Minder bekend: "JeanRichard" uit Zwitserland

[center]
http://www.jeanrichard.com
[/center]
[hr]
Er zijn in horlogeland weinig personen geweest die bijna 350 na hun geboorte kunnen bogen op het feit dat een horlogemerk bijna 350 na hun geboorte hun naam draagt.
Daniel JeanRichard (Bressel, 1665) heeft er overigens weinig aan, want hij kan het slechts vanaf zijn wolkje bekijken.
Hij bouwde op zijn 15e zijn eerste horloge en werd later beroemd als uitvinder van machines voor het bouwen van horloges.
We verlaten de geschiedenis en keren terug naar vandaag, naar La Chaux-de-Fonds.
De uurwerken worden in-house gemaakt; duidelijk manufactuur dus. En daar wordt zichtbaar de nodige zorg aan besteed.
Binnen de huidige collectie komen ‘Bressel’ dresswatches voor zowel de dames- als de heren voor, alsmede een groep sportieve exemplaren.
Helaas … ook dit merk is slechts bereikbaar voor de happy few met een veel dikkere beurs dan de mijne.
Ook vandaag weer veel kijkplezier toegewenst.

Groetjes,
Flip.

Wederom een zeer mooi merk - leuk dat zowel de klassieke lijn als de sportieve lijn er goed uitzien.

Ik denk dat 1 staatslot niet genoeg is met al die merken die jij laat zien :wink:

die Highlands ziet er leuk uit. Op ebay.com staan ze regelmatig te koop …

Mooi merk inderdaad.
Hier nog een paar recensies van de duikers:

Vijf jaar later maar even een schopje… (Mag dit?)

Zelf ken ik dit merk pas sinds maandag, toen ik een exemplaar met witte dial zag staan in het ‘Je collectie in één foto’-topic. Dit zag er interessant uit: forse bezel, cushion shape case, mooie ‘cleane’ wijzerplaat. Online maar even rondgekeken dus.

Mij valt het volgende op:

1. maar enkele aanbieders online en op Chrono24;
  2. veel hoge kortingen - dat staat er althans; en (als gevolg daarvan)
  3. lage prijzen (zeker voor een zustermerk van Girard Perregaux dat klokken bouwt met een in-house uurwerk en goede afwerking).

Veel informatie heb ik verder niet kunnen vinden, wel één artikel dat de afwerking op het niveau van AP plaatst. Dat klinkt natuurlijk goed. Tegelijkertijd verwacht je dat er over een minder bekend merk dat zulke goede kwaliteit levert meer te lezen valt op het web.

Wie heeft er inmiddels ervaring met dit merk? Hoe dragen de (39 en 44 mm) modellen? Hoe zit het met de kwaliteit?

Ik ben benieuwd!

Bedankt voor jullie reacties,

Chopin

Echt 1 van de meest ondergewaardeerde merken, vond mijn Terrascope geweldig, de stalen band was helemaal een juweeltje.

Er is wel aandacht aan besteed in het verleden:

Eric

4 likes

Naast die Eric aanhaalt heb ik er nog 1 gehad .

Prima kwaliteits horloges! Vooral via de online grijze dealers in de US met flinke kortingen te verkrijgen. De stalen band heeft alleen geen micro verstellingen.

2 likes

Thanks! Mooi dat ze jullie zo goed zijn bevallen. Zag de verkopen inderdaad. Wetsuit extensie is altijd een leuke extra maar geen must have.

Hoe dragen ze? 44mm lijkt fors maar een Seiko New Turtle is even groot en zit IMO perfect op mijn (17.5) pols. In NL is er geen AD waar je kan passen

Mooie review, ziet er goed uit! Zwevende indices vind ik altijd tof.

Ik was te snel met mijn vraag over de pasvorm.

1 like

Ik vind de Terrascope op rubber band skitterend. Maar amper te verkrijgen.

Ik weet dat @marcelv een hele mooie heeft. Misschien kan hij wat foto’s plaatsen.

1 like

Ik heb zelf de Terrascope en bevalt prima en zoals hier al eerder aangegeven is de afwerking zeer goed en de stalenband echt top.
Oh en de lume mag ook niet vergeten worden die is ook top.

7 likes

Het is inderdaad een flinke klok, maar draagt prima door de relatief korte lug to lug en het horloge is niet al te dik dus voor zeg polsen van 17 cm en meer prima draagbaar.

1 like

Goed om te horen en de foto’s spreken voor zich; erg mooi! :+1: Hoe lang heb je 'm al?

De lume lijkt hier witter dan op de foto’s die ik had gezien, waar hij een groene tint leek te hebben. Persoonlijk vind ik het zoals op je foto’s mooier.

4 likes

Zeker een mooi merk, die witte Terrascope ziet er goed uit! Ben zelf nog altijd op zoek naar een Highlands model, heb daar goede verhalen over gelezen.

Een tijdje terug las ik ergens dat JeanRichard gestopt is met horloges maken, weten jullie hoe dit zit? Hun Facebook is al ruim een jaar niet bijgewerkt, maar kan verder geen informatie vinden…

Edit: hier heb ik het gelezen: https://uhrforum.de/jeanrichard-am-ende-t292902

Heel mooi! Die glimmend gepolijste bevels op de schakels van de band geven 'm echt iets extra’s. 't Enige nadeel dat ik nog zie is de urenwijzer in de vorm v/e pijl; een sword hand o.i.d. had ik mooier gevonden.

Heb een AD gevonden in Milaan waar ik 'm binnenkort eens wil gaan bekijken!

Dat zou de forse kortingen verklaren die ik online ben tegengekomen. Zou dit uitmaken qua servicing? Ik heb contact gehad met een GP dealer, die aangaf hiervoor te kunnen zorgen. Vermoedelijk zitten er binnenin veel overeenkomsten tussen deze zustermerken…

De Jeanrichard Terrascope is inderdaad een interessante “Geheimtipp”. Voor mij een van de weinige ontwerpen in het genre “cushion case met Genta sausje” die me aanspreken. Op Ashford is geregeld een aanbieding voor rond de duizend pietermannen, maar dan meestal in een uitvoering die me niet aanspreekt. Op ebay had een “wederverkoper” er een handvol voor in de zevenhonderd (“nu kopen” en nieuw). Helaas is de 44er me net te groot. Heb wel eens overwogen om eens te gaan kijken en passen, er is een dealer in een warenhuis in het Ruhrgebied die het merk voert (voerde?). De prijzen ter plaatse zijn natuurlijk niet te verteren, het is gewoon niet een horloge wat je in de buurt van msrp wilt kopen.
Er is wel wat gebruikt aanbod, maar je moet dan mondiaal zoeken. Gebruikt weinig aanbod van de 39mm.

Er staat er een in neutrale kleurstelling bij de buren:
https://uhrforum.de/jeanrichard-terrascope-t306543
Helaas zonder de stalen band, die er voor mij echt bij zou horen.

Op watchrecon één 39mm tussen de 44ers, en de ook wel mooie aquascope.
http://www.watchrecon.com/?query=jeanrichard&last_days=0

Op hun website onder news 26 artikelen uit 2015, één artikel uit 2016 en daarna werd het stil.

1 like

Genta genen heeft 'ie wel inderdaad!

Toevallig zit er een AD in Milaan, waar ik volgende maand een weekend ben. Ik ga daar zeker even passen. Retourneren naar Ashford kan helaas niet van buiten de US dus zonder passen ga ik de gok niet wagen. Ik kom erop terug…

39mm met zo’n brede bezel maakt misschien wel de dial erg klein, niet?