Militair horloge

Hallo verzamelaars,

Ik wil nog eens een militair horloge hebben voor mijn verzameling.
Nu zit ik op MP te kijken en vraag mij dan ook af of het geen
wordt omschreven als militair horloge ook daadwerkelijk zo is.

Gr Ben

Geen idee wat er op MP wordt omschreven dus ook geen idee of het klopt. Ga er maar vanuit dat MP 98% bagger bevat.

hans

hcptdg Schreef:

Geen idee wat er op MP wordt omschreven dus ook
geen idee of het klopt. Ga er maar vanuit dat MP
98% bagger bevat.

hans

+1

Maar zoek je iets in militaire stijl, of een echt militair horloge?

Een echt militair horloge. Ik heb geen plaatjes, maar waar moet uberhaubt een militair horloge aan voldoen om die naam te dragen?

Marco-T Schreef:

hcptdg Schreef:

Geen idee wat er op MP wordt omschreven dus ook
geen idee of het klopt. Ga er maar vanuit dat
MP
98% bagger bevat.

hans

+1

Maar zoek je iets in militaire stijl, of een echt
militair horloge?

Squall Schreef:

Een echt militair horloge. Ik heb geen plaatjes,
maar waar moet uberhaubt een militair horloge aan
voldoen om die naam te dragen?

Afhankelijk van leeftijd, maar in de regel herkenbaar aan de nummers op de achterzijde die de “issued” status aangeven, zoals een NSN nummer (6645-…) i.c.m. het jaar van uitgifte.

Marathon (USA)

CWC (UK)

Bund (DLD)

Hamilton (USA)

Alleen bij de oudjes zijn het andere specs

Benrus (USA)

Een hoop merken refereren aan “Mil-specs” (Traser, Luminox, etc.) echter daarmee zijn het nog geen echter militaire horloges.

Teksten als “as worn by Navy seals” is allemaal marketing, maar snijd geen hout :wink:

Links:

Er zit verder veel marketing om het fenomeen militair horloge. In de praktijk, dus niet vooral in de folders kom je 1 merk veel tegen om de pols… G-Shock’s!
Misschien niet wat je had verwacht, maar met een G-Shock heb je een echte militaire klok te pakken.:slight_smile:

Meer fraaie action shots: http://mygshock.com/wiki/Photos_of_G-Shocks_in_the_US_Military

Yep, de opsomming van Marco is netjes! Met een CWC G10 heb je sowieso een makkelijk verkrijgbare, betaalbare militaire klok die bij de Britse strijdkrachten gedragen wordt.
En verder geeft Stitch het hieronder ook al aan: in militaire kringen worden wereldwijd veel G-Shocks gedragen. Die vreten immers alles wat ze voor de kaken krijgen en zijn dus geschikt om te dragen onder alle omstandigheden.

Laat je in advertenties zeker niet misleiden door de benaming ‘militair horloge’, want veelal is dat gewoon ordinaire marketing-prietpraat.

… en Luminox? Wordt dat gedragen of is dat ook een marketing truck? Ik vind ze namelijk wel erg gaaf.

Dat zal best hier of daar iemand dragen, maar ik vermoed dat het vooral marketing-geneuzel is.

Paul G. Schreef:

Dat zal best hier of daar iemand dragen, maar ik
vermoed dat het vooral marketing-geneuzel is.

Klopt, er is géén enkele Luminox welke officieel door het leger gekocht wordt.

Wel worden deze gratis aan dat soort instanties/eenheden verstrekt als promo, zodat ze later in de advertenties kunnen schrijven “as worn by Navy seals” :wink:

Pure nonsens dus :+

En worden G-socks wél officieel uitgegeven door het leger?
Als dat niet het geval is, is het ook geen militaire klok lijkt mij.

@Squall:

Nu ben ik wel een beetje benieuwd waar je voorkeur naar uitgaat. Mechanisch of quartz? Brits, Amerikaans of misschien wel Duits?

Zelf heb ik een CWC G10 fatcase, welke ik als werkhorloge gebruik :~. Het ding heeft al flink smeer gehad. Ik heb nog maar één keer de secondewijzer hoeven te richten, deze liep op een moment tegen de minutenwijzer aan.

stitch Schreef:

Er zit verder veel marketing om het fenomeen
militair horloge. In de praktijk, dus niet vooral
in de folders kom je 1 merk veel tegen om de
pols… G-Shock’s!

Wat je ook niet verwacht: http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1509949&mid=5196853&rid=0&rev=&reveal=

:slight_smile:

RuhleR Schreef:

En worden G-socks wél officieel uitgegeven door
het leger?
Als dat niet het geval is, is het ook geen
militaire klok lijkt mij

US Navy Seals (jawel, die) hebben blijkbaar G-shock DW-6600 officieel in de uitrusting. En Frankrijk en NASA de 5600.
Dit is een interessant draadje op WUS met reacties uit eerste hand.
http://forums.watchuseek.com/f43/g-shocks-action-part-x-mega-edition-472570.html

Vaak blijkt er dus helemaal geen watch te worden voorgeschreven door het leger en blijken veel G-Shocks als militaire klok te worden gebruikt omdat dit echte ijzervreters zijn. En dat in de UK army zelfs veel Baby-G’s voorkomen. :slight_smile:

Ik kan de vraag misschien nog verder uitbreiden. Ik vind de pilot horloges
uit de jaren 40 wel oke, model IWC, Minerva, Omega en zo zijn er nog een aantal te noemen. Maar deze worden wel door soldaten gedragen. In hoeverre is er dan
een verschil tussen de pilot en een gewoon horloge die in die jaren werden gedragen in het leger. Want stel als ik een pilot zou hebben uit de jaren 40,
mag ik en kan ik dan zeggen "ik heb een militair horloge?

RuhleR Schreef:

En worden G-socks wél officieel uitgegeven door
het leger?
Als dat niet het geval is, is het ook geen
militaire klok lijkt mij.

Er is slechts 2 militaire G-Shock’s uitgegeven, de 5600 en 6900 en deze zijn dus ook voorzien van een NSN nummer.

In het algemeen ben je vrij om te kiezen wat je draagt en als je dan de voorkeur hebt tussen een kleine plastic marathon met 5atm of een onverwoestbare G-Shock van 20atm, dan kiezen de meeste toch voor het laatste :wink:

Maakt het echter nog niet een militair horloge.

Zoals in de volgende post ook verwezen wordt naar de diverse “eigen keuzes” en de post die er direct op volgt: “Amazing…the US should buy Casio…seriously…”

Zegt genoeg :smiley:

Beste Squall, als de ‘military markings’ op jouw pilot zitten, dan mag jij met een gerust hart zeggen dat jij een militair horloge hebt. :slight_smile:

Dat zegt inderdaad genoeg. Ik dacht trouwens te weten dat naast de 5600 en de 6900 ook de 6600 een ‘issued’ G-Shock was. Of vergis ik me nu?