Minder bekend: "Hemess" uit Duitsland

[center]
http://www.hemess.de/
[/center]
[hr]
Van dit merk schijnen de eerste modellen in de 60-er jaren op de markt te zijn verschenen.

De huidige Hematic-serie doet qua uitstraling aan diezelfde periode denken. Deze bevatten ge-upgrade (70 stappen) Miyota 8215 werken, die na de nodige verfraaiing verder door het leven gaan als Hemess 82-15.
Kenmerkend in deze serie zijn verder de gebolde wijzerplaat, de daardoor noodzakelijke kromming in de minuten- en secondenwijzers en het dikke gebolde glas.
De kast van - al dan niet verguld - staal meet 38 mm, terwijl de wijzerplaat 37 mm groot is. Hierdoor oogt het geheel groot.
Voor deze modellen ben ik prijzen ui 2006 tegengekomen: € 895,- voor een stalen versie en € 1.295 voor een verguld exemplaar.

Verder is er de Record-serie, die fliegers bevat.
De kast (doet me denken aan "Pellikaan Timing’) is 45 mm groot en bevat Unitas 6498 handopwinders die in 50 stappen zijn ge-upgraded, en verder door het leven gaan als Hemess Kal. 98.

Tot slot schijnt er nog een op Unitas 6498 gebaseerde EDC1 monopusher chronograaf in ontwikkeling te zijn.

Al met al geen echt goedkoop merk, maar dat wordt grotendeels veroorzaakt door het upgraden van de uurwerken.

Tot morgen maar weer,
Flip.

Van die Hematic Royal met grijze wijzerplaat :} ga ik kwijlen.
Helaas geen budget momenteel.

Sieb Schreef:

Van die Hematic Royal met grijze wijzerplaat :} ga
ik kwijlen.

Vindt hem ook heel mooi! Alles in orde, goede kast zo te zien (SUG), maar een handicap is het gebruikte uurwerk. Het is een prachtig bewerkte Miyota 8215 en daar zit het probleem. Je vindt niet makkelijk een horlogemaker die daar aan kan/wil werken, want normaal gezien, wordt dit uurwerk gewoon als totaal uitgewisseld, bij problemen.

Gaaf die door ontwikkelde uurwerken :~

Mmm, ik zie het niet. Zo zijn er gewoon teveel uurwerken. Waarom zou ik nou deze kopen? Er worden over de hele wereld wel miljoenen van dit soort standaard uurwerkjes afgeleverd elke maand. Ik spaar dan liever door voor iets bijzonders.

Groeten,

Roald

De 3/4 platine van de Flieger lijkt als 2 druppels water op die van mijn Pellikaan Flying Dutchman SE, zelfs het lettertype is hetzelfde.:S

De prijzen vallen wel mee:

NicoB)-

Conclusie, er zijn leveranciers die ze zo verbouwen en aan derden verkopen?

vanaf het begin al en een leuk merk gevonden. Mede door de bewerking van miyota uurwerken ipv vele andere met eta.

Master-Fan Schreef:

vanaf het begin al en een leuk merk gevonden. Mede
door de bewerking van miyota uurwerken ipv vele
andere met eta.

Vindt het “polishing a turd”