Mijn Vostok porsche 917 hommage

Hallo allen,

de volgers van de Vostok topic weten dat ik sinds een tijdje bezig ben met het modden en samenstellen van Vostoks. Net als bij Seiko zijn de Mod mogelijkheden haast onbegrenst en ik maak er gretig gebruik van.
Na weken van wachten op onderdelen heb ik gisteren uiteindelijk een nieuwe vostok kunnen bouwen.
Het had dit keer heel wat voeten in aarde om de built tot een goed einde te brengen.

n 1971 nam mijn vader, die dol was van autosport, me mee naar de 24 uur van Le Mans en daar vond ik de Porsche-Gulf wagens waarvan eentje die 24 ook won gewoon te gek om zien en uiteraard te horen voorbijrazen. Die Porsche 917 met de kleurcombinatie van licht blauw met de orange streep vond en vind ik nog steeds één van de meest iconische endurance wagens. Zo weten jullie meteen waar de titel van het Topic vandaag komt.

Voor diegene die niet weten over welker Porsche ik spreek :

The built :

Het kaliber (2416) vond ik via een lid van onze Duitse collega’s echter kwam het kaliber aan zonder de schroef die de Rotor van de automaat op z’n plaatst hield. Ik vond die echter weer via een ander lid van het forum die zo bereidwillig was ook nog een extra rotor mee te sturen voor het luttele bedrag van 2 euro. De verkoper himself beloofde de schroef te zullen nazenden en ik kreeg ook een brief met daarin een plastiek zakje echter wederom zonder schroef. Nee ik ben ze zelf niet verloren. De verkoper heeft me dan 2 euro teruggestort.

De kast VOSTOK 160 vond ik wederom via een ander duist uhrforumlid, ongebruikt en compleet waarvoor dank.

De wijzerplaat

De wijzerplaat is een apart verhaal. Op het Uhrforum en op watchuseek zag ik dat wederom een ander Duits forumlid zelf double layer wijzerplaten maakte. Ik schreef hem aan en vroeg hem in welke mate ik zelf eventueel een ontwerp voor een ‘GULF’ wijzerplaat aan hem kon voorleggen om me die te maken.
Voor Bernd (mixmaster) waar ik eerder ook al een kaliberhouder voor Vostok 24XXX kocht bleek dat tot de mogelijkheden te behoren. Ik stuurde hem een foto door van een Steinhart Le mans met de vraag of iets in die richting mogelijk was:

Een paar dagen later kreeg ik een eerste ontwerp waar ik best mee kon leven maar het uiteindelijke resultaat vond ik zelf nog vele malen beter :

Nadat de wijzerplaat helemaal aan mijn wensen voldeed liet Mixmaster me wel weten dat het gezien de wijzerplaat gedrukt wordt en op een kunstof ondergrond wordt geplakt die op zijn beurt weer op een originele wijzerplaat wordt gelijmd de datum complicatie moet worden verwijderd uit het kaliber.

Ik had geen idee wat er allemaal moest worden weggenomen en wat moest blijven zitten en ik ging op zoek. Google en internet zijn je beste vriend in zo’n geval.

Dit moest uiteindelijk allemaal weg maar het bronskleurige palletje aangeduid op de foto kreeg ik er met geen stokken uit. Dan maar vlak maken met een superkleine vijll en na elke haal van het vijltje schoonmaken met Rodico , kwestie van geen vijlsel in het kaliber te laten terechtkomen. Met veel geduld kreeg ik het palletje vlak.

De wijzerplaat lag uiteindelijk vlak en ik kon aan de bouwen gaan.

De Bezel

Vond ik ook bij de verkoper van de kast “el supremo”. Ik had de keuze tussen een neutrale en orange bezel zoals hij er nu opzit.

De wijzers

De standaard wijzers van de vostok hebben nog steeds de voorkeur toch stond ik in dubio aangezien el supremo sinds kort zelf wijzers lumed en ik bestelde een paar wijzersets met door hem in het blauw en oranje gelumede wijzers.

Tenslotte plaatste ik toch orinele zilverkleurige wijzers met een lange licht blauwe seconden wijzer.

Band

Cheapest Nato Straps had toevallig een MM band in aanbieding in de gekende Gulfkleuren. De keuze was dus snel gemaakt. Het doorlopen van de organje wijzerplaat in de band vind ik gewoon razend mooi. Ik weet het smaken verschillen. Wat mij echter nog het meest opvalt is dat de MM band van CNS echt ook comfortabel zit terwijl ik hier op het forum net daarover veel hoor klagen. Het zal aan mij liggen veronderstel ik.

Het samenstellen

Ging eigenlijk verbazend vlot tot bleek dat het uurwerk zo’n 30 min voorliep op 24 uur.
Maar eens ff afregelen dan. Raar maar waar bleef het uurwerk voorlopen zelf tot de regelknop tot tegen de min aanstond. Per ongeluk duwde ik, omdat ik de regelaar toch nog wat meer naar min moest duwen ook tegen de regelaar voor de beat error.
Ik las ooit dat je deze beat error regelaar nooit mag verzetten wat ik nu toch per ongeluk deed. De Beat error liep ook de hele tijd 4MS. Met de accuracy watch app ben ik toch voorzichtig de beat error knop gaan manipuleren en op een bepaald moment kreeg ik die tot op 0,2MS. Maar liep hij plots 780 sec in min. Van plus naar min dacht ik hoe kan zo iets en ik ging weer aan de slag met de regelaar en van helemaal naar min staat hij nu ongeveer iets meer over de helft naar plus en loopt hij volgens de app en nu ook volgens de atoomklok 08 sec in min met een beat error van 0,2MS.

Genoeg woorden tijd voor plaatjes zeker. Ik ben er alleszins meer dan tevreden mee

De LUME is meer dan OK

61 likes

Mooi gedaan hoor :ok_hand:

knap werk. petje af

Leuk om dit proces te volgen en het is een leuk horloge geworden. Mooi hhor, als je dit kunt.

Wat een gaaf ding zeg :ok_hand:t2: die Gulf kleuren zijn zo lekker.

Hartstikke mooi ding man.
Prachtig ,dat de wijzerplaat en de band zo precies in elkaar overlopen. Enneh, ben blij dat je van de datum af bent.
Veel strakker, dus veel mooier, zo.

Héél mooi (gedaan)! :+1:t4:

Heel gaaf gedaan!

Gaaf hoor. Mooi eerbetoon aan de Porsche 917

Mooi ontwerp, Gulf kleuren doen het altijd goed :+1:

Dank u wel voor de lovende woorden

Heel erg tof gedaan! Lekker horloge voor de zomer👌🏻

Knap gedaan en leuk hoe je dit stap voor stap in beeld hebt gebracht :+1:.

Leuk om te lezen en de full Lume dial is heel erg geslaagd👍🏻

Mooi en uniek horloge! Complimenten!

Echt heel leuk resultaat :+1:die kleurencombi is natuurlijk fantastisch.

Mooi gemaakt! :+1: Zit er iets van een sticker op het glas? Ik zie wat lijkt op van die luchtblaasjes op de foto’s.

Nu je het zegt, de bescermsticker van het glas zat er nog op bij het maken van de foto’s!

1 like

Cool!

Mooi project! En heel goed uitgevoerd! Ik denk nog vaak aan de 24 uurs motor races op Francorchamps. Wij kampeerden zo ongeveer naast de baan. Dat kon toen nog. Die Laverda’s van van Dijk uit Driebergen. :+1: