[center] http://www.lorenz.it/
[/center]
[hr]
De voorloper van dit merk was “La Regale”, opgericht in 1934 in Milan.
In 1951 wijzigde de naam in de huidige.
De huidige collectie omvat zowel heren-, dames- als (veel) unisex-modellen. De laatste groep kom je vrijwel alleen bij Italiaanse merken tegen.
De uurwerken zijn quartz of automatic.
Er zitten best fraaie modellen tussen met ingetogen dressy looks.
In de afdeling ‘design’ zijn veel opvallende kleuren en combinaties te zien; ook chronografen.
Een tafelklokje waarmee het merk destijds een onderscheiding won is te zien onder ‘design’/‘static’. De ontwerper zal er best trots op zijn (geweest), maar voor mij heeft het een hoge Hema-uitstraling.
Wie van regulateurs houdt moet eens kijken onder ‘Theatro’.
Geen support in Nederland, maar wel over de grens in België en Duitsland.
Dat van ‘geen support in NL maar wel in BE/DE’ is voor mij helaas ‘uberhaupt geen support’ geweest… Story time!
Mijn horlogeverleden kent maar slechts drie horloges: een mickey mouse horloge van de HEMA ooit gekregen van m’n moeder, een digitaal horloge (merkloos? hij had wel backlight! man wat was dat cool) en een Lorentz. Die eerste twee zijn helaas ooit met de vuilnisman meegegaan maar de laatste is, sinds het bandje kapot ging, in m’n dierbare-dingen-verzamel-lade terecht gekomen.
Het rubberen bandje (passend tot aan de kast) scheurde na een paar jaar dragen los bij de lug… Gezien ik er nogal op gesteld was en ik wel houd van een uitdaging om uit te puzzelen, ben ik toentertijd op zoek gegaan naar een vervanging. Helaas was het merk zelf niet meer echt te verkrijgen in Nederland. Online zoekend kwam ik in Italie uit als geboorteland van het merk en na diep graven naar contactinformatie heb ik verschillende retailers daar gemaild en gebeld met de vraag of ze iets hadden, maar helaas. Mijn ouders hebben op een stedentrip in Florence nog een aantal horlogezaken aangedaan maar vingen bot. Het mooist is nog dat een goede vriendin van me in Italie studeerde en dat ik haar belde op een toevallig moment dat ze uit een metrohalte kwam. Ik snel met google maps hier zoeken of daar een horlogier in de buurt zat en waarempel: dat was er een! En nog wel een die Lorenz verkochten. Zij naar binnen, maar weer helaas niets. (deze goede vriendin van me is toevalligerwijs nu in een relatie met degene die mij tot de serieuzere horlogehobby heeft kunnen verleiden!)
Nu zijn we inmiddels jaren later en vond ik het horloge in de lade. Snel opmeten van de maten was zo gepiept maar een siliconen band voor 15mm die bij een 43mm kast past en die precies uitloopt om rond de lugs te passen? Dat is niet zo eenvoudig gevonden… Helaas dus iets om op te geven.
Of toch niet? Dat oranje met een matte grijze dial spreekt me aan op een manier zoals maar weinig horloges dat doen, en met die diepte in de dial… Een alternatief dat in de buurt kon komen is een Oak & Oscar Olmsted Navy of de Seiko Riders Chronograph. Dus dat wordt sparen. Of kent een van jullie een dial die daar in de buurt komt?
Verdere info horloge: 43mm diameter, 15mm lug width, 44mm lug-to-lug, 8mm dik. Quartz uurwerk. Op de achterkant van de kast alleen: Lorenz, italian design, stainless steel, water resistant, 5 ATM, 26702.
Zoek op internet naar “ Lorenz Iconograph “
Die horloges zijn niet zo duur.
Ik zie nu toevallig geen zwarte uitvoering, wel veel wit, oranje en andere kleuren.
Koop je zo’n horloge en zet het bandje over op die van jou, dan ben je er ook