Milgauss op Dstrap

Al weer enige tijd heb ik een Milgauss in mijn bezit. Ik vind het een werkelijk prachtig horloge, maar niet voor alledag. Hij wordt dus spaarzaam gedragen. De keren dat het horloge om de pols zit kan ik er dan ook echt van genieten. Het is en blijft een buitenbeentje binnen de Rolex-collectie, je komt er zelden één in het wild tegen. Dat voegt nog meer toe aan de beleving die ik bij het horloge heb.

Qua band is de Milgauss voorzien van een perfect dragend exemplaar. De glanzende middenschakel staat juist bij dit horloge prima en overheerst, dus stoort, niet. Leder en rubber draagt naar mijn mening echt het lekkerst op een horloge, vaak staat het ook nog eens prachtig. Echter ik heb zo’n hekel aan het effect wat een zweterige pols heeft op het leer. Voor mij dus geen lederen band voor een horloge voor alledag. Maar voor een horloge wat maar soms de pols siert…

Dit bovenstaande in gedachten combinerend bleek een match te worden. De Millie zou voorzien worden van een leder band. Dan de zoektocht. Er is zo veel te koop. Dus eerst voor mezelf eens bedenken wat, ik nou echt graag zou willen.

In gedachten had ik mijn oude, afgeleefde lederen jas. Dat ding was niet echt mooi meer, al jaren niet meer. Maar wat zat ie lekker. En dat afgedragen uiterlijk had ook wel weer wat. Vereiste één was geboren, de band moest gemaakt worden van oud leer.

Oke… Oud leer. Maar wat voor kleur? Bij de oranje indexen en secondewijzer zou oranje misschien wel mooi staan. Maar ja. Oranje is me te opvallend, zeker op dit horloge. Nee, de band moest bruin zijn. Het liefst zoveel mogelijk verschillende kleuren in een stukje band. Een honkbalhandschoen, zo’n kleur moest het worden. Het probleem leek me dat dat leer alleen wat te dik zou zijn.

Nou goed. Twee vereisten tot zover. Oud, eerder gebruikt leer. In de kleur bruin. Keus zat. Maar ik wilde eigenlijk wat aparts. WAt niet iedereen heeft. En wat niet aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt. Eigenlijk wilde ik zelf het stuk leer uitkiezen wat later rond mijn pols zou komen.

Kan dat? Vast wel, bedacht ik.

Via DZVL had ik wel eens gelezen dat iemand in Alkmaar horlogebanden maakte. En het mooie was, iedereen was enthousiast over de resultaten.

Maar ja, dan de twijfel. Handgemaakt… Dat gaat klauwen met geld kosten. Niet dat ik wilde beknibbelen op de band, maaruh…geld is geld nietwaar.

Uiteindelijk via dit forum contact gezocht met degene die, zoals ik dacht, de “bandenmaker” was. Dat klopte. De “bandenmaker” bleek Olaf te heten en hij verwees me door naar zijn website Dstrap.com om wat voorbeelden te bekijken. Ondanks dat de meeste banden voor Panerai’s waren, zag ik een band van Olaf wel zitten. En het mooie. De prijs is echt alleszins redelijk. Zeker als je je bedenkt dat het een met de hand gemaakte band betreft.

Tijdens een samenkomst werden mijn wensen besproken. Ter plekke werden allerlei stalen met leer te voorschijn gehaald uit een doos. Binnen een minuut had ik het al gezien. Daar in die doos lag een oude boekentas te lonken. Zo’n ouderwetse. Zo’n zwaar kreng waar ik jaren geleden ook mee heb lopen slepen. Dat was hem. Dat was mijn stuk leer. Die tas moest worden geofferd voor een band. En dat kon.

Verder besproken hoe de band er uit moest gaan zien. De breedte. Het kleur van het stiksel. Hoe moest het stiksel lopen. Hoeveel gaatjes. Hoe lang moet ie worden. Etcetera.

Nou. Geregeld. Het grote wachten kon beginnen. Het zou zeker wel een week of twee duren. Viel best mee vond ik…

Na een goede week ontving ik een linkje. De band was wel klaar en was gereed om gepast te worden. Dit was de link:

Vanavond was het zover. Olaf was zo vriendelijk de band te komen brengen. In het echt zag hij er super uit. Niet zo verweerd als ik het graag zie. Maar dat kwam omdat het leer ingevet is om het soepel te houden/maken. De verwering komt met het dragen weer terug.

Goed. Een bandje zonder horloge is ook zomaar een bandje. Dus het grote prutsen kon beginnen. Natuurlijk had ik net het goede vorkje om de pushpins te verwijderen niet voorradig. Maar het is gelukt.

En zeg nou zelf. Hoe tof is het eindresultaat:

Het heeft absoluut niet verkeerd uitgepakt, op staal
vind ik 'm verreweg het mooist maar dit mag er zeker zijn hoor.

Vindt het niet echt lelijk maar de Milgauss hoort eigenlijk gewoon op staal.
Maar het is natuurlijk jouw erg mooie horloge :slight_smile:

Oei! Dat is even wat anders dan die prachtige stalen band.
Ben al geen leer fan maar vind deze echt niet mooi, sorry!
Ieder zijn ding, maar deze band komt dat prachtige horloge niet
ten goede.
Snel het staal er weer op!

MVG,
Patrick

Heel mooi horloge en heel mooie band(tu)

Maar bij elkaar vind ik het minder, 1 en 1 is in dit geval geen 2.

Een Rolex hoort gewoon op staal (dat is een reden waarom ik er een Panerai bij heb genomen)

Desalniettemin, het gaat erom dat jij het mooi vind!!

Groet

Marc

een ongewone combinatie, maar hij kan het bijzonder goed hebben ! mooie combinatie !

Ik had het niet voor mogelijk gehouden, maar het kan dus toch (tu)

Wit leer met oranje stiksel zou hem waarschijnlijk wel staan, de combo hierboven vindt ik niet zo goed omdat je een zeer chique horloge hebt met een wat afgetrapte band. Staal is natuurlijk altijd (tu).

Ik vind het cool (tu) en de keuze van dit leer zou ook de mijne zijn geweest.

Nu alleen op zoek naar een Rolex doornsluiting?

Gr. Roel

in overtreffende (Ds)trap.

Ik wilde het topic al overslaan. Die spoort niet…
Een Milgauss op leer!
Het resultaat vind ik echter prachtig. Zowel de kleur bij de indices, als details als de keuze van de gesp.
Veel plezier ermee en (tu) voor Dstrap.

heel snel terug op staal zetten::o

Prachtig, dit valt me echt niet tegen. Veel plezier ermee!

Erg mooi m.i.
De door Krabong geopperde Rolex doornsluiting gaat vlgs. mij niet eens zo makkelijk, ingenaaide gesp toch die er nu aan zit? Erg mooie gesp bij dit leer ook trouwens.

Ik vind de band en het verhaal erbij mooi! Het horloge bevalt mij ook. De combi vind ik echter niet geslaagd. Een brute band bij dit horloge, not my cup of tea.

Helemaal goed dit, zeer mooi resultaat, ik moet olaf maar eens contacten voor een vintage strap voor een 5513!

gr

vncnt

Bedankt voor alle reacties toch nu toe! De gemengde reacties had ik ook wel verwacht. De band an sich is echt heel erg mooi. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen warm loopt voor de combinatie van band en horloge. Maar dat maakt niet uit, dat is echt een kwestie van smaak. Het is in ieder geval wel precies zo geworden als ik het in gedachten had, dus ik ben er content mee!

@LeenV en Krabong: Een Rolex gesp komt er niet op. Het gaat niet meer want deze is inderdaad ingenaaid. Bovendien hoeft het van mij ook niet perse.

@jantje.vlaam: Een witte band zou misschien best mooi staan. Ik vind het echt niet op mijn huid passen. En bovendien vind ik het wat vrouwelijk…

Met dat laatste ben ik het met je eens, maar dan kan je vrouw hem ook eens aan! Ik denk wel dat het fantastisch zou staan.

Aangezien ik zelf ook een groot leer liefhebber ben vind ik het een mooie combi, wel een totaal andere uitstraling.

Eric

jantje.vlaam Schreef:

Met dat laatste ben ik het met je eens, maar dan
kan je vrouw hem ook eens aan! Ik denk wel dat het
fantastisch zou staan.

Dit was ongeveer het eerste wat ze zei toen ze zag dat er nog gaatjes over waren om de band kleiner te dragen… De Milgauss gaat ongetwijfeld haar pols af en toe sieren. (met nadruk op af en toe :D)