Minerva Patent Shock-Absorber Swiss POST Amsterdam

Hallo allemaal,

Ik heb vroeg een keertje een Minerva Patent Shock-Absorber Swiss POST Amsterdam van mij opa gekregen. Omdat ik niet veel informatie over dit type kan terug vinden zou ik graag wat meer informatie willen krijgen van de kenners. Hij werkt nog uitsteken en heb hem altijd goed bewaard. Ik wil hem niet weg doen maar ben eigenlijk ook wel eens benieuwd wat zoiets waar is.

Alvast super bedankt voor de mensen die reageren!

2 likes

Die ziet er nog erg netjes uit. @dins1zal wel snel reageren voor je! :wink:

2 likes

Hoi Patrick,

welkom hier op het forum! En leuke stopwatch. Ergens jaren 70 denk ik. De Firma Post was jarenlang de Nederlandse importeur.
Tot ergens eind jaren 60 stond er altijd Fa. Joh.E.Post, Amsterdam.
Later is dit veranderd in POST Amsterdam, weer later is de firma verhuisd naar Santpoort en zie je Minerva Nederland, Santpoort op de wijzerplaat.

Het shock absorber ken ik niet, staat ook niet in de folder die ik heb.

3 likes

Ik was bezig idd :joy:

2 likes

De rode wijzer werd blijkbaar op aanvraag geplaatst, zie ook de tekst op de foto.

2 likes

Pakweg 100 euro, give or take enkele tientjes. :+1:

Heb ook een Minerva stopwatch, wel iets eenvoudiger (geen Incabloc) dan deze.

1 like

Dank je wel voor de info @dins1 dus eigenlijk aan de hand van de naam “POST Amsterdam” kun je opmaken dat deze ergens jaren 70 geproduceerd is. Weet je ook als er vele van gemaakt zijn van dit model?

1 like

Thanks @Bidle voor je reactie

Dank je wel @PeterLC voor je reactie :ok_hand:

1 like

En ook aan de vorm vd kroon, de jaren 60 en oudere modellen hebben een bolle kroon:

Vanaf de jaren 70 hebben ze deze rechte kroon, zoals de linker op de foto.

Let wel, deze data zijn een educated guess en niet in steen gebeiteld, weet niet of daar ooit goed naar gekeken is.

3 likes

En nee, geen idee, volgens mij is daar niets over bekend.

1 like

@dins1 super bedankt voor de informatie, ik weet nu alweer een stukje meer betreffende de history van dit model.

Leuke stopwatch van Minerva :star_struck::+1:
Als je een foto van de uurwerk zou kunnen maken en plaatsen, dan kun je zien of ie een Shock-Absorber ( Incabloc ) toegepast is.
Dan zou die in begin van de 70" jaren gemaakt zijn, en dan is ie " zeldzame " verschijnsel.:confetti_ball:

Groeten Iwan :motorcycle:

Hallo @kaleiwan, hierbij de foto van het uurwerk.

2 likes

Incabloc dus, vandaar het Shock-absorber op de wp.Leuk! Ga eens kijken of die van mij dat ook hebben, nooit op gelet om eerlijk te zijn :sweat_smile:

2 likes

Me eens met @dins1 Erik, bij " gewone" stopwatches werd incabloc niet toegepast vanwege de hogere kosten.

1 like

Volgens mij is dit geen incabloc maar kif. :wink:

4 likes

:grin: Gelukkig zijn altijd oplettende :nerd_face: goed gezien @wbcoupe Wilko :face_with_monocle:
Jammergenoeg maak ik mij ook schuldig aan, om de beide schok systemen als INCABLOC te benoem :face_with_hand_over_mouth::crazy_face:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Er zijn heel veel soorten shocksystemen. Ik vermoed dat kif goedkoper was omdat het ontwikkeld is om de dure patenten van incabloc te omzeilen. Wellicht dat het daarom toch in deze stopwatch beland is.

2 likes

2 likes