Één ding heb ik nu van jullie geleerd. Ik ga me er nooit aan wagen. De getallen en ideeën duizelen me🤔
Het kiezen van het juiste glas en pakking is relatief eenvoudig in vergelijking met het inpersen van een glas zonder dat het breekt. Een zenuwen klusje vind ik dat altijd.
Lang verhaal kort, hier de info met een glaspakking van 0,35 die tegenwoordig het meest voorkomt en niet de 0,40
Deze heb je idd ook nog, en ik denk dat ik mar meteen deze zal nemen aangezien de glasring dan al zeker passend is. Ik neem dan meteen maar een 26.6 mm
De aparte glasringen voor glaasjes van 1MM hebben ook met een thickness 0.35 mm zoals ik zei;
0.40 idd voor glaasjes vanaf 1.30mm en plus
Daarom dat ik zeg dat het allemaal makkelijk roepen is reverse enginering.
Je wordt om de oren geslagen met van alle verschillende dingen en t’is een kunst om daar je weg in te vinden.
Je moet juist de 26,7 mm bestellen. Glas is dan 26,0 en 2x pakkingdikte van 0,35 mm. Deze pakking kun je met iets weerstand in de sponning leggen en daardoor komt het glas juist klem te zitten tussen de pakkingen en dicht af. De pakking NOOIT even dik als het glas nemen => hij komt namelijk iets omhoog door het samenpersen en meestal zit er ook een kleine facet aan het glas. Ga op ongeveer 80% van de glasdikte zitten.
Ander alternatief is het verlijmen van een saffierglas zonder pakking.
26.6 bedoel je. De opening is net nog nagemeten 26,57 mm
NEE, 26,7 mm bestellen inclusief de pakking. Anders zal het glas nooit afdichten en er waarschijnlijk uitvallen bij het dragen.
Dus ter verduidelijking: glas van 26,00 + pakking van 26,00 x 26,70( dikte van 0,35 mm )
Horlogemaker worden is nog niet zo eenvoudig!
Niemand zei dat ik het makkelijk vond. Er is zoveel om rekening mee te houden dat het echt puzzelen en in mijn geval veel om hulpf vragen is. Iedere keer dat ik wat nieuws doe kan ik dan wel weer wat afvinken!
Kijk…
Je besteld gewoon meerdere maten en die dat je te veel hebt komen in de voorraad.
Het is duurder om nog eens een 2de keer verzendkosten te betalen, kan je beter voor dat geld meerdere glaasjes hebben en je voorraad aanvullen.
Je hebt gelijk. Ik had bij cousins gekeken naar een 1.2mm pakking. Die zijn 0.4. Ik gebruikte tot nu toe glazen van 1.5mm, vandaar.
Voor dunnere glazen zijn ze inderdaad 0.35mm. Ik ben het eens met je advies. 26.0mm glas plus een pakking van 26.7x26.0.
Kleine aanvullende tip voor het plaatsen. Glaspakking een heel klein beetje oprekken zodat hij net iets te groot lijkt, in de kast plaatsen en je zult zien dat de pakking zich in de kastrand drukt. Dit maakt het iets makkelijker bij het erin persen van het glas. Sowieso een reserve pakking mee bestellen is geen overbodige luxe.
Ik gebruik dit topic even voor een eigen situatie.
Ondertussen zit ik net als velen al even in de horlogehobby en heb ik in de jaren stapsgewijs nieuwe dingen geleerd. Het begint bij het wisselen van banden, vervangen van batterijen en wisselen van uurwerken in twee vostoks. Nu heb ik bedacht dat het mij leuk lijkt om een glaasje te kunnen vervangen.
De bezel heb ik er af gehaald. Waardoor het glas los komt. Vervolgens nog even geprobeerd weer vast te zetten en dat lukt ook. De enige stap die ik nog moet nemen is het kiezen van het juiste glas. Ik ken de maatvoering (zie foto’s), maar kom de vorm weinig tegen online.
Bij onderstaand had ik de gedachte dat het wel zou kunnen werken (doordat de rand afloopt). Alleen weet ik niet of 30,5mm een probleem zou zijn.
Heeft iemand de gouden tip voor het vinden van het juiste glaasje?
De foto’s:
Je orginele glas is mineraalglas toch? Dit kun je niet zomaar vervangen voor een plexiglas. De constructie waarmee plexi geklemd wordt in een kast, is heel anders dan hoe een mineraalglas geklemd wordt.
Ik denk ook dat het glas mineraalglas is. Het glas wordt echter niet in de kast gedrukt, maar de bezel wordt over het glas heen in de kast gedrukt. Maar lees ik vanuit jouw bericht dat ik mineraalglas moet zoeken wat dezelfde vorm heeft?
Fijn dat je wilt meedenken.
Klopt. Je kunt ook kiezen voor saffier daar de constructie gelijk is.
Waarschijnlijk met een glaspaking. Kast > glaspaking > glas > bezel.
De bezel houdt het geheel bij elkaar (klemt zich om de kast) en drukt het glas in de pakking.
Plexiglas zit wat anders in elkaar;
Met een tooltje pers je het glas naar een iets kleinere diameter. Bij het ontspannen, zet het glaasje zich vast in de kast.
De constructie zoals je hem noemt klopt.
Thanks, ik moet nu weer een stuk beter verder kunnen zoeken.
Ik zie niet in waarom je niet gewoon een spanring plexiglas kan plaatsen.
Waar gaat dat mis dan?
Plexi is er in verschillende uitvoeringen.
Hoofdlijn: spanringglas of geen spanring.
Met spanring is het een rechte sponning en zou er theoretisch een glas in kunnen. Zowel met pakking als gelijmd.
Is het oude kunststof glas een type dat er onder spanning inzit dan is de sponning ondersneden ( maat onderin is groter dan aan de bovenkant). Dit voorkomt het eruit gaan van het glas bij dragen.
Deze kast is ongeschikt voor ombouw.
@Tmbrszs deze kast lijkt veel op die van een Japans merk. Het glas wordt opgesloten door de glasrand. Er hoort een pakking tussen de kast en het glas te liggen. Dit type kast is niet geschikt om om te bouwen van mineraal naar plexiglas
Hierom
Mijn antwoord was te kort door de bocht, maar ik poogde het simpel te houden.
Het klopt inderdaad dat het een Japans merk is.
Ik ben er ondertussen al achter een deel van de specs:
Diameter: 30,7mm
Dikte: 2,8mm
Type: mineraal & double domed.
Bevestiging: Bezel
Alleen de exacte vorm kom ik niet tegen. Waarbij het van belang is dat de bezel er goed op komt te liggen. Daar ben ik momenteel nog even naar aan het zoeken.
Ik waardeer de gedeelde kennis enorm. Leuk dat iedereen wilt meedenken.