Minerva rattrapante, informatie gevraagd

Beste forumleden,

Ik heb deze Minerva Rattrapante in mijn collectie staan, maar kan hem niet goed plaatsen qua tijdperk, dacht aan de de jaren '30-'40. Daarnaast ben ik ook benieuwd welk type uurwerk erin zit. De wijzerplaat is van emaille.

Serienummer: 1896525

Het enige wat ik, tot nu toe, heb gevonden is een oude folder waar een soortgelijk model op staat vermeld, type 3039 met een soortgelijke wijzerplaat.

Alle reacties zijn van harte welkom!

2 likes

@kaleiwan is volgens mij de Minerva expert op het forum. Hij kan je vast verder helpen.

Jaren 30-50 gok ik idd. Met een relatief “simpel” volgens mij 7 of 9 steens uurwerk.

Hierbij een fotootje van een van de de mijne met een vergelijkbaar uurwerkje, jaren 40-50 zonder emaille wp maar met uienkroon.

Wel een gaaf bezit hoor, mooi ding!

Btw Minerva was destijds een van de grotere stopwatch producenten en er circuleren er zeer vele van, maar zeker de rattrapantes zijn imho zeer begeerlijk.

Minerva heeft ook nog andere dingen gemaakt zoals volgende foto.
Zover ik weet is het iets uit een vliegtuig om de juiste droptijd voor bommen te bepalen.
Meer info is zeer welkom want ik tast verder in het duister over de herkomst.
Ook de precieze functie heb ik nog niet kunnen achterhalen
Het uurwerk zit mooi in een houten transportcase en indien opgewonden loopt het goed.

@koekoek Daniel, bedankt voor zo veel eer :blush: maar ik ben ook dwalende in de bos van onwetendheid :spy::thinking: Probleem van Minerva is dat ze zo veel modellen makten, maar weinig gepubliceerd hebben :nerd:
Bij deze is alleen de balans met 2 stenen, en zonder schok preventie wat ook verwijst naar vooroorlogse makelij.
Na het oorlog werden vaak nog oude onderdelen in elkaar gezet tot ergens eend jaren 50"
Heer heb je een catalogus uit de jaren 60"
http://www.goldschmiede-zwehn.de/images/Stoppuhren/Minerva/MinervaKatalog50er.pdf
Ik heb in mijn boeken gezocht, en 2 foto’s van zo een uurwerk gevonden.
Ze zijn technisch zeer interessant, maar in geld brengen ze niet veel op :head_bandage:
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Dit is ook interessant om het te lezen over de militaire toepassing van de stopwatches
http://www.knirim.de/bombere.htm
effen nog doorgespit en het is een cal. 19/39
Groeten Iwan :motorcycle:

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor alle info, Iwan je doet je bijnaam eer aan, goeie, gerichte info, dank!

@roodoog Vond deze info nog nav je vraag, Iwan had de link al vermeld.
Minerva Cockpit-Instrument:
Ref.: Viro 40, Year of Make 1939 (I got this clock in the original packing in a watchmakers journals paper of 1933 von Minerva) Manufacturer: Minerva SA, Villeret Military Forces: Yougoslavian Air Force Case: diameter 72 mm, Aluminum withot glas cover, on the side case bezel is a second scale for duble markings Movement: marked Minerva, gold plated, 9 jewels, monometallic ring, flat coil, Dial: black, signed ‘Minerva VIRO 40’ and an emblem with wings, scale 5 - 55 und 0 - 30 (sec), central 30-secon¬ d-stopp hand and 30 min counter Literature: -

Knirim (Konrad Knirim) is inderdaad een goeie vraagbaak op het gebied van militaire toepassing en heeft een 2 paar mooie boeken uitgebracht.

2 likes

@geluk68
Bedankt voor je info, ik ga ook nog zelf verder zoeken want ik heb iets met Minerva vanwege mijn Phoebus uit het verleden.:slight_smile:

1 like