Ik heb een horloge gekocht min of meer op de gok, slechte foto ,man wist er verder niets van ,sec wijzer lag os en liep niet .
Vond het een mooi en voor die tijd groot kastje en ik dacht eens een gokje wagen voor €14 .
Bij aankomst vond ik het meteen mooi horloge, sierlijke kast, mooie origineel bruine wijzerplaat,dikke stalen schroefdeksel , wijzer lag nog in de kast en er stond ook nog eens automatic op, merk kende ik niet Astania .
Na wat zoekwerk lees ik dat Astania hetzelfde is als Askania en die brengen onder zelfde logo nieuwe horloges uit , het oude Askania (op mijn horloge staat nml Astania ) heeft vooral meters gemaakt voor vliegtuigindustrie en enkele horloges waaronder pilotenhorloges . deze , ik schat hem 1930-1940 , zal dus een van de enkele uitgebrachte horloges zijn.
Inside een bumper automaat , een van de vroege modellen , moet nodig eens schoongemaakt worden maar hij loopt na wat oppervlakkig schoonmaakwerk wel weer maar valt soms stil.Heb hem een nieuw glaasje gegeven en secondewijzer zit er weer op.
Wie weet er meer van het merk Askania of is het nou Astania?
Zou dit een pilotenhorloge kunnen zijn geweest?
Foto’s "