Minder bekend: "Kleber" uit Duitsland

[center]


[/center]
[hr]
Wat ging er door mijn gedachten bij het lezen van deze merknaam: Kleber - kleben - plakken - plakmerk.
Bij het bekijken van de site heb ik deze gedachten maar laten varen.
De in de handopwinder - en automatische chronograaf uurwerken zijn dan wel van “Seagull”, maar vervolgens behoorlijk gemodificeerd tot Venus 175.
Qua wijzerplaten en kasten zijn nog diverse varianten beschikbaar.
De prijzen zijn niet gering; op het WWW kwam ik bijna $ 6.500 voor een handopwinder tegen.

Fijne dag,
Flip.

Mijn eerste gedachte is… “lelijk zijn ze allerminst… maar ALLE kasten zijn hetzelfde… doe daar eens wat meer moeite voor?.. pleeeease?”…

Maarja… kasten… dat is dan weer mijn “ding” zeg maar…

Kleber associeerde ik eerder met autobanden… grip?.. nah… 't waren banden met een hoge levensduur… geen rubber… meer een soort buigzaam bakeliet… :slight_smile:

leuk om te zien dat er ook chinese uurwerkjes als ebauche gebruikt wordt om uit te bouwen met extra complicaties.

Prachtige horloges. (tu)
Die Chinese uurwerken zien er prima uit, het is Seagull een poosje geleden gelukt om van het bekende handopwinduurwerk zowaar een automaat te maken.
In deze Kleberhorloges worden ze beide gebruikt.
Als ze bij ETA straks de levering van uurwerken, spiraalveren en Incablocsystemen nog verder beperken dan zal het gebruik van Chinese uurwerken alleen maar toenemen.

Wat chinese producten betreft… er zijn eigenlijk grofweg 2 categorieën… bedrijven die van de economische groei een graantje mee willen pikken, en bedrijven met een duidelijke toekomstvisie… China is nu wat Japan een jaar of 50-60 geleden was… en Taiwan een 30 jaar geleden… : Veel goedkope en inferieure zooi… en een handje vol KWALITEIT… vroeger wilde men liever geen Japanse auto…“made in taiwan” stond voor goedkope troep… maar nu?.. Toyota wordt geroemd om de betrouwbaarheid van haar auto’s, Honda loopt in veel technologieën voorop (zie Asimo), en Taiwanese verspaningsmachines horen inmiddels tot de besten ter wereld…

ik heb zelf een dikke tien jaar met een taiwanese draaibank gewerkt. en privé voor de hobby had ik ook een taiwanees… gewoon GOED… valt niets aan op te merken…

Ik denk dat de Chinese uurwerken NU al goed zijn… alleen hebben “zwitserse” uurwerken vooralsnog de naam… Wat denk je… dat ETA ALLES in Zwitserland maakt?.. ik denk dat ik daar wel een kist bier op kan zetten dat ETA ook wel een fabriekje in China heeft staan… maar zolang het hoofdkantoor nog in Zwitserland staat… mag het een zwitsers uurwerk heten…

Ik heb de afgelopen dagen die ETA 2763 eens van dichtbij bekeken… ze ziet er wel lekker uit met het Guilloché op de bovenkant… maar als je dan de zijkant bekijkt. niets frezen of draaien… 't zijn gewoon stansdelen… brugjes worden met duizenden per uur uit een pers geramd… stuk plaat erin… en rossen maar…

Dat kunnen ze in China net zo goed… mogelijk nog wel beter…

Ik denk dat we van Seagull nog veel gaan horen… ik begin me nu af te vragen… jaren geleden waren er ook Seagull Fototoestellen… zou dat hetzelfde Seagull zijn?..

Anyway… ze bestaan al sinds 1955… ervaring genoeg… wie weet ga ik binnenkort nog eens een Seagull in een eigen(wijs) kastje frotten… tot die tijd… doet Kleber dat voor ons… :slight_smile: (tu)

Ze kunnen het echt wel bij Seagull:

Deze bijdrage zou eigenlijk ingelijst moeten worden.
Ik verwacht dat je gelijk krijgt.
Vandaag op tv berichten over inferieur kinderspeelgoed. Producten van eendagsvliegen; ofwel snel geld maken.
Bij Seagull denkt men daar blijkbaar anders over. Ze hebben visie, met klinkende munt in de toekomst. Kun je aandelen van die onderneming kopen?:#

Als er "Swiss made"op het horloge staat dan moet een groot percentage van de uurwerkonderdelen in Zwitserland gemaakt zijn.
Het merk Tag Heuer maakt gebruik van een Seiko chronograafuurwerk, alleen de grote platine wordt in Japan gemaakt, de rest is afkomstig van diverse Zwitserse bedrijven zodat Swiss op de wijzerplaat mag staan.:slight_smile:
Er bestaan inderdaad Seagull camera’s, ik heb een voorloper, de Shanghai meetzoeker klapcamera die later in Seagull is omgedoopt, maar ik weet niet of ze bij de uurwerkfabrieken gemaakt zijn.

diashock Schreef:

Als er "Swiss made"op het horloge staat dan moet
een groot percentage van de uurwerkonderdelen in
Zwitserland gemaakt zijn.

Nou, groot. De officiële regels:

Swiss Made defined by law

A watch is considered Swiss, according to the Swiss law if:

its movement is Swiss and,
its movement is cased up in Switzerland and;
the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland

A watch movement is considered Swiss if:

-the movement has been assembled in Switzerland and,
-the movement has been inspected by the manufacturer in Switzerland and;
-the components of Swiss manufacture account for at least 50 percent of the total value, without taking into account the cost of assembly.

Minimaal 50% dus.

IK vind ze wel mooi!

Ik heb 't zelfde gezien met Airbrushes uit China… Black Bull overspoelde de modelbouwmarkt een paar jaar geleden…

de eerste waren ronduit slecht… de naalden leken uit het handje geslepen, nozzles uit het midden geboord… slechte spantangen voor de naaldgeleiding… trekkers die niet lekker liepen… lekkages… ellende… maar… ze worden steeds beter… omdat ze anders niets meer verkopen… Ik heb 2 jaar geleden eens gespoten met zo’n Black bull en ik was aangenaam verrast… 't ding werkte veel lekkerder en vooral beter dan een Revell airbrush (die in wezen een rebadged Badger is en da’s geen rommel), 't viel me op dat het spuitbeeld netjes was… fijne nevel… werkte goed met watergedragen verf… weinig last van tip-dry ( dat je verf aan de naald al opdroogt) trekker liep soepel… kortom. niets op aan te merken…

Seagull uurwerken bestaan al heel wat langer. die hebben zich inmiddels wel bewezen…

Ik denk dat je je als horlogier inmiddels wel kan veroorloven om een chinees in je kast te proppen…
(veel “duitse” machinefabrieken laten de frames voor hun CNC machines tegenwoordig ook in china gieten…en dan worden ze hier nabewerkt, zodoende mag er Made in Germany opstaan )