Mijn zoon wil horlogemaker worden, wat te doen?

Wat een mooie en goede beroepskeuze. Iemand die met de handen wil werken. Als decaan van een VWO-school juich ik dit van harte toe. Een beroepskeuze uitspreken, onderzoek doen, uitgenodigd om eens te komen kijken,uitnodiging aannemen en eens meelopen en dan overtuigd raken van je keuze… een prachtig LOB-portfolio in een notedop…

Nu als hobby, maar ik als ik het over mocht doen… combi in Schoonhoven horloger en juwelier/goud/zilversmid… Ik wist het wel.

2 likes

Je kan je eigen horloges dan straks wel gratis door je eigen zoon laten onderhouden. :grin:

3 likes

Jij snapt hem😉

1 like

Zie nu pas dit topic, leuk dat je zoon die kant op wil. Ook fijn dat Mark van @Tempusuurwerktechniek je zoon enthousiaster heeft weten te maken. En wat ik verder las, belangrijkste is dat je plezier in je hobby/werk hebt. Geld is van latere zorg als je 13 of 14 bent. En geloof mij, horlogemakers zullen we nog jaren nodig hebben. Wil wel vriend van je zoon worden als hij een volleerd horlogemaker is, ik heb er wel een paar liggen :wink:. Maar top dat de jeugd hiervoor kiest :+1:

3 likes

Deel II van onze inspiratietocht vond gisteren plaats bij @stefanketelaars. Een kleine 4,5 uur totaal in de auto maar dan kun je wel gelijk Dommelen van je bucketlist (Places to Be) afstrepen. Wat een ontzettend mooi verhaal hoe Stefan al 7 jaar lang aan de weg timmert en onvoorstelbaar wat er allemaal uit zijn vingers komt. Ontzettend inspirerend voor mijn zoon die tot laat in de avond aan het vertellen was hoe leuk hij het vond en hoe meer zin hij krijgt om dit verder te ontdekken. Ontzettend fijn dat Daniel bij @Tempusuurwerktechniek en Stefan de gelegenheid kreeg een kijkje in de keuken te nemen. Dank daarvoor en Stefan bedankt voor jouw tijd en ontzettend mooie verhaal!

34 likes

Wat denk ik nog het belangrijkst is, is dat hij een bevlogen uurwerk hersteller vind waar hij een stage/leerling praktijkperiode heeft. Dit kan je maken en breken. Mijn dochter deed de opleiding goud/edelsmid in schoonhoven maar kon daar haar creativiteit niet echt kwijt. Niet alle docenten hebben nog ‘het vuur’ voor het vak.

1 like

Zoon is nog steeds serieus geïnteresseerd dus? Dat is wel vet

1 like

Ik zag toevallig deze korte video voorbij komen over het vak…

2 likes