Mijn schoondochter een plezier doen

Ebay

Ach, hoe simpel kan het zijn.

1 like

Kijk uit met het schoonmaken van een wijzerplaat. Het wordt meestal een vlekkerig geheel, gebruik geen of heel heel weinig water, eer je erop verdacht bent zijn er streepjes of nog erger het logo weg.

Is er een verantwoorde manier om een wijzerplaat (uit 1967) schoon te maken.

Overlaten aan iemand die weet wat hij doet.

3 likes

Die gaan ook een keer dood.
En dan ?

Zulke grote levensvragen opstijgen mijn denkvermogen.

Dan hoop ik het zelf te kunnen.
Aan mensen overlaten die er verstand van hebben helpt daar niet bij.

Eerst even met een droog wattenstaafje zachtjes ‘vegen0’, kijken of je resultaat kunt bereiken.
Met eeb iets vochtig gemaakt wattenstaafje verder proberen. Je maakt het eerder slechter dan beter.

1 like

Vooral doen dus

Ik heb eens wat zeitten klooien met een rommelmarkthorloge
ik had het uurwerkje eruit kunnen halen en geprobeerd de de wijzerplaat (en ook de wijzers) wat op te kuisen gewoon met wattenstaafjes, tandenstokers en zo van die interdentale ragers, een druppeltje isopropylalcohol en een paar druppeltjes warm water met wat afwasmiddel en een puntig gemaakt potloodgummetje.

Eerst stof en oppervlakkig vuil verwijderd met wattenstaafje
Dan wat zitten krabben met een tandenstoker om het aangekoekt vuil eraf te halen
Dan vlekken en verkleuringen even gedept met in isopropylalcohol wattenstaafje (vermijd markers en opdrukken) en met droog wattenstaafje dan geprobeerd het vuil eraf te wrijven
Dan een potloodgummetje erbij genomen, maar uiteindelijk niks mee kunnen doen, te lomp
Tot dan toe zwas er zo goed als geen merkbare verbetering, maar ook geen verslechtering
Phew
Dan een paar druppeltjes warm water met zacht afwasmiddel op de plaat paar minuutjes laten rusten en dat dan weer met een droog wattenstaafje eroverheen gegaan
Dat heeft een klein beetje geholpen

Maar alles bij elkaar genomen, na een halfuurtje voorzichtig opkuiswerk was er nauwelijks een verschil te zien en heb ik het zo gelaten en mij kunnen bedwingen om er met mijn dremel op loos te gaan.

3 likes

Hahaha mooi ook dit, u vraagt om advies en krijgt dat ook “doe dit vooral niet zelf als u geen ervaring hebt”

Maar dat wilt u niet horen, ondanks dit het beste advies is.
Neen u denkt dat u het zelf allemaal wel ff kan fixen.

Veel succes daarbij, teleurstelling gegarandeerd :slight_smile:

1 like

Het is niet mijn intentie en als dat zo is overgekomen dan is dat niet juist.
Wat ik wel graag wil is een aantal vaardigheden in de vingers krijgen. Daarbij zijn maar een paar adviezen behulpzaam.
Daarom van mijn kant de ontboezeming dat dit waarschijnlijk mede kwam doordat het topic een emotioneel randje had.
Als ik was begonnen over een horloge dat ik op een rommelmarkt had gevonden dan zouden waarschijnlijk een aantal reacties achterwege zijn gebleven.
Maar toch, alle adviezen worden zeer gewaardeerd.

:joy::stuck_out_tongue:

2 likes

Ebay. :slight_smile:

1 like