Mijn vaders horloge

IMG_20200722_162503_7


Hoi.
Ik Wil jullie het horloge van mijn vader even laten zien. Na zijn overlijden 18 jaar in de la gelegen, onlangs na het overlijden van mijn moeder weer voor de dag gekomen.sinds gisteren een beetje schoongemaakt en gaan dragen en hij doet het gewoon weer.loopt mooi op tijd.en is ook nog goed het aanzien waard vindt Ik.
Kan iemand mij misschien iets meer over dit horloge vertellen. Leeftijd, soort uurwerk wat dan ook. En weet er misschien iemand mij te vertellen hoe ik de band eraf kan halen zonder die te beschadigen. Ik wil er misschien iets anders opzetten (leer?) Maar Ik wil deze wel terug kunnen zetten. Alvast bedankt.

13 likes

Ik heb hem even verplaatst naar de juiste rubriek.

Leuk hoor dat je je vaders horloge hebt. Nog gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
Ik lan er niet veel over vertellen maar ik zou het horloge na al die tijd weer eens een servicebeurtje geven. Kijk even in de lijst hieronder of er een horlogemaker bij je in de buurt zit.

Om het horlogebandje te wisselen kan je het beste gebruik maken van een bandentool als de Bergeon 6767-F.

image

5 likes

Het horloge is een 6602-8050. 6602 is het type uurwerk, een mechanische handopwinder. Zo te zien is het horloge verguld. Het dateert uit december 1971.

5 likes

Tof ding,

Bij de meeste juweliers kun je voor een paar tientjes het glas laten polijsten. Dat doet veel goed voor het uiterlijk van het horloge. Als je een service beurt laat doen en hem van plan bent te gaan dragen raad ik dit zeker aan!

Daarnaast is het kopen van een tool om horloge bandjes te wisselen/inkorten erg handig. Zo kun je makkelijk afwisselen en het horloge een andere look geven. Zo’n tool is online al wel te koop vanaf een eurotje of 8.

Veel draag plezier!

1 like

Gecondoleerd met t verlies van je moeder.

Ik raad je dit af. Koop die 6767-F, of z’n moderne opvolger 7767-F. Zijn +/- 20 euro ofzo maar verbuigen in elk geval niet.

2 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens, die goedkope tools doen meer schade dan je lief is, trust me I know :sob:

2 likes

Ik zou hem sowieso een geurtje laten geven. De datum verzetten bij half 5 klopt niet helemaal

Tis een seiko… de mijne doet dat ook hoor… van 22.00 tot 4.30 ongeveer.

Regardless. Beurtje is nooit een slecht idee.

Een geurtje geven? T is een herenhorloge hoor… Van die datum klopt . Dat is inderdaad raar.

1 like

Haha…automatische spellingscontrole.

Prachtig. Dit zijn de beste horloges, die met een emotionele waarde. Het is al gezegd, maar echt een beurtje laten geven. Dat voorkomt een hoop schade door het laten lopen met oude smeermiddelen en gaat je de kop.niet kosten. Dan gaat ie echt vele jaren mee. En dat verdient ie wel (en jij ook).

3 likes

Wat een mooie herinnering aan je vader en moeder. Sterkte de komende tijd en koester je Seiko.

1 like

Hardstikke bedankt voor jullie fijne reacties. Zo geeft één kleine topic meteen de waarde van het hele forum weer. Precies hiervoor sluit je jezelf toch bij het HF aan. Groet.

1 like

Nog gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Het blijft lullig om wees te worden, wanneer het ook maar moge gebeuren. Hoe dan ook is hier alles al gezegd:

  • Gefeliciteerd met die leuke (weder)vondst. Het is cool om zo’n aandenken te hebben.
  • Vroege jaren zeventig Seiko’s zijn cool, ook gewoon in het kader van je hobby.
  • Als het datumverzet niet meer goed werkt (hij staat om 4.25 nog scheef) heb ik goede ervaringen met Jan Ubels. Die kan onderdelen custom maken als dat nodig is.
  • Beurtje ueberhaupt goed idee.
  • Bergeonnetje voor de bandjes is een goed idee, maar pak een smal kopje voor dit soort banden. Ik gooi ze steeds weg, want ik heb echt een hekel aan jaren zeventig blikken rammelbanden. Als de end links hol zijn kun je ze ook wat open buigen als je een brede bandenswap tool hebt.
2 likes

Is er misschien iemand in de omgeving Uden/Veghel/Gemert die dit zou kunnen/willen doen? Alvast bedankt.

In de eerste reparatie onder uw post staat een link naar de op horlogeforum gerecenseerde horlogemakers.

Er zijn opties in Den Bosch, Liempde en bij Nijmegen.

1 like

Een horloge dat al een tijd niet is gedragen kun je 48 uur vooruit draaien. En dan een paar uur dragen en de afwijking meten. Is die erg groot dan is een service zeker aan te bevelen.

Het horloge heeft 18 jaar in een lade gelegen, een service beurt is dus gewoon nodig. Daar hoef je niet eerst de afwijking voor te meten.

4 likes

Hoi. Ik zou voor dit horloge graag in contact komen met @koen uit Tilburg . Hoe doe ik dat ?

1 like

Bij de meeste horloge zaken zetten ze zo’n nieuw bandje er “ gratis” voor je erop.