Na diverse mails gewisseld te hebben, heb ik dit Minerva overgenomen ( ontbrak nog in mijn verzameling ).
Wil het met jullie delen, en misschien helpt het als meerdere mensen me denken:S en genieten:)o van de zoektocht;) naar oplossing en een ontbrekende hendeltje ( rem van de hamer, juiste naam weet ik niet ).
Twee potjes zijn afgebroken van de kast waar aan ze waren op gelast of gesoldeerd of…, kent iemand die constructie? denk dat een handige instrument maker dat zou kunnen maken om de kast zo meer mogelijk origineel te houden.
Wijzerplaat is in redelijk goede staat met kleine sporen van de tijd, glas is wel bekrast.
Ik heb voor begin wat foto’s gemaakt voor een goede overzicht, en voor vergelijking en inspiratie ( zoek verschil en ontbrekende onderdeel 8-):S) http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=24311
Groeten Iwan:)
Hoi Iwan,
leuke uitdaging; die “pootjes” (bandaanzetten) zullen wel niet het grootste probleem zijn, uit messing namaken en (hard)solderen, kast opnieuw vernikkelen.
Dat missende onderdeeltje kan wel een beetje lastig worden, je zoekt naar onderdeelnummer #8200, de “blocking lever” oftewel “blokkeer hebel”.
Deze hevel blokkeert het chrono sekondenrad als de chrono niet loopt, je ziet dat via het extra “armpje” deze hevel ook bediend wordt door het pinnetje op de “hammer” als je de chrono naar nul reset.
Je moet wel wat mazzel hebben om zo’n onderdeeltje nog te kunnen vinden, maar met wat geduld verschijnt zoiets ooit wel weer een keertje op Ebay…
Hetzelfde geldt voor de Radium wijzertjes, je hebt gatmaat 115/180 nodig, als je een setje voor een (iets meer voorkomende) Valjoux 22 vindt, zal dat wel pas te maken zijn
Voor de rest zijn alle delen wel aanwezig en loopt het uurwerk nog wel een beetje?
kan RVS zijn, maar ook dat is met zilversoldeer te solderen, het in vorm maken van de pootjes is natuurlijk wel iets lastiger; in mijn voorraad opknappers zitten diverse met zo een type kast, en die zijn (voorzover ik kan zien) van vernikkeld messing:
vandaar mijn aanname dat jouw kast ook van messing was; staat er misschien iets in/op de kastbodem? “Acier Inoxydable” is helemaal van RVS, “Fond Acier Inoxydable” is messing kast met RVS bodem.
Dat assortiment wijzers zou ik niet kopen, gatmaten zijn voor een chronograaf veel groter als gewone horloges; Bestfit en Flume hadden ook wel zulke assortimenten met specifiek chronowijzers, maar die kom je niet zo vaak tegen…
In de kastbodem staat " EDELSTAHL" ,en die wijzers was ik ook niet van plan te kopen maar alleen als voorbeeld.
Ik weet niet hoe is het mogelijkheid op De Rikketik, maar zal in 2012 wat gaan zoeken:)
Het is twijfelachtig of je op de rikketik een geschikte kast gaat vinden…
veel is pas te maken, je zou het uurwerk wel echt moeten passen om te zien of de drukkers op de goede plek zitten (je kan natuurlijk altijd een drukker maken met het “pennetje” uit het midden van de drukknop) verschil in diameter kan je oplossen met een uurwerkring; maar ja, het is allemaal niet heel erg simpel; ik denk dat ik zou gaan voor het repareren van de bestaande kast, al was het alleen maar voor de originaliteit.
Dit type kasten wordt volgens mij al sinds de 30-er jaren gebruikt, hieronder 2 chrono’s met Landeron Hahn 15,5 lijns uurwerkjes uit die periode, zelfde type kast:
Op zoek naar informatie ( al weer:# ) kwam ik deze posting http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=5835874&rid=0 tegen met een interessante gedeelte van een artikel over Minerva uit…?.
Zou interessant zijn om de hele artikel te krijgen.
En denk dat ik de kast gewoon voorzie van nieuwe potjes.
Groet
Iwan
Dat heeft een paar manden geduurd en wat mails ( zeer goede contact ), maar vandaag eindelijk per aangetekende post het ontbrekende onderdeel 8200, de “blocking lever”.:)o:):)o:):)o:)
Zo een horlogekast hadden ze niet meer, maar dat zal geen probleem zijn.
Eerst effen van genieten, en dan geld sparen voor al die restauraties 8-):S8-)
Groet
Iwan