Minder slijtgevoelige horloges

Hallo,

Ik heb een Sinn 856 UTC in tengimented staal, welke ik zeker 5 dagen per week draag. Ik zie er pas krasjes op bij de juiste lichtinval en dan nog maar als ik het horloge minder dan 30 cm van mijn ogen houd.
Het deksel draagt duidelijk meer sporen, waarschijnlijk doordat de metalen band (in het zelfde metaal) er tegen schuurt als ik hem op mijn badkamerkast leg voor de nacht.
Als ik de draagsporen vergelijk met mijn stalen Seamaster, welke ik minder frequent gedragen heb, dan heeft de Seamaster duidelijk meer sporen. Zelf al houd ik de Seamaster een meter verder van mijn ogen, de sporen vallen meer op.

Toen ik aan het zoeken was voor een horloge, was de Damasko DA36 zeker een optie. Deze zou eigenlijk nog beter zijn doordat zijn ijsgehard staal niet enkel een oppervlakte behandeling heeft, maar door en door gesterkt is. Het is de Sinn geworden omdat ik deze kon overnemen voor een geschikte prijs.

Zowel de Damasko en de Sinn hebben een typische matte uitstraling die low profile is en het horloge zijn “tool watch” uitstraling verleent.

Ik vroeg me af, zijn er nog andere duurzame materialen waar men kan voor opteren om een kast er langer als nieuw te laten uitzien?

Ttanium, zoals op mijn favoriete IWC GST Aquatimer, heeft de goede uitstraling voor een toolwatch. Titanium zou wel krasgevoelig zijn, maar de krassen in het materiaal gaan snel oxideren waardoor ze terug hetzelfde uiterlijk krijgen als de rest van het omliggende materiaal. Het is dus niet bepaald sterker, maar camoufleert wel goed de sporen.

Keramische horloges zoals Rado zouden wel zeer krasresistent zijn, maar iets brozer, ze kunnen breken bijvoorbeeld na een val. Vroeger had je ze enkel in zwart, maar nu zie ik ook wit, grijs en zelf chocolade kleuren.

Nog een mogelijkheid is het staal te voorzien van een coating, een Physical Vapor Deposition behandeling zoals Diamond Like Carbon. Deze kan nadien wel verwijderd worden als nodig maar is slechts een oppervlakkige behadeling. Als de kast een stevige stoot te verwerken krijgt, zal de kast nog steeds vervormen of zal de coating als een eierschaal barsten. Dus ook niet 100%.

Ik hoor het graag.

mvg

Kurt

Ik heb twee titanium citizens met een coating (volgens mij heer dat duratec) al een paar jaar regelmatig om de pols. Nog geen krasje te zien.

Tungsten carbide (wolfraamcarbide) kasten zijn zéér krasresistent, en lekker zwaar.

Het gaat o.a. om deze.

Als je krasjes karaktersporen noemt zijn veel minder erg. :wink:

Klopt… de Rado V10K heeft een WolfraamCarbide kast… Ik heb veel ervaring met WolfraamCarbide… want… de gereedschappen waar ik mijn Titanium kasten mee draai en frees zijn van WolfraamCarbide, de frezen zijn massief, de draaibeitels zijn gereedschapstalen houders waar een staafje wolfraamcarbide ingeklemd zit…
Ik heb, om ze te kunnen slijpen speciaal een Diamantslijpschijf gekocht… (BoriumNitride slijpschijven gaan ook ), mijn Korund slijpstenen slijten harder dan het gereedschap wat ik ermee probeerde te slijpen…

Daarbovenop heeft de V10K ook nog eens een DLC Coating… V10K staat voor Vickers 10000 ( de hardheid van Diamant…
Vroeger ( toen Krupp’t net in de handel bracht als snijmateriaal was het nogal bros… na toevoeging van Cobalt bleek het een stuk taaier te zijn… de hardheid is 9.5 Mohs, Diamant is 10 ga maar na…

2 likes