Minerva cal. 48 (vanaf antwoord 6)

Zoals gewoonlijk :desktop_computer: :computer: zoeken naar wat nieuws van of over Minerva, kwam ik deze artikel over de cal. 48 tegen :star_struck:
Groeten Iwan :motorcycle:

7 likes

Mooi om te zien hoe zo’n ontwerp ontstaat !!

AC÷DC=EB÷AE=AH÷AF=AG÷GE= 1,618 logisch hé

Of zou de som € 1618-- bedragen voor een vintage cal. 48 in een nieuwe kast 38 mm. ??

Ik zal hem alvast zelf inkoppen 2 X de helft :rofl::rofl:

Uit bronnen heb ik begrepen dat eigenlijk niemand écht weet wat de waarde is als je er überhaupt een kunt vinden.

4 likes

De mijne :scream:

7 likes

Een leuk artikel. Maar op het plaatje zie ik eigenlijk geen enkele samenhang tussen het uurwerk en de gulden snede. Je kunt die lijnen in elke cirkel tekenen, maar ik zie hier maar op één ander punt iets kloppen met het uurwerk. Punt E, ok en de lijn onder H.

Er zijn vast nog andere elementen van de gulden snede of de stelling van pythagoras te ontdekken in de hoeken en de lengtes.

2 likes

Mooie wijzerplaat maar het inkijkje mag er ook wezen :+1:

1 like

Voor bij het diner of gewoon een kroketje trekken bij de Febo ??

Ik kwam dit topic tegen nadat ik een oude Minerva had gekocht. Het caliber heeft wat weg van caliber 48 maar ik denk dat het ouder is. Weet iemand meer? Productiejaar of periode?

3 likes

Ik denk niet dat het een oudere 48 is. Zie hieronder een plaatje met wat jaartallen erop. De 48 zag er altijd al anders uit. Maar ik zag laatst wel een ander typenummer dat meer op de jouwe leek. Alleen ben vergeten die te bewaren.

2 likes

Dit is geen Minerva uurwerkje, maar een AS1123 (A.Schild 10,5 lijns)…

Minerva heeft wel horloges gemaakt met uurwerkjes van andere fabrikanten, ik heb chrono’s gezien met Valjoux en Angelus uurwerkjes, gewone driewijzer horloges weet ik zo eerlijk gezegd niet.
Bijgaand een uurwerk fotootje van een oud Minerva kaliber 49 horloge uit de projekten-doos :smile:

Dit is dus een 48 met centrale sekondenwijzer.

4 likes

Ja, inderdaad de AS1123 zou het kunnen zijn. Vermits de AS1123 volgens bidfun dateert van 1940 en de Minerva 48 van 1943 heeft Minerva toch veel overgenomen van A.Schild?