Militair horloge?

Zijn er college verzamelaars die dit horloge herkennen en er informatie over kunnen verstrekken?

Betreft een aluminium kast en deksel, origineel glas. Geen shock bescherming, uurwerkje uit de jaren dertig zonder seconden wijzer, ws geproduceerd tussen 1938 en 1942 door LDH (zeer weinig over te vinden)
Heb van iemand begrepen dat er in 1938/39 een grote partij van dit model naar groot brittanie is verscheept voor het leger.
Vrij grote kast (37mm). Geen militaire (pijl, code) print in de deksel. De deksel is kaal aan de buitenzijde

Kan er alleen zeer weinig over vinden, ook geen afbeeldingen online.

Meen me te herinneren dat ik dit model of een ander LDH militair horloge voorbij zag komen in een ander topic, maar kan deze niet vinden

Ik vermoed een Förster uurwerk.

eh… herstel Swiss made dus Förster kan ook niet

Weer wat gevonden . Tsjechisch horlogemerk.

LDH is de afkorting van

Lidové Družstvo Hodinářů

Volksgenootschap van Horlogemakers

Ok, ik dacht dat het merk Duits was… Bedankt :smile:

Vwb Tsjechie, net even snel iets over gelezen (wiki)

[quote]Na de Eerste Wereldoorlog werd in 1918 het Oostenrijks-Hongaarse Rijk verdeeld in nationale staten, en konden de Tsjechen het heft in eigen handen nemen in een Tsjechoslowaakse republiek. Want inmiddels hadden de Slowaken zich ook bij de nieuwe staat aangesloten.

Een kwart van de bevolking van de nieuwe republiek - in het bijzonder in de grensgebieden van Bohemen en Moravië - was Duitstalig, zij werden ook wel Sudeten-Duitsers genoemd. In 1918 wilden zij zich bij Oostenrijk aansluiten, maar na het Verdrag van Saint-Germain kwamen hun woongebieden definitief bij Tsjecho-Slowakije. De achterstelling van deze groep Duitsers was voor nazi-Duitsland aanleiding om te streven naar hun bevrijding door een annexatie van het Sudetenland en in 1938 kreeg het daar internationale toestemming voor in het Verdrag van München. Ook Slowakije besloot zich toen af te scheiden als onafhankelijke republiek. Het overgebleven gebied werd in 1939 door Duitsland bezet als Protectoraat Bohemen en Moravië.

Na de bevrijding door Amerikaanse en Sovjet-legers in 1945 verkeerde het Tsjechische gebied in chaos; hoewel de schade aan gebouwen meeviel, was vooral in de laatste jaren de nazi-repressie sterk toegenomen. Conform het program van Košice en de Beneš-decreten van 1945 werden drie miljoen Sudetenduitsers en een half miljoen Hongaren uit het herstelde Tsjecho-Slowakije verdreven. Vooral de verdrijving van de Duitse bevolking in de huidige Tsjechische landen ging gepaard met veel bloedvergieten.[/quote]

Was dus in de jaren voor 1938 een wat chaotische en jonge staat

Gezien het ontwerp (vaste pins en aluminium kast) denk ik aan een militair horloge. Zou dit dan een militair horloge van het Tsjecho-Slowaakse leger kunnen zijn uit de periode 1930-1938 ?

De Förster 2080

( 15 steens met kleine seconde dus niet helemaal correct )

er zijn ook vergelijkbare uurwerken
zoals de PUW 500 en de Thiel Hector

bijft een raadsel waar dat Swiss made vandaan komt

Ik krijg deze gevonden maar veel is er niet over te vinden;

https://www.google.nl/search?q=ldh+watch&biw=1920&bih=953&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwibhq6ksbXLAhXCa5oKHYR0AxcQ_AUIBygB#imgrc=xrM66RFSApvukM%3A

btw… wat zit er op de wijzers / cijfers radium of een soort luminova ?

ik ben ttouwens nog wat op 't spoor en het ziet er naar uit dat het merk LDH nog in de jaren 70 een fabriek had, maar buiten die fabriek liggen ook allemaal autowrakken van Skoda en Trabant ofzo dus mogelijk maakten ze gewoon diverse producten afhankelijk wat toen nodig was.

nog een uurwerk gevonden wat hier op lijkt
alleen geen 15 steens de UMF 69

Bedankt voor het uistekende detective werk!
Ik heb besloten af te zien van de koop…