Military ?

Military verzamelaars hier?

Over deze chrono ben ik niet zeker maar in de jaren 40 was 32mm- 34mm de norm. En dit apparaat is groot. Voor het idee naast een Seamaster 600;

Advertentie uit de jaren 40 met een vergelijkbaar model;

Ik ben er in elk geval dol op, helemaal los van politiek en met respect voor persoonlijke drama’s.

Kom maar door met de plaatjes. Ook military style is welkom!

Gr. Roel

5 likes

3 likes

Super mooi deze Lemania, ik zoek er ook wel eens naar. Kosten serieus knaken, geen idee of dat jaren geleden ook zo was. Gr. Roel

7 likes

Is geen military. In de Nicolet tikt waarschijnlijk een Landeron 39 of een vroegere Landeron Hahn en konden ze gewoon niet kleiner. Heb er zelf ook zo een die eens een beurt nodig heeft :slight_smile:

En zelf 1 military horloge, van onze eigen (Belgische Luchtmacht), met valjoux 22.
https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/hphotos-xtp1/t51.2885-15/e35/12142412_934192493334986_1676199053_n.jpg

3 likes

Wat zit je mouw raar.

Klopt. Ik wilde mijn nichterige armbandjes verbergen. :laughing:

2 likes

Geweldig, wat een prachtig klokje

Je bent nogal stellig over de L39 . Vertel aub eens wat meer. Er zijn ook bronnen die juist vermelden dat specifiek dit uurwerk aan beide legers is geleverd.

Een ‘gewone’ Nicolet zonder lume? En zonder markeringen?
Is geen militair horloge.

Zowel geallieerden als duitsers markeerden hun horloges en heb geen weet van Nicolets die issued zijn.

Geen lume is inderdaad een goed punt. Dat jij het niet weet (met alle achting) zegt me minder tenzij je er destijds bij was.

Of er altijd sprake was van markeringen zou ik ook niet zo zeker durven stellen.

Je Pontiac vind ik overigens mooi! Bedankt voor het delen en voor de discussie. Daar is een forum voor.

Gr. Roel

1 like

Ik snap wel dat je die wilt verbergen…

Uiteraard, maar heb toch wel een beetje ervaring in de vintage chrono wereld :wink:

Nagenoeg elk Duits en Engels exemplaar is gemarkeerd en werden aan gezamelijke eisen onderworpen. Voor duitse chronografen zorgden:Lange & Sohne, Wempe, Stowa, IWC, Hanhart en Tutima. De chronos die issued waren zijn nagenoeg allemaal naar de Luftwaffe gegaan en zijn dus ook DH (Deutsches Heer ofzoiets, betekent Duits Leger) gemarkeerd.

Voor de RAF chronos zijn sowieso met de Broad Arrow gemarkeerd. Hier vooral Lemania als maker.

Het boek: To Stop Time van Gerd Lang vermeld overgens een jaren 40 Nicolet bicompax chronograaf maar maakt ook geen notie van een militaire connectie.

1 like

Een plaatje

Hanhart cal 41 uit ca. '42.

[URL=http://s1295.photobucket.com/user/Glenn-BE/media/Hanhart%2041/P1030688_zps3e3ca549.jpg.html]

[/URL]

[URL=http://s1295.photobucket.com/user/Glenn-BE/media/Hanhart%2041/P1030689_zps7903af81.jpg.html]

[/URL]

Groet, Glenn

14 likes

Kijk kijk kijk, nu zitten we weer op de goeie weg in dit topic :thumbsup:

1 like

Waanzinnig vet Glenn!

Gr. Roel

Even dit topic nieuw leven inblazen…

Pontiac 3rde serie military issue 73/xxx - gemarkeerde Belgische luchtmacht chronograaf (Force Aérienne) :slight_smile:
NATO issue nr FAe-LuM 6645 13-107-6724 73-4xx

5 likes

Mooi (en historisch relevant) horloge, echter de kastvorm zou zorgen dat het bij mij weinig tot geen polstijd zou krijgen.

Goed gevonden!

1 like