Mijn zevende Rus

Vandaag binnengekomen. Een NOS Vostok Kommandirsky uit het Sovjet tijdperk.
Gekocht bij Julian Kampmann, dus ook weer koekjes. :slight_smile:
Julian schrijft over dit horloge:

Rarität: diese Wostok Komandirskie Handaufzugsuhr “UdSSR” konnte ich für Sie in kleinster Stückzahl aus originalem CCCP-Lagerbestand bekommen! Dies ist das spezielle Modell “Auf Bestellung des Verteidigungsministeriums der UdSSR” und wurde meistens von sowjetischen Heeresoffizieren getragen! In den 80´er Jahren vor der Wende produziert , wird diese Wostok in der originalen Plastikschatulle samt numerierten ( Papiere und Rückboden der Uhr ) Papieren geliefert. Weißes Zifferblatt mit Leuchtindexen und Leuchtzeigern. Angetrieben von dem Wostok Kaliber 2414 mit 17 Steinen und Stoßsicherung; 20 ATM wasserdicht, dank verschraubter Krone mit Kronenschutz und verschraubtem Boden. Drehbare Lunette.

Voor degenen die het Duits niet machtig zijn: het is een speciaal model dat door het ministerie van defensie besteld werd voor legerofficieren.

Mijn andere Russen zijn:
Nog 2 Vostoks: een Amphibian automaat en een handopwinder met speciale antimagnetische afscherming. Die laatste ook NOS uit de USSR.
Twee Burans: een chrono en een "Flieger"
Een Aviator 24 uurs en een Poljot Alarm "Flugkapitän"
Oh ja, ik heb ook nog twee “halfrussen”: twee Junkers chrono’s met een 3133 er in.

Ik heb ze allemaal nog.

Mijn beste,

Van harte gefeliciteerd met je 7e Rus. (tu)
Een mooi horloge pur sang, met een krachtige uitstraling welke een legerofficier waardig is.
Ik blijf mij overigens verbazen over die prachtige horloges van achter het voormalig ijzeren gordijn. Van de kwaliteit heb ik vrijwel geen verstand, maar het blijven prachtige horloges om te zien. En het worden er gelukkig steeds meer hier op het forum.
Veel draagplezier ermee.

Orologio Signaturis Temporis

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Veel draag plezier.

Groeten, Tom V.

Al weer een rus.

Arjay

Leuk, dit soort horloges voor officieren. Maar je vraagt je toch af hoe zo’n horloge eruitzag als een officier ermee door de modder was gekropen in de stortregen! :frowning:
Een eenvoudig sport-chronootje van Lorus was in mijn tijd de oplossing voor alle omstandigheden! B)-

Ik vermoed dat het verhaal dat bepaalde horloges werden ‘uitgereikt’ aan officieren, tankbemanningen, duikers en ga zo maar door niet meer is dan een leuk verkooppraatje. Er zullen in Rusland best speciaal horloges zijn gemaakt voor allerhande militairen, maar of dat deze waren betwijfel ik… Ik heb me laten vertellen dat men in Rusland gewoon dol is op dat soort verwijzingen. Een horloge (of een ander voorwerp) moet een soort betekenis of opdracht hebben, dat maakt het interessant. Vergelijk het maar met de theelepeltjes uit de verste uithoeken van Nederland die oma’s vroeger in een speciaal lepelvaasje hadden staan. En dat alles overgoten met een stevig nostalgisch sausje. Helemaal niks mis mee natuurlijk. Gewoon leuk.

Mooi klokje, veel draagplezier gewenst.
Groeten, Ben.

Helaas was mijn plezier van korte duur.
Het horloge is niet alleen uit het Sovjet tijdperk, het is ook Sovjet kwaliteit. :frowning:
Toen ik het gisteren gelijk zette, stopte het er mee en het is niet meer aan de gang te krijgen.
Ik stuur het terug naar Julian Kampmann en dan mag die zijn goede reputatie nog eens waar maken.

Jammer, het is toch een leuk ding. Een officier van het Rode Leger had er in de modder dus weinig aan gehad. Ik weet dat sommigen er anders over denken, maar mijn ervaringen met Vostok zijn i.h.a. niet erg positief. En dat geldt ook voor Vostok International.

Met mijn andere 2 Vostoks, waarvan ook 1 uit oude Sovjet voorraad, heb ik gelukkig geen problemen.
Ik heb wel eens gelezen dat, als ze het doen, ze ook vrijwel onverwoestbaar zijn.

vreugd2 Schreef:

Jammer, het is toch een leuk ding. Een officier
van het Rode Leger had er in de modder dus weinig
aan gehad. Ik weet dat sommigen er anders over
denken, maar mijn ervaringen met Vostok zijn
i.h.a. niet erg positief. En dat geldt ook voor
Vostok International.