Mijn vintage trio, the sequel

In een ver ver verleden heb ik ooit mijn “definitieve” vintage trio gepresenteerd in dit topic: Mijn vintage trio. Geheel in lijn met de algemene mores op dit forum hebben in de loop van de afgelopen jaren alle 3 deze (overigens erg coole) horloges het veld moeten ruimen, maar uiteraard zijn ze allemaal vervangen door zeer competente opvolgers. Daarom maar weer even een overzichtje van mijn huidige vintage trio:

Tudor Submariner 7928 (1963)
P1182207 by Eddy C., on Flickr

Ik ben gek op vintage duikers en ik was op slag verliefd op deze Tudor. Lekker geleefd, geweldig patina en dus een super uitstraling. Het gave van deze vroege 7928 is dat hij nog enkele kenmerken heeft die je alleen bij de hele oude ziet (en bij vintage Rolex subs al helemaal onbetaalbaar zijn): een chapter ring (de ring met minutenmarkers aan de buitenkant van de dial) en Pointed Crown Guards (de naam zegt het al, puntige kroonbeschermers).

Vixa Type 20 (1954)
PB170501B by Eddy C., on Flickr

Naast vintage duikers zijn vintage chronografen mijn andere liefde en dan in het bijzonder diegene met een militaire oorsprong. De voorname reden hiervoor is dat het horloges die voor een specifieke toepassing zijn ontworpen, naar de eisen en wensen van de afnemer. De ultieme tool watch dus. Dit specifieke horloge is gemaakt voor de Franse luchtmacht (ook o.a. Breguet en Auricoste hebben geleverd), volgens officiële lezing door het Franse Vixa met o.a. een Hanhart uurwerk, maar stiekem zijn deze horloges gewoon helemaal gebouwd door Hanhart, aangezien de Fransen het niet voor elkaar kregen. Dit is in essentie dan ook hetzelfde horloge als de Hanhart 417ES (die van die McQueen), met als enige belangrijke verschil dat het uurwerk van de Hanhart een schokbescherming heeft en deze Vixa niet. En toch heeft deze Vixa 30 jaar trouwe dienst gedaan en is het nu ook alweer 30 jaar met pensioen.

Zenith Defy (jaren 70)
IMAG0144_1 by Eddy C., on Flickr

Mijn vintage daily beater, deze funky coole Zenith Defy. Ontworpen als sporthorloge en zo zijn de meesten ook gebruikt. Deze is ook flink gebruikt maar heeft nog de originele scherpe lijnen. Persoonlijk vind ik de ladderband (van Gay Frères) op deze modellen minstens net zo cool. Die wilde ik al heel lang!

23 likes

Leuk Trio, vooral de eerste twee kunnen mij bekoren.

1 like

Heel mooi, vooral de Tudor. :thumbsup:

1 like

Leuke set, vooral die chrono. De Zenith is inderdaad erg jaren '70 :smile:

1 like

Beide trio’s zijn het aanzien waard!

1 like

Met het oude trio was ook zeker niets mis. Maar het nieuwe trio past me beter (al zou een mooie 300 mettertijd zeker wel weer welkom zijn).

Prachtig trio, vooral de Tudor is een juweeltje en zie je niet vaak meer.
De Tudor zou mijn daily beater zijn, zonde om in een doos op te bergen.
Is de band ook origineel??

1 like

Ik draag hem ook wel geregeld. Niet als beater, zulke oudjes moet je koesteren op hun oude dag (© @Brutus).
Band is een USA rivet van Rolex. Volgens mij wat nieuwer dan de Sub, maar origineel genoeg voor mij. :yum:

Emilio had er eentje (straight lugs).

Lekker. Die Vixa is ook prachtig. Ik zit al een jaar of twee met mijn vinger aan de trekker om een mooie type 20/21 voor een goede prijs aan te schaffen maar ze blijven door de mazen van het net glippen :stuck_out_tongue:

1 like

Ik kan ze echt aanbevelen. Ik vind Vixa en Auricoste het interessantst (Brequet ook :cupid: maar duur). Zitten qua prijs ook in de lift (maar ja, wat niet).

I know, was ook een mooie. Vind persoonlijk de 024’s het mooist (al zijn alle vroegere modellen natuurlijk wel specialer).

Dodane lijkt me ook wel wat. Airain ook. Heb jij ergens een semi-exhaustieve informatiebron over de Type 20s etc.?
Mag in het frans zijn.

De VIXA vind ik echt fantastisch.

1 like

Een landgenoot van je heeft/had een mooie Dodane te koop: http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=42587.

Dit is een goede bron: http://www.classicwatch.com/phpBB3/viewtopic.php?t=43. Verder heel veel te vinden verspreid over het www. Met name op MWR zitten een paar experts.

Dank man. Is ook echt een super horloge!

Mijn beste,

Dit magnifieke trio aan horlogerie,
laat ons getuige zijn van een horloge-passionist ‘pur sang’. :watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Alle drie heel gaaf!

1 like

Dank Coenraad!!

1 like

Lekker trio! Die Turod en Vixa, praaaachtig. Die Defy is inderdaad lekker funky :slight_smile:

1 like

Heel mooi trio! Zo’n Tudor zou ik ook graag nog een keer aan de collectie toevoegen. Toevallig deze week ook een plaatje van mijn drie favorieten gemaakt. Eentje is nog net niet vintage, maar de andere twee komen ook in jouw twee top-drieën voor. :smile:

2 likes

Dank mannen!

Haha, jouw trio als de bindende factor tussen mijn trio’s! :wink:
Ook een lekker trio man! :thumbsup: Wij zitten wel aardig op hetzelfde spoor altijd :sunglasses:

1 like