Als het teveel werk is, haal dan het hele topic
maar weg; logisch toch?
Makkelijk om vanuit de luie stoel kritiek te
leveren op mensen die ervoor
zorgen dat jij hier kan posten en een plezierige
tijd hebt.
Wist jij dat er nog meer fora zijn?
Ja, daar ga ik dan maar weer naartoe. Censuur en moderatie liggen hier teveel bij elkaar naar mijn mening. Moderators wensen hun ingrijpen ook niet toe te lichten in specifieke gevallen waar dat, blijkbaar niet enkel door mij, verwacht wordt en verschuilen zich daarbij achter âhet is een hobbyâ en algemene forumregels. Moderatie heeft op die manier ook geen sfeerbepalende of sfeervehoudende functie. Tot op de meeting(s) heren!
Ik denk dat de moderatoren het hier prima doen.
Het is gewoon niet nodig om elke keer weer een zelfde discussie te starten.
ik snap heel goed dat men daar zo langzamerhand wat moe van wordt
Groeten,
Marijn
Binnen uit de hand lopende topics (tot bedreigingen toe) is meermalen gebleken dat pogingen van de moderatoren om de zaak een beetje gezellig te houden geen enkel effect hadden.
Daar kwamen niet zelden reacties op in de trant van âdat maak ik zelf wel uitâ, âdit is censuurâ en âik vertrek hierâ.
Ben je het met het moderatorenbeleid niet eens, volg dan vooral die laatste opmerking.
Binnen uit de hand lopende topics (tot
bedreigingen toe) is meermalen gebleken dat
pogingen van de moderatoren om de zaak een beetje
gezellig te houden geen enkel effect hadden.
Daar kwamen niet zelden reacties op in de trant
van âdat maak ik zelf wel uitâ, 'dit is censuurâ
en âik vertrek hierâ.
Ben je het met het moderatorenbeleid niet eens,
volg dan vooral die laatste opmerking.
+1
Ik sta ook versteld, van hoe infantiel men kan zijn op dit forum.
Ik denk dat de moderatoren het hier prima doen.
Het is gewoon niet nodig om elke keer weer een
zelfde discussie te starten.
ik snap heel goed dat men daar zo langzamerhand
wat moe van wordt
Groeten,
Marijn
Ik vind het verdomd lastig, want als iedereen het gevoel zou hebben dat het niet nodig is om dezelfde discussie te starten, waarom wordt er dan toch iedere keer weer door ons gereageerd? Blijkbaar is er toch iets wat in ons begint te kriebelen waardoor we âmoetenâ reageren. Gewoon niet reageren is dan toch het beste lijkt mij, dan bloedt een topic vanzelf wel dood.
Ik zou niet graag moderator willen zijn⊠Het is verhipte moeilijk om het goed te doen. Haal je wat weg, dan word je beticht van censuur, maar laat je iets staan, dan krijg je te horen dat je je werk niet goed doet. Het ene lid, neemt al aanstoot aan mijn eerste zin waarin ik het woord âverdomdâ heb gebruikt en mijn in de jaren '60 blijven hangen oom vind dat ik het woord âverhipteâ ten onrechte gerbuik omdat hippies altijd peacevol zijn.
Het âspelâ om het op het forum leuk te houden is een samenspel:
respectvol reageren (dus inderdaad soms even tot 10 tellen voordat je reageert);
al te persoonlijke reacties gewoon even via pb doen (mijn ervaring is dat het dan zo gepiept is en het allemaal wel mee valt);
niet op de persoon reageren, maar op de inhoud;
heel lastig: als inhoud betrekking heeft op jouw horloge, je ook niet persoonlijk aangevallen voelen (ik betrap mezelf erop dat dat een valkuil is waar ik nog wel eens in dreig te stappenâŠ);
accepteren dat een moderator een andere verantwoordelijkheid heeft, niet alleen t.a.v. het betreffende topic, maar t.a.v. de sfeer op het gehele forum.
Voor de rest vind ik de sfeer hier nog niet zo slecht. Zeker gezien het feit dat dit een forum is met liefhebbers van diverse pluimage EN waarbij de meningen over inhoud fundementeel kan (en mag) verschillen.
Mijn post van gisteren was zeker NIET bedoel als kritiek op moderatoren. Wel blijf ik er bij dat de TS een bericht zou moeten te krijgen met daarin een mededeling dat een topic is verwijderd met een korte motivatie. Andere mogelijkheid is topic op slot doen met een mededeling in de afsluitende post. Dat is mijn persoonlijke mening en daar hoeft niemand iets mee, maar ik wilde het graag even kwijt.
De moderatoren zullen hun werk ongetwijfeld goed doen, en modereren op een druk forum als dit, is een verantwoordelijke en complexe taak. Daarnaast is het forum niet meer dan de berichten die wij posten, daar heeft een moderator maar beperkte invloed op. Dat maakt dat de gebruikers ook een gezamenlijke verantwoording hebben. Voor de discussies die we hier voeren zou ik zeggen:
Meer inhoud, minder betrekking
Meer ratio, minder emotie.
Vertel meer over jezelf, minder wat een ander zou moeten doen. Voorbeeld:
Als iemand een mooie hommage ziet en deze op het forum zet met de vraag wat we er van vinden, kunnen we allemaal vertellen of we het mooi vinden of niet. Meer moet je daar niet van maken.
Wat niet moet (en het gebeurt toch) is dat er dan altijd mensen zijn die roepen dat een hommage een slap aftreksel is van het origineel of dat het raar is om E 5000 voor het origineel uit te geven als je voor 500 een net zo mooie en bijna net zo goede hommage kunt kopen. Daarmee diskwalificeren we elkaar en onze hobby!
Hobby is emotie en maar beperkt rationeel onderbouwd, dus laten we elkaar daar dan ook niet steeds mee confronteren. Als we dat willen zouden we wel beter naar onze echtgenotes luisteren i.p.v hier te komen oreren
Sorry voor de misschien wat belerende toon, maar als ik serieus probeer te zijn wordt mijn taalgebruik snel wat plechtig. Zal wel met leeftijd te maken hebben.
Overigens, mogelijk geheel ten onrechte (:D, maar
ik verdenk mensen er wel eens van met opzet topics
over gevoelige onderwerpen te starten.
Dat zal absoluut wel eens gebeuren of gebeurd zijn. Anderzijds is er natuurlijk een wisselwerking: âGevoeligeâ onderwerpen blijven âonbeslistâ of âonuitgesprokenâ als ze door overenthousiaste moderatie steeds in de kiem worden gesmoord.
De hommagediscussie (bijvoorbeeld) is inderdaad kansloos, maar het feit dat deze topics ontsporen ligt niet aan het onderwerp, maar aan de korte lontjes en beperkte discussievaardigheden van sommige discussiedeelnemers. Er is een forumstandpunt âneppers met een andere merknaam dan het origineel zijn toegestaanâ of iets dergelijks. Daar moeten we het mee doen en de meesten doen dat. Als er vervolgens over een dergelijk merk een stelling wordt geponeerd (in laatste geval door XXoF) kan er dus gewoon over worden gediscussieerd. Moeten we wel een beetje normaal kunnen doen.
Makkelijk om vanuit de luie stoel kritiek te
leveren op mensen die ervoor
zorgen dat jij hier kan posten en een
plezierige
tijd hebt.
Wist jij dat er nog meer fora zijn?
Ja, daar ga ik dan maar weer naartoe. Censuur en
moderatie liggen hier teveel bij elkaar naar mijn
mening. Moderators wensen hun ingrijpen ook niet
toe te lichten in specifieke gevallen waar dat,
blijkbaar niet enkel door mij, verwacht wordt en
verschuilen zich daarbij achter 'het is een hobbyâ
en algemene forumregels. Moderatie heeft op die
manier ook geen sfeerbepalende of sfeervehoudende
functie. Tot op de meeting(s) heren!
Beetje vermoeiend en voorspelbaar allemaal hoor, alles wat over de prijs van Rolex en de zin of onzin van hommageâs gaat loopt uit de hand. Ik denk dan, als het zo op je allergie zit, lees en/of post het dan niet. Gewoon negeren.
Overigens, mogelijk geheel ten onrechte (:D,
maar
ik verdenk mensen er wel eens van met opzet
topics
over gevoelige onderwerpen te starten.
Dat zal absoluut wel eens gebeuren of gebeurd
zijn. Anderzijds is er natuurlijk een
wisselwerking: âGevoeligeâ onderwerpen blijven
âonbeslistâ of âonuitgesprokenâ als ze door
overenthousiaste moderatie steeds in de kiem
worden gesmoord.
De hommagediscussie (bijvoorbeeld) is inderdaad
kansloos, maar het feit dat deze topics ontsporen
ligt niet aan het onderwerp, maar aan de korte
lontjes en beperkte discussievaardigheden van
sommige discussiedeelnemers. Er is een
forumstandpunt âneppers met een andere merknaam
dan het origineel zijn toegestaanâ of iets
dergelijks. Daar moeten we het mee doen en de
meesten doen dat. Als er vervolgens over een
dergelijk merk een stelling wordt geponeerd (in
laatste geval door XXoF) kan er dus gewoon over
worden gediscussieerd. Moeten we wel een beetje
normaal kunnen doen.
Ik wist onmiddelijk toen ik het topic zag dat het uit de hand zou lopen. Het ergerde me ook dat het topic geplaatst werd, en het verbaasde me dat zoân ervaren forumlid dit deed. Vooral omdat we net een gedeeltelijk geschoond topic achter de rug hadden. Mijn reactie met fotoâs maakten het er niet beter op. Ik was geergerd en reageerde dom.
Ideaal en werkelijkheid liggen ver uit elkaar. Je zou dit soort topics moeten kunnen plaatsen, het kan echter niet. Nu, wachten op de volgende dan maar.