Minder bekendf: "MontieK" uit Nederland

[center]


[/center]
[hr]
Dit merk van vaderlandse bodem heeft slechts dress-horloges op het programma staan.
Het is niet geheel van Nederlandse makelij, want de uurwerken komen uit China, maar met Sea-gull ST8000 wel van de betere soort.
Het gaat om flying tourbillons in regulateur -. 2-wijzer - en retrograde gangreserve+datum - versies met witte of zwarte wijzerplaten.
Ziet er best fraai uit.
De prijsklasse is € 1.410 tot € 1.620.

Tot morgen maar weer,
Flip.

Mja, ik heb een tijd terug nog een identieke tourbillon op eBay gekocht voor +/- $500. Inmiddels gaan die prijzen wel wat omhoog, maar toch. Ze kopen alles in China, goochelen wat met wijzerplaten en namen en verkopen het dan met een marge van meer dan 5.
Je kan een identiek horloge kopen voor een stuk minder met wat eBayen en googlen :).

Het is mij niet gelukt om een Sea-Gull ST8000 te vinden voor +/- $500. En ik hou het toch al een tijdje in de gaten. Maar afgezien daarvan, ik verwelkom ieder Nederlands initiatief, maar zie niet zo snel een verschil met wat hier als “plakmerk” wordt bestempeld. Ook vindt ik het verwarrend dat de site niet aangeeft, waar het het horloge vandaan verstuurd wordt en of de prijs inclusief BTW is of niet.

lencoth Schreef:

Het is mij niet gelukt om een Sea-Gull ST8000 te
vinden voor +/- $500. En ik hou het toch al een
tijdje in de gaten. Maar afgezien daarvan, ik
verwelkom ieder Nederlands initiatief, maar zie
niet zo snel een verschil met wat hier als
"plakmerk" wordt bestempeld. Ook vindt ik het
verwarrend dat de site niet aangeeft, waar het het
horloge vandaan verstuurd wordt en of de prijs
inclusief BTW is of niet.

ik denk dat met plakmerk een merk wordt bedoeld waarbij er in de modellen relatief weinig veranderd wordt aan een ander bestaand horloge, het gebruik maakt van relatief goedkope onderdelen, er relatief een hoge prijs gevraagd wordt en vaak doen alsof het iets exclusiefs/luxe/duurs is.
het is denk ik ook hier weer een combi van factoren.

zo heeft seagull en andere merken bijna dezelfde klokje met een ander merknaamprintje en misschien iets andere wijzers en of wijzerplaat. de kast en soms band zijn dan identiek aan elkaar.

maar de grens van de definitie weet ik niet. zo heeft uhr bijv behoorlijk wat gekopieerde modellen. maar ik hoor weinig mensen em als plakmerk bestempelen.
of een merk als quondam. mn duikertje wordt door 6 of misschien zelfs meer merken in bijna (en soms zelf precies) dezelfde uitvoering uitgebracht. hoe wordt zo een klokje aangeduid? quondam heeft volgens mij namelijk ook modellen die ik niet van andere merken ken.

Mooie klokjes!!
Maar ik heb zo mijn twijfels over de betrouwbaarheid van die ‘goedkope’ tourbillonuurwerken…

marnix.moed Schreef:

maar de grens van de definitie weet ik niet. zo
heeft uhr bijv behoorlijk wat gekopieerde
modellen. maar ik hoor weinig mensen em als
plakmerk bestempelen.

Ik hou me ver van de recente discussies over deze onderwerpen…

Maar ik zie weinig verschil in wat bijv. Perpetual aanbiedt en de collectie van Montiek. Krijg toch de indruk dat de forte van Montiek de marketing is & niet de productie van unicaten :wink:

Geen adres/contact gegevens te vinden op de site, zegt mij genoeg !

ecodrive Schreef:

Geen adres/contact gegevens te vinden op de site,
zegt mij genoeg !

Daar hebben ik dus ook naar gezocht, om te zien of de prijzen nu wel of niet inclusief BTW zijn…

Lekker links laten liggen !!

2 jaar garantie vind ik ook echt wel wat weing voor een horloge van 1400 euro. Conform het europeesche garantie recht zou dit toch 3 jaar moeten zijn of vergis ik me ?!

ecodrive Schreef:

Lekker links laten liggen !!

2 jaar garantie vind ik ook echt wel wat weing
voor een horloge van 1400 euro. Conform het
europeesche garantie recht zou dit toch 3 jaar
moeten zijn of vergis ik me ?!

2 jaar is het gangbare uitgangspunt. Van bepaalde producten mag je verwachten dat ze nog langer meegaan, maar er is eigenlijk geen jurisprudentie of dat bij horloges zo is. Logischerwijs is het de standaard 2 jaar.
Alle bedrijven die minder dan 2 jaar bieden (tenzij de levensduur van het product minder is, zoals met een laptop accu of met een leren horlogebandje of tweedehands producten), zitten wel 100% fout.

Van een horloge van 1400 euro mag je verwachten dat ie langer dan 2 jaar meegaat lijkt me

Als ik er zo naar kijk (goedkope site/foto’s op de site) en geen contact gegevens doet mij het denken aan rommel merken als krug baumen enzo

ecodrive Schreef:

Van een horloge van 1400 euro mag je verwachten
dat ie langer dan 2 jaar meegaat lijkt me

Als ik er zo naar kijk (goedkope site/foto’s op de
site) en geen contact gegevens doet mij het denken
aan rommel merken als krug baumen enzo

Dan ben ik benieuwd hoe de verhouding is met een klokje van 10.000 of zelfs 100.000. Hoe lang mag je daarvan uitgaan dat ie meegaat?

Zo ken ik iemand met een Audemars Piguet die het na een jaartje of 3 niet meer doet. Voorbij de garantie en de kosten voor herstel mag ie zelf ophoesten…

Als je je een A P kan veroorloven kan je ook wel een advocaat veroorloven, ik zou die dus maar eens aan het werk zetten, eens kijken wat er nu daadwerkelijk terecht komt van de europeesche regelgeving aangaande garantie en verwachte levensduur.

Onderstaande verhaaltje over garantie in Europa uiteraard op meerdere manieren uitlegbaar laatste stukje lijkt me wel van toepassing op het A P verhaal

"Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld

Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden."