We gaan weer eens op bezoek bij onze oosterburen.
Onder de kreet “The Cockpit Legend” brengt het merk http://www.askania-berlin.com/index.php?lang=en][img]http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/logo-3.gif[/img
vanuit Berlijn horloges op de markt.
De geschiedenis van dit merk begon in Berlijn in 1871, toen Carl Bamberg startte met de productie van precisie-instrumenten voor de luchtvaart.
In de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw beleefde het merk glorietijden. (Waar de rest van Europa beduidend mindere tijden ervaren heeft.)
De nauwkeurigheid en overeenkomstig succes van de producten leidde al snel tot de vraag naar dito horloges.
De namen van de diverse horlogetypen hebben relaties met de vliegerij.
De aandrijving gebeurt door handopwinders, automaten en quartzen, zowel voor gewone functies, chrono’s, dual time, GMT, als voor dameshorloges en zelfs zakhorloges. Er zijn ook rechthoekige herenhorloges.
De kwaliteit is m.i. goed en ook qua prijs is er voor elk wat wils.
Er is een retailer in Nederland.
Ik denk dat het bezoeken van de site voor velen best de moeite waard is; al was het alleen maar met een verkennende blik.
Ziet er wel leuk uit, maar als merken standaard-uurwerken gaan hernoemen naar hun eigen merknaam vind ik altijd verdacht, of op z’n minst discutabel. Veel gebruikte plakmerk tactiek.
M’n vader heeft zo’n dingetje, en ik vond het een leuke vondst omdat ze ook horloges maken. Helaas lijken veel horlogemerken niet meer op wie of wat ze vroeger waren (met eigen werkjes), maar teren ze wel op de historie. Nu moet men het doen met ETA en de rest compenseren ze met marketing.
Nu moet men het doen met ETA en de rest
compenseren ze met marketing.
Niet alleen ETA, maar ook chinese uurwerken. Nu wil ik hier niet het punt maken dat chinees slecht is, maar wel dat Askania uitermate vaag is over de herkomst en zgn. verrijking van de uurwerken die ze gebruiken. M.i. overprijzen ze hun horloges als geen ander.
Ik heb een paar jaar geleden een paar horloges van ze in mijn hand gehad in Berlijn.
Waaronder een die mijn vriendin heel mooi vond, maar dat bleek een limited uitvoering en een behoorlijke prijzige. Toen wou ze hem niet meer.
Weet niet meer precies hoe duur hoor, maar hij was wel heel mooi afgewerkt en ze zien er in het echt best mooi uit.
Niet allemaal, maar dat heb je met elk merk.
Die beste man van de winkel vertelde er in ieder geval vol passie over.