Mijn 13 jarige zoon geeft aan dat hij horlogemaker wil worden. Nu is het geval dat hij wel eens wisselt qua interesses maar ik wil hem ook de gelegenheid geven om te kijken wat het vak precies is, wat komt erbij kijken, welke (voor)opleiding heb je nodig etc. Nu ben ik op zoek naar adviezen welke stap wij het eerst kunnen nemen en waar. Ik dacht een kijkje in de keuken bij een horlogemaker of horlogefabrikant zoals Van der Gang of Christiaan vd Klaauw. Hebben jullie wellicht ideeën hierover?
Goed idee.
Minder goed idee, imo. Dat kan later misschien, maar laat eerst doordringen wat het dagdagelijkse werk inhoudt alvorens naar de high end “velen geroepen, weinigen uitverkoren” doelen te kijken.
Maar da’s mijn idee natuurlijk.
Qua MBO opleidingen heb je
MBO Medewerker uurwerktechniek (niveau 3)
MBO Uurwerktechnicus (niveau 4)
Er zullen vast meer reacties komen
Mooi voornemen van je zoon!
Er zullen wel veel reacties komen, maar ik zal André @Horloge24 voor de zekerheid even erbij roepen. Hij weet er als vakman vast een goed antwoord op. Succes!
Proberen hier op het forum een hobby horlogemaker te benaderen om daar eens te gaan kijken.
Leuk dat hij deze interesse heeft. Eens op bezoek gaan bij een hersteller kan al tof zijn. Anders eens een factory tour meepikken in Zwitserland. Zenith biedt dit aan op vrijdag denk ik, voor 80CHF.
Een bezoekje in Glashutte kan ook eens leuk zijn vermoed ik. Daar zit bvb Lange die heel mooi gerief verkoop.
Als de interesse blijft, kun je trachten zo snel mogelijk te starten met de opleiding horlogemaker in avondschool. Ik denk niet dat je dit nog ergens kunt leren in dagonderwijs.
Naast de opleiding als horlogemaker zou ik een jonge knaak ook nog iets bijkomend aanraden. Je weet niet hoe lang er nog horlogemakers zullen nodig zijn in de toekomst. Die keuze zou ik ook wat laten afhangen van zijn academische capaciteiten.
Kan hij ingenieur worden, dan misschien die piste laten uitgaan … dan wordt hij misschien een 2de Stefaan Ketelaars.
Lopen studies minder vlot, dan kan hij misschien gaan focussen op een ambacht die ook fijne afwerking verwacht. Bvb goudsmid.
Als hij top wil worden, dan kun je hem een jaar naar het buitenland (Zwitserland / Japan / Duitsland) sturen voor stage.
Ha George,
Inderdaad een goed idee om ergens te gaan kijken. Misschien is er een keer een opendag bij de uurwerk opleiding in Schoonhoven?
Daarnaast zou je ook van bijvoorbeeld Alibaba een test uurwerk en gereedschap kunnen kopen om je zoon het eens uit te laten proberen.
Voordat ik doorpakte op het repareren heb ik ook eerst gekeken op een Chinees zakhorloge of ik het doen ook net zo leuk vind als het kijken op internet.
Succes!
Groetjes,
Jorick
Hi George,
Leuk om te lezen! Een nieuwe generatie is hard nodig voor ons vak.
Als jullie een keer in de buurt zijn, van harte welkom! Geef even een belletje van te voren en dan kunnen wij van alles vertellen/ laten zien over het vak.
Groetjes uit Midwoud
Laat hem dit eens lezen.
https://nl.indeed.com/carrieregids/salaris/salaris-horlogemaker
En vraag of hij een eigen huis wil en of hij van verre vakanties houdt.
En hij heeft geen dure hoɓby nodig, want je moet veel uren maken. Zijn werk moet zijn hobby zjn.
Dan is hij geschikt.
Twee weken huisarrest lijkt me voldoende
Eerlijk gezegd denk ik dat maar heel weinig mensen zijn geworden wat ze op hun 13e zeiden te willen worden.
Geef het een jaar of 3…
Ik wist het ongeveer.
Er is genoeg werkgelegenheid in Nederland en andere landen.
Over de verdiensten kunnen we discussiëren, maar die zijn naar mijn weten nooit slecht geweest bij een werkgever.
Uiteindelijk is de kwaliteit van de horlogemaker wel bepalend, maar dat is in elk vakgebied zo.
inderdaad, ben ook geen cowboy geworden (al heeft het niet veel gescheeld…)
kan altijd nog hè
dat betwijfel ik…
https://www.simplyhired.com/search?q=cowboys
Maar nu even een veel relevanter en realistischer vraag; wat voor horloge zou een cowboy eigenlijk dragen?
een bull head denk ik
Nice
seiko mod kit voor sinterklaas cadeau doen, bak oude uurwerkjes kopen en lekker even een paar jaar laten kloten, dan naar de open dag in Schoonhoven.