstrument.

Nog moderner.
Nu wordt het iets duurder maar nog steeds betaalbaar tov andere merken.
Poljot, 3x Chrono’s caliber 3133. Je ziet ik hou van gematteerde kasten.

Links, een 42 mm met de naam 2677 ( ik weet niet waar dat voor staat) Deze is tevens gebruikt door een aantal leden van de Zwitserse air force. Mooie klok met draaibare bezel in een richting.
Doorkijkbodem, goed waterwerend tot 50m. Maar het mooiste is de wijzerplaat van zwart en witte wijzers
Inmiddels voorzien van een originele nieuwe Poljot band.

Mooie plaat:

Swiss Air Force:

Het bekende uurwerk:

Midden een uitvoering ter gelegenheid van de ISS ruimte station in 2001

Deze draagt lekker met z’n 40mm en ook deze een zeer mooie wijzerplaat en wijzers.
Natuurlijk is er goed naar de Fortis gekeken.

De pushers zijn geschroefd,
30 m waterwerend
Achterzijde, nummer 877 van 999:

De rechter is wat anders een zogenaamd Omega look. Deze is wat kleiner met 38mm.
Blauwe wijzerplaat wat in het schemer weer zwart lijkt. De gele wijzers staan er mooi op.

De lumi is tov de andere niet zo best te zien in het donker. De kast is staal maar anders gematteerd dan de andere twee.

Doorkijk bodem, altijs een feest, deze heeft een andere afwerking dan de andere, de aanduiding van het caliber en de manier waarop sommige delen zijn bewerkt.

Nog een die onderweg is een Sturmanskie uitvoering, maar met de zelfde kast als de ISS uitvoering.

Deze heeft een leuke tool, namelijk een Hackfunctie. Je kan het totale uurwerk stop zetten als je de kroon uittrekt. Dat was een vereiste voor militaire toepassingen, om horloges te synchroniseren. Die functie hebben de andere twee niet.

Geen fan van chrono’s?
Een normale handopwinder kan ook. Poljot caliber 2410. De lumi is waardeloos maar verder een mooie klok met gematteerde kast, mineraal glas. Jammer van die klikbodem. 38 mm. Deze heb ik al jaren.

De moderne Poljots vind ik super, veel horloge en techniek en relatief betaalbaar.
Een ding is wat ik wel altijd moet doen bij aanschaf. Dat is het afregelen op een speciaal apparaat bij een horlogemaker.

Vooral de chrono’s kunnen zeer goed op tijd lopen, maar vanuit de fabriek besteden ze net wat te weinig tijd hier aan. Gezien de prijs neem ik dat voor lief. Sommige lopen 3 tot 6 minuten voor of achter per 24 uur, nu is dat ongeveer 10 seconde tot 15 seconde. Zeer netjes!

Ze hebben ook veel slechte en ernstig lelijke horloges gemaakt. De hobby is om de goede en interessante er uit te pikken. Dat zal echter voor ieder, weer anders zijn.

Ander Russian spul heb ik ook, bv een MIG klok

Inmidels voorzien van een nette houder zodat hij op mijn bureu kan staan. Toch stijlvoller dan een normale klok. Het mooie van deze is de aanwezigheid van papieren en verpakking. Hij is ongebruikt en nieuw. ( zou er ergens een MIG zonder klok vliegen?)

Leesvoer verzamelen, ook weer een hobby en kunst op zich.

Ik ben niet de enige fan:

Link naar zeer veel informatie over de wat oudere Russen:

http://www.netgrafik.ch/history_of_russian_watches.htm

(tot de volgende keer)
Greetz Erik

Mijn beste,

Zo Erik, dat was even lezen en vooral kijken. Kijken naar al die wonderschone horloges, klokken, lectuur en een charmante medefan als hekkensluitster.
Het zijn stuk voor stuk fraaie horloges, elk met hun eigen verhaal, hun eigen geschiedenis en hun unieke uitstraling . Waarbij het hebben van de zaak in deze, bij lange na niet het einde van het vermaak is.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze markante horloges.

En die ‘MIG’ klok dát is nog eens een karaktervolle bureauklok (tu)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik sluit me volledig aan bij mijn voorganger, mooie foto’s en voor mij wat meer inzicht in de russische horlogerie, top hoor (tu)
Dank je wel!

mvg, Frans

mooie robuuste, ietwat dwarse eigenzinnige klokken. Leuk

Hardstikke leuk en daar zitten mooie exemplaren tussen, vooral de glasbodems!!

Grappig trouwens, ik zag net vanochtend op Ebay nog zo’n MIG klok te kop staan. Wellicht leuk voor iemand hier?

Link: http://cgi.ebay.com/Russian-militar-air-force-bord-clock-for-MIG-26-EXC_W0QQitemZ350177090604QQihZ022QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Dit is zeker een van de mooiere uitvoeringen, maar de prijs is behoorlijk. Die van mij heb ik gewonnen op de Baaj, voor een leukere prijs. ( 45.00 euro incl. verzenden) Ik zag er ook een aangeboden voor 20.00 euro als reparatie geval.

Laat je niet afschrikken daar electronica en draadjes. Die kan je negeren, deze zijn enkel voor de verwarmingselemanten.

Prachtige verzameling . (tu)
De oudere modellen zijn nog prima betaalbaar, de allernieuwste modellen beginnen nu wel veel te duur te worden.
Groet. Chris

Gelukkig zijn er nog meer ‘russofielen’, leuk(tu) De Wostok’s en de Poljot chrono’s zijn erg mooi. Ik had het al eerder verteld, de Kosmonaut vind ik erg mooi, maar de ‘Dynamic’ is ook erg fraai. De remake van de Shturmanski mag er ook zijn. Daar zit trouwens geen 3133 caliber in, denk ik.
Zelf ben ik een beetje fan van de wat oudere modellen, zoals de originele Strela en Shturmanski. Dus literatuur is ook belangrijk. Welk boek heb je daar? Ik heb de twee boeken van Ceyp en één van Levenberg, maar deze ken ik niet.
Binnenkort krijgt m’n oer-Poljot een nieuw glaasje en er is net een militaire Wostok binnen. Dus binnenkort ook weer foto’s!

Russofiel, ja dat zeker, enn Seikofiel. Vanaf dat ik mijn eerste Bocktok kocht toen ik 16 was op vakantie in Oostenrijk. Nu ben ik 45 …

De Sturmanskie heeft inderdaad geen 3133 want die heeft geen hackfunctie, maar caliber 31659.
Van Leuvenberg heb ik deel 5,6,7 en 8, plus een aantal folders. Ook dat is een leuke hobby, verzamelen van originele lektuur.
Ik ben benieuwd naar jou foto’s en natuurlijk ook van andere.

Nadeel van Russen is dat door de manier van samenstellen van de calibers er verschillende merken het zelfde calibernummer hanteren, maar ze zijn dan niet het zelfde.
Snap je het nog?

Maar ik hoop dat ik meerdere aangezet heb om wat Russen te laten zien…

Hallo Erik,

Mooie verzameling van de Russen.

Het geheim van dezelfde nummers ligt in het Russische (nog uit de Sovjet tijd) unificatiesysteem van de kalibers.

Een kalibernummer bestaat uit minimaal vier cijfers, waarbij eerste twee is de diameter van het kaliber in mm en twee of drie laatste is de uitvoering. Voorbeeld: 2209 en 2609 zijn kalibers met centrale secondenwijzer en shockproef, 2410 - hetzelfde plus antimagnetisch, 2614 is een kaliber met centrale secondenwijzer, shockproef en met datum.

Een producent is te herkennen door zijn stempeltje ergens op de platina of op een brug. Dit systeem werkt nu, volgens mij, bijna niet, een kaliber wordt lang niet altijd meer gemerkt :(.

Succes met je verzameling,

Groet,
Alex

met deze post is bewezen dat er niet zoiets bestaat als “teveel horlogefoto’s in een post” :smiley: :smiley:

mooi verhaal!!!

Leuk Eric,
Je hebt er heel wat bij gespaard de laatste tijd. Petje af.
Je hebt nog steeds een mailtje van me tegoed. Komt binnenkort.

Groet,
Adriaan

ehwatch Schreef:

Maar ik hoop dat ik meerdere aangezet heb om wat
Russen te laten zien…

Ik heb weinig nodig hoor:D

Raketa:

Shturmanski met hackfunctie (Caliber31659) uit de jaren '80:

Wostok uit jaren '90, denk ik:

Shturmanski uit de jaren '60, het z.g. Gagarin horloge.
Helaas zijn de kroon, seconden- en urenwijzer niet origineel,
maar de rest wel!

Molnija zakhorloge, jaren '80 denk ik:

Een Slava ‘day/date’, jaren '70/80:

Een oer Poljot met de merknaam in sierletters, begin jaren '60:

Een Poljot Strela chronograaf (caliber 3017) uit jaren '60"

Hoi Erik,

Op jouw advies ben ik ook maar lid vd club geworden. Je maakte me eerst Boctok-gek en nu ook nog dit… Dank voor de tip! Ik heb al door dat ik er een dagtaak bij heb om maar enigszins bij te blijven.

Groet, Frank