Mijn Vacheron zakhorloge 18k Remontoir

Beste forumleden wat vinden jullie van Dit zakhorloge Vacheron Genéve 18k
Cylindre 10 Rubis Remontoir
Wel ontbreken de wijzers en de glasplaat
Horloge was van mijn grootvader
MVG

Ronald

Wel, de vraag is of het over “de” Vacheron gaat. Want als dat zo is, is dit zakhorloge meer dan 200 jaar oud (Constantin kwam er 1820 bij dacht ik). Een serienummer van minder dan 50000 is ouder dan 1850 wat zou kunnen kloppen dan. Dus dan is het veel ouder dan je grootvader, richting vroege 1800.

Rest de vraag of het klopt natuurlijk. Een pin set in 1800? Je zou eerder sleutel verwachten dan. De wijzerplaat ziet er verre van goed uit maar die kan (knullig) bijgewerkt zijn ooit. Iedereen kan een gravure zetten, en een bekende naam trekt altijd verre neven aan die op de reputatie van hun naamgenoot willen meesurfen.

Openmaken en binnenwerk bekijken, zou ik zeggen. Of dit nog herstelbaar is is maar zeer de vraag.

2 likes

mijn grootvader had het op zijn beurt van zijn vader
Is wel degelijk oud dus
glasplaat en wijzertjes zijn gesneuveld door mijn toedoen als kleuter…jahh

Het deksel met de gravure binnenin kan met een scherp mesje opengeklikt worden (voorzichtig, goud krast idioot snel). Neem genoeg scherpe en goed belichte foto’s van het binnenwerk, dat gaat veel verduidelijken. :ok_hand:

Woeps :joy:

2 likes

Hier enkele fotos van het Binnenwerk van mijn Vacheron 18K Remontoir
MVG Ronald

1 like

Ik heb de niet de kennis om te beoordelen of dit een horloge van ‘de’ Vacheron is, maar het uurwerk ziet er niet bijzonder uit.
Wijzerplaat is in deze staat ook niet veel soeps en de wijzers en het glas ontbreken. Het gaat serieus werk (en dus geld) kosten om deze weer leuk werkend te krijgen. Buiten dat zakhorloges nauwelijks daadwerkelijk worden gebruikt.
De kast levert in goudwaarde natuurlijk nog wel wat op.

1 like

Zet dit rad andersom omdat anders het nodige beschadigd bij terugzetten van de wijzerplaat en dichtklappen van de kast!

4 likes

Nee, inderdaad. En het zou mij héél erg verbazen moest dit een binnenwerk uit 1800 zijn. Komt me veel te bekend voor. Een oude FHF? Hellup @chi_kwadraat!

2 likes

Dit is niet dé Vacheron van Vacheron & Constantin.
Dit is Vacheron Genève.
Zo is er ook een merk Patek, en dat heeft dan ook weer geen connectie met Patek Philippe.

4 likes

Mij ook:

Zou kunnen, maar ik geloof niet dat ik dit eerder gezien heb. Met name:
5b0e912e724c7efceb40027ff5844f67693e80b9
een pal van deze vorm en op deze plaats. En een centraal geplaatst tiretteschroefje is ook minder gebruikelijk.

Sorry, ik weet het niet.

3 likes

Dat kan inderdaad niet. Sliding pinion keyless work is bedacht en gepatenteerd door dhr. Philippe in 1844. En voordat het op de goedkopere horloges zat duurde nog decennia. Dit horloge lijkt me inderdaad van rond 1900.

3 likes