Mijn schoondochter heeft mijn interesse in horloges in de gaten gekregen.
Ze diepte uit een rommelkistje een oud horloge van haar overleden vader op.
Kun jij dit een beetje toonbaar maken?
Nu ik al een tijdje probeer van horloges mijn hobby te maken, en dat ook nadrukkelijk heb rondgebazuind, kan ik haar natuurlijk niet teleurstellen.
Wetende dat hier op dit forum een hoop forumleden bereid zijn om op alle mogelijke manieren te helpen met advies en tips ga ik dus een poging doen.
Een Palerma Coaster, volgens mij uit 1967.
Op de achterzijde de code 313813.
Het glas ziet er niet uit. Er zitten zelfs een paar scheurtjes in.
Deksel er af geeft het volgende plaatje te zien.
Het horloge was geheel opgewonden en door mijn gerommel loopt het inmiddels al een paar uur. Daar had ik Youry Geller niet eens voor nodig.
Nu wil ik graag het uurwerk uit de kast halen.
Ik wil natuurlijk niets onnodig stuk maken.
Daarom hier mijn vragen.
Welk schroefje zorgt voor het borgen van de stift? Ik heb in dit forum al behoorlijk rondgesnuffeld en heb begrepen dat ik een bepaald schroefje ongeveer 1,5 slagen moet losdraaien. Vaak wordt het tiretteschroefje genoemd. Wat is het tiretteschroefje?
Kan ik na het verwijderen van het uurwerk het glas losnemen?
Waar moet ik opletten? Zijn er verder nog aandachtspunten?
Alle hulp en adviezen zijn welkom. Alvast bedankt.
Het horloge heeft inderdaad wel wat emotionele waarde maar mijn schoondochter heeft aangegeven dat het voor mij geen rem zou moeten zijn om het per ongeluk te laten verongelukken.
Maar ik begrijp het advies. Misschien in een later stadium nog eens te overwegen.
Ik zal in ieder geval het horloge niet met hamer en nijptang te lijf gaan.
Je kunt ook even contact opnemen met www.horlogeglas.nl die zetten er zonder problemen een nieuw glaasje in en kunnen ook kleine reparaties verrichten. Vervolgens stuur je het horloge naar ze op en krijg het weer pico bello terug. En ongeoefend, zonder goed gereedschap breng je vaak meer schade aan dan er al is
Als je er geen verstand van hebt: nie aan beginne nie. En zeker niet proberen bij horloges met sentiment. Daar ga je spijt van krijgen. Gewoon een goede horlogemaker in de omgeving zoeken.
Pijl boven wijst naar de tiretteschroef. Voorzichtig 1.5 slag losdraaien en proberen de stift er uit te trekken, Gaat dat nog niet nog iets losdraaien en trekken. Tot het eruit getrokken kan worden.
De pijl rechts wijst naar de schroef die het uurwerk vast zet in de kast. Evenzo de linkse pijl, maar het lijkt erop dat daar geen schroef zit. Als je deze losdraait kun je het uurwerk waarschijnlijk uitnemen, tenzij het aan de voorzijde uit genomen moet worden.
Wellicht is er binnenkort weer een workshop, weet je een beetje meer voor je echt gaat schroeven en ze geven je ook een lijst van wat basismateriaal. Misschien heeft @vinwat of @lassale anders de handleiding van de cursus voor je… (ik zie net dat er kennelijk vanavond een clinic is)
De stift met kroon verwijder was een fluitje van een cent.
Toen ik het kastje omdraaide viel het uurwerkje er min of meer uit. Het schroefje aan de rechterkant lag er los in, volledig gecorrodeerd. Aan de linkerkant lag er een soort klemplaatje los naast. Bij nadere bestudering kan ik dat op de foto ook herkennen.
Het kastje heb ik dus open.
Dat gezegd hebbende zou de tiretteschroef aan de kant van de kroon moeten zitten. Zonder dit uurwerk te kennen zou ik TS niet kunnen helpen met de vraag waar. Ik zit nu met een Chinese Unitas-kloon te rommelen waar hij aan de achterkant zit, het zou het kleinste of grootste schroefje op de brug naast de kroon kunnen zijn, maar er zou ook een palletje kunnen zijn om de kroon los te krijgen. De foto van TS is slecht. Ik zou een betere foto proberen te posten.
Het is al gezegd: Verneuk een horloge met sentimentele waarde niet, koop liever een opknapper van de Baai en geef dit aan een goeie service-boer op het forum.
Ik heb toch wel een aantal dingen geleerd met het starten van dit topic.
Een van de belangrijkste is dat ik mijn schoondochter en haar overleden vader er niet bij had moeten slepen.
Geeft allerlei goedbedoelde maar niet ter zake doende adviezen en reacties waarbij ik me soms afvraag of er specifieke kennis aan ten grondslag ligt. Ik blijf echter uitgaan van de goede bedoelingen.
Het uurwerkje loopt nog steeds.
Ik kan nu bij het glas en ook bij de wijzerplaat die erg vervuild is.
Aan het demonteren van het uurwerkje ga ik me nog niet wagen hoewel het wel zeker is dat het een servicebeurt nodig heeft.
Dat zal een volgende keer moeten gebeuren.