Mineraal glas, flame fusion, Saffier glas

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal horloges met mineraalglas waar een aantal lelijke krassen op zitten. Ik kan deze laten vervangen, maar mogelijk ook voor ander soort glas.
Ik vroeg mij af wat het beste is? Ik weet niet wat er allemaal op de markt is. Ik weet dat er mineraal en saffier bestaat, maar dat er ook horloges zijn die flamefusion gebruiken (ik weet niet wat precies het verschil is).
Wat bevelen jullie mij aan?

Groet,

Als je kunt, direkt saffier erop. Is duurder maar uiteraard veel sterker en meer bestand tegen krassen , dan mineraal

Dat dan weer niet. Bij een tik barst het veel sneller dan mineraal glas.

Dat flame fusion is een kruising tussen mineraal en saffier wat het beste van beiden combineert als je de verkoop verhalen mag geloven van - ik dacht - Invicta.

Invicta met hun tellsell teksten? Its amaaaaaaazing!!

1 like

1 like

Maar bestaan er ook nog ander soort type glas behalve deze drie? Ik ben eigenlijk ook benieuwd of er een website/test bestaat die de verschillen uitlegt.

Plexi. Krast snel, breekt moeilijk en is makkelijk te poetsen tot weer krasloos. Kost bovendien geen drol.

1 like

2 likes

Wat is er mis met Invicta? Ik heb er ook 1 een reserve Venom…

ik meen ook dat onbehandeld ( niet AR gecoat ) saffier meer reflecties geeft dan niet AR mineraal.
m.a.w. bij eenvoudig saffier moet je dichter met je neus op de klok om de tijd te lezen.

Alles

4 likes

@Chillekasper

Welke soorten HORLOGEGLAS:
Horlogeglazen bestaan in allerlei hardheden en materialen. In combinatie met alle vormen van glazen op zich een vak apart.
Hier volgt de meest voorkomende informatie over horlogeglas.

Saffier glas - de hardste versie
Saffierglas is, in tegenstelling tot gewoon glas, door zijn hardheid resistent tegen krassen. Niet elk horloge heeft een saffierglas . Meer dan 60 handelingen zijn nodig om van het ruwe saffierkristal het krasvaste horlogeglas te maken. Dit gebeurt met frezen die bezet zijn met diamant zodat perfect geslepen vlakken en volmaakte koepels ontstaan.
Saffierglas zorgt voor een uitstekende bescherming van uw horloge.
Saffierglas is het sterkste, helderste en meest duurzame horlogeglas dat er is. Saffierglas is ook bij intensief gebruik zeer krasbestendig. Saffierglas is 10x harder dan normaal mineraalglas.

Kristal glas - de minder harde versie
Kristalglas is harder en beter dan “gewoon” mineraal glas. Maar minder bestand tegen krassen als bij een saffierglas.
Kristalglas is in de meeste gevallen 3x harder dan normaal mineraalglas.

Mineraal glas - de meest gebruikte, maar minder hard
Mineraalglas is weer harder dan een kunststof glas. Echter wel gevoelig voor krassen.
Voordeel: ondiepe krassen kunnen worden gepolijst.
Gehard mineraalglas is meestal 2x harder dan normaal mineraalglas. Het “extra harden” bereikt men door gebruik van coating.

Gewoon glas - gebruikt men op goedkope horloges.
Glas is meestal, bij dagelijks gebruik, bij eerste batterij-wissel zwaar bekrast / versleten. Voordeel: dan koop je weer een nieuw horloge!

Kunststof glas - de zachtste versie
Zacht materiaal en zeer gevoelig voor krassen. Voordeel: zeer flexibel, het kan nauwelijks breken!
Vooral toegepast bij de goedkope merken en oudere horloges. Bij de goede merkhorloges komen kunststof horlogeglazen tegenwoordig nauwelijks voor.
Uitzonderingen bestaan er altijd:
Een aardig voorbeeld is het eerste horloge “op de maan”: de Omega Speedmaster. Deze is nog steeds voorzien van een kunststof glas. De reden? Anders zou het op de maan in kleine gevaarlijke stukjes breken…! Kunststofglas breekt niet zo snel, en als het toch breekt, dan niet in kleine stukjes zoals saffierglas en mineraalglas.

Naast genoemde soorten glazen bestaan er nog vele variaties. Voorzien van speciale coating voor extra krasbestendigheid e.d. Ook zijn er speciale “dikkere” glazen voor het harde werk; denk aan de duiksport en off-shore horloges.

“Hoe hard een glas ook is, glas kan altijd breken … !”

~ Li ricchi cchiù chi nn’hannu, cchiù nni vonnu. ~

4 likes