Mijn "schoonmaak machine"

Denk met name voor vintage dat er de mogelijkheid zou kunnen bestaan dat een ankersteen loslaat, denk zelf dat hitte en alcohol een groter impact hebben. Ik doe balans en anker eigenlijk in de one dip na ze eerst onder microscoop te hebben schoongemaakt.

Ik denk dat ik dan maar men akrid boven mijn vevor ultrasoon ga bouwen deze vakantie… :joy:

3 likes

Ultrasoon gaat prima samen met het ankertje of de plateausteen van de balans. Als ze zouden loskomen dan was er aan het begin al iets mis, verdwenen of losgekomen schellak.
Het enige gevaar is denk ik als je de onderdelen droog centrifugeert en het ankertje met “geweld” door de centrifugale krachten tegen de buitenkant van het korfje wordt gedrukt. Ik doe het ankertje daarom altijd in het het afgesloten korfje midden in mijn korf.

2 likes

Ik doe bij voorkeur het anker helemaal niet in de schoonmaakmachine of ultrasoon. Die doe ik in de b-dip voor enkele minuten. Daar laat de schellak tenminste niet in los. Dat heb ik al enkele keren meegemaakt in de Elma, en ook in de ultrasoon. Dus dat laat ik maar liever… Verder gaat alles bij mij in de Elma.

2 likes

Dat weet ik eigenlijk niet. Die deed ik altijd al in de wasbenzine. Daar ben ik mee begonnen toen ik nog met alcohol reinigde en dat ben ik blijven doen toen ik overstapte naar Elma vloeistoffen.

1 like

Toch is reinigen met een ultrasoon kennelijk niet helemaal zonder risico’s. Na het reinigen van een ETA2390 had het uurwerkje plotseling een beat error van bijna 2ms. Dat was voor het reinigen ongeveer 0.2ms.

Het is me geheel onduidelijk hoe dat is veroorzaakt. Dit uurwerkje heeft helaas geen aparte verstelling van de beat error. De enige oplossing is het verdraaien van de balansveer tov de balans as. Dat had ik slechts één keer gedaan bij een Seiko die wel een verstelling voor de beat error had. Hier hoefde ik slechts binnen het instelbereik te komen.
Bij deze ETA is het me na acht pogingen gelukt om een beat error van 0.3ms te bereiken. Toen ben ik gestopt.

Wat een zenuwen werkje is dat zeg. Als ik al geen trillende vingers had, kreeg ik ze hierdoor wel.

4 likes

Hier idem. Ik doe geen anker en balans in de ultrasoon. Balans gemonteerd wel weer in de Elma. Het anker krijgt bij mij een “Sonderbehandlung” : even in de wasbenzine en drogen. Paletten deppen in de rodico en dan voorzien van een beetje smering…
Meestal zitten er twee gaten in de platine waar je met een oliegevertje bij de paletten kan. Anker gemonteerd en de balans stilhouden en om de twee drie tandjes van het ankerwiel even met de oliegever langs de paletten gaan,

Tip van een pro gehad…

Maarrrrr iedereen heeft een eigen werkwijze.

1 like

Ik moet zeggen ik er ook zeker schuldig aan ben maar, ik probeer rodico uit de buurt te houden van schoongemaakte uurwerken en gebruik het alleen om stofjes weg te halen al zit ik te kijken naar een manier voor afzuiging ipv rodico.

Ik maak wel schoon voor alles de machine in gaat met rodico, dus platen, stenen en anker stenen daarna zou rodico eigenlijk gewoon ver weg moeten blijven.

4 likes

tip van een pro gekregen…, balans en anker idd niet in de ultrasone, na reinigen ankerrad en alleen de ankerstenen in epilame, dus niet het hele anker, daarna drogen met een verwarmde droger om corrosie te vermijden.
Na assemblage het uurwerk laten lopen voor ongeveer 15 minuten waardoor op de plaats waar de ankerradtanden het ankerstenen raken, de laag epilame verdwijnt en de olie blijft op die plek zitten waar het nodig is, dan via de eerder genoemde opening in de platine olie geven.