Bij gelegenheid van de herdenking op 03-10-2010 van de hereniging van Duitsland werd het kennelijk reeds lang bestaande merk “B. Junge & Söhne http://www.bjunge-soehne.de
” nieuw leven ingeblazen.
Het brengt verrassende modellen op de markt, namelijk een gewoon automatisch horloge en een chrono. Tot zover niets bijzonders.
Echter de horloges zijn modulair opgebouwd, ofwel rond het uurwerk-kastje kan gevarieerd worden met de samenstelling van de echte horloge kast.
V.w.b. de bezel, kast en zichtbodem kan gekozen worden uit gewone staalkleur of pvd-zwart. Dit levert verrassende combinaties op.
Het meest in het oog springende model is echter de herinnerings-chrono, die is opgebouwd in de kleuren van de Duitse vlag. Hiervan zijn slechts 20 exemplaren gemaakt.
De gewone horloges gaan voor € 980 over de toonbank en de chrono’s voor € 1980.
Graag wil ik hier even een aantekening maken met betrekking tot de naam B. Junge und Sohne: In 1891 is dit horlogemerk al ontstaan. Dat die beste man Junghe heette kon hij ook niets aan en heel logisch dat zijn zonen ook mee in het bedrijf meekwamen. En dat in Glashutte.
Afgaande op de info op hun site is B. Lange & Söhne een gekend horlogemerk sinds 1891. Het heeft kennelijk lange tijd een slapend bestaan gehad.
A. Lange & Söhne is weliswaar enkele decennia ouder, maar ik kan me niet voorstellen dat men in 1891 de behoefte had om qua merknaam tegen een ander horlogemerk ‘aan te leunen’ of op de successen daarvan ‘mee te drijven’.
Van het bewust kiezen van een naam die lijkt op … is m.i. dan ook geen sprake.
Ik begrijp anderzijds niet waarom wij Nederlanders het 3-kleur-horloge niet mooi zouden mogen vinden.
We leven inmiddels 65 jaar na dato en de meesten van ons hebben er niets van meegemaakt.
Afgaande op de info op hun site is B. Lange &
Söhne een gekend horlogemerk sinds 1891. Het heeft
kennelijk lange tijd een slapend bestaan gehad.
A. Lange & Söhne is weliswaar enkele decennia
ouder, maar ik kan me niet voorstellen dat men in
1891 de behoefte had om qua merknaam tegen een
ander horlogemerk ‘aan te leunen’ of op de
successen daarvan ‘mee te drijven’.
Van het bewust kiezen van een naam die lijkt op
… is m.i. dan ook geen sprake.
Ik heb niet over toen, ik heb het over nu.
Eerst de historie van B. Junge und Söhne (Lexikon der Deutschen Uhrenindustrie):
Die Firma war um 1880 in Dresden in der Moritzstraße 1 als Uhrenhandlung tätig. Im Jahr 1889 werden Regulatoren und Standuhren erwähnt. Ob diese selbst gefertigt wurden ist jedoch nicht gesichert. 1891 wurden in Glashütte “besondere” Taschenuhren unter Einbeziehung der dort ansässigen Uhrenindustrie gefertigt. Diese wurden unter anderem auch in die arabische Welt geliefert und hatten in diesem Fall arabische Ziffern auf dem Zifferblatt. Es wurden nur ca. 400 Taschenuhren gefertigt und verkauft.
Der Betrieb wurde um 1900 verkauft und firmierte dann als “Junge Nachfolger” mit der Marke “Junge-Nachfolger” (Ju-Na).
Recentelijk zijn de rechten op de merknaam gekocht door Nova Tempora Uhren und Schmuck GmbH uit Dietzingen, Duitsland (ook eigenaar van Dugena und Davidoff).
De man achter dit geheel is Heinz W. Pfeifer.
Denk je echt dat het toeval is dat men zo’n oude en feitelijke dode naam kiest die sterk op A. Lange & Söhne lijkt & laat herleven in Glashütte? Ik niet
Petje af voor je graaf- en spitwerk. Bedankt voor deze aanvullende info.
Het is best mogelijk dat Herr Pfeifer er brood in zag om de ‘dode’ merknaam “B. Junge & Söhne” te laten herleven vanwege enige gelijkenis met de merknaam “A. Lange & Söhne”.
Ik ben zelf helemaal wars van dergelijke pogingen tot beïnvloedingen van mijn mening.
Ik vind een naam in feite niet belangrijk. Alleen de kwaliteit of uitstraling van het product doen er toe.