Minder bekend uit Duitsland: "BrandTaucher"

[center]
http://www.brandtaucher.de/][img]http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Horloge-logo/brandtaucher-logo.gif[/img
[/center]
[hr]
Het jaartal 1850 heeft niets te maken met de ontwikkeling van horloges.

[Wikipedia] In dat jaar ontwierp Wilhelm Bauer (ingenieur en uitvinder) de eerste onderzeeër waarmee de Deense blokkade van Duitsland kon worden beëindigd. Het vaartuig, genaamd Brandtaucher, werd 8 m. lang en kon 9,5 tot m. diepte bereiken. De aandrijving vond plaats door de persoonlijke inspanning van 3 bemanningsleden (tredmolen; dus trappen of zinken). De maximum snelheid was 3 knopen, maar dat kon het drietal niet lang volhouden. Tijdens de proefvaart in de haven van Kiel ging het echter fout. Het vaartuig zond tot 60 voet diepte. Bauer en zijn 2 kompanen konden zich ternauwernood in veiligheid stellen.
Later werd het vaartuig geborgen, geconserveerd en tot heden tentoongesteld in een museum.
Een uitgebreidere historie staat in het Duits op de site.

De huidige horlogefabriek met de naam “BrandTaucher” is van Richard Bethge. (Hij is ook eigenaar van het horlogemerk "Bethge & Söhne’, waar ik eerder een topic aan wijdde.)
Vermoedelijk startte de horlogeproductie in 2007.
Geheel in de lijn der verwachting vervaardigt men duikhorloges; 7 verschillende modellen in zowel gewone - als chrono-versie in verschillende kleurstellingen.
De aandrijving geschiedt door automaten of quartzen.
De prijzen variëren van € 299 tot € 1.499.
Ik vind ze er niet verkeerd uitzien.
Voor zover ik kon nagaan zijn ze slechts te verkrijgen via Duitse handelaren.

Groetjes,
Flip.

Leuke sportieve horloges - zeker die met ‘echte’ uurwerken.
Alleen jammer dat ze (in ieder geval 1) hun horloges aanduiden als echte duiker terwijl die maar 100 meter waterdicht was. Bij anderen stond wel keurig 20 atm.

Ze zijn inderdaad wel leuk en sportief (vind ik). Op eBay heb ik er ook wel eens een voorbij zien komen, de navigator. Jammer is wel dat vooral dit model niet heel erg origineel is, je hebt dit model (met een ander wijzerplaat weliswaar) ook van Davosa, Guinand, Artcos en nog wat anderen. Ik snap wel waarom dit zo is, maar wel jammer dat er niet zo veel kleine bedrijven zijn met een geheel origineel/eigen duikhorloge…