Ik heb een Minerva stopwatch gekregen, waarvan de wijzers los zitten. Om die weer terug te zetten wil ik het uurwerk uit de kast halen, maar krijg dat niet voor elkaar. Het kleine schroefje waarmee het “opdraai- en resetknopje” geborgd is heb ik gevonden. Dat knopje kan ik eraf halen. Ik denk dat het uurwerk in de kast vastzit met de twee schroefjes aan de buitenrand van het uurwerk, op ca. 1 en ca. 7 uur (zie foto 2). Als ik die losmaak krijg ik echter geen beweging in het uurwerk. De start/stop is een schuifje aan de zijkant van de kast. Ik denk dat die eraf moet, voor het uurwerk eruit kan, maar ik heb geen idee hoe. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik dat uurwerk eruit krijg?
Glasrand moet eraf en uurwerk komt langs voor er uit.
Deze wijzers zitten zeer vast op hun as en moet je speciaal gereedschap voor hebben. Een gewone wijzerafnemer is meestal niet genoeg om ze er af te krijgen.
De wijzer zit op een bus met daarop een hartje om de wijzer op nul te stellen.
Met een gewone afnemer komt die bus met hart mee van de as. Je moet een afnemer hebben die terkt aan de wijzers maar een andere stift duwt de as terug naar beneden.
Ik zie dat de wijzerplaatpootjes zijn afgebroken, vandaar die koperen puntjes op de wijzerplaat.
Het kan ook zijn dat de as met het hartje omhoog is gekomen dan moet je er enkel terug op de wijzer drukken.
Bedankt voor de tip; daar was ik niet opgekomen. Hoe krijg ik die glasrand eraf? Ter hoogte van het scharnier van het achterdeksel zit een kleine spleet in de glasrand (zie foto 1). Daar een mes tussen en wrikken, of moet ik eerst de twee schroefjes aan de buitenrand van het uurwerk, zie mijn eerste post, loshalen en daarna het mes ertussen? Zo te zien zijn de wijzers met bus en al losgekomen (zie foto 2). Of de wijzerplaatpootjes afgebroken zijn weet ik niet. Mogelijk is de wijzerplaat ooit opnieuw vastgeklonken?
Eerts schroeven uit halen, dan mes tussen glasrand (gleuf), maar hou goed het mes vast en steunen met de hand tegen de kast want als de lunette (glasrand) loskomt, zit je met het mes ofwel in je hand of beschadig je de wijzerplaat.
De wijzers zitten nog op het asje. Je moet de chrono in loopfunctie zetten, dan zijn de hefbomen die tegen die hartjes moeten drukken weg gedraait, dan de wijzers met de asjes op de grote as plaatsen en lichtjes drukken, in die buisjes zit een veertje dat dan vastgeklikt wordt op de as, dus niet de wijzers er willen afdoen. Opdat de wijzers nog op de asjes met hart zitten komen de wijzers automatisch juist in positie bij het resetten van de chrono.
Veel suc6.
Ik zie drie mogelijke oorzaken: 1 Er zitten nog schroeven vast, of 2 ik zit op de verkeerde plek te wrikken, of 3 er is meer lompe kracht :X nodig dan ik nu aangedurfd heb. Ik zal morgen bij daglicht nog wat foto´s maken. Misschien wil je daar dan eens naar kijken en kunnen we oorzaken 1 en 2 misschien uitsluiten of oplossen.
Die schroeven zijn om het uurwerk vast te houden in de kast, heeft niets te maken met de fixatie van de lunette of glasrand.
Moet met een fijn en stevig mesje in de gleuf drukken en een beetje klinken, draaien. Komt dikwijls een beetje kracht bij te pas. Is allemaal zo moeilijk het met woorden uit te leggen zonder dat ik het eens kan tonen.
Ja, ik begrijp dat het lastig uit te leggen is, Freddy, maar ik snap heel goed wat de bedoeling is. Bedankt voor je tips.
Jij geeft aan dat die ring niet met schroefjes van binnenuit vast zit en ik weet zeker dat ik op de goede plek zit te wrikken.
Het probleem dat ik had en heb is dat het spleetje zo smal is, en die ring blijkbaar zo vast zit, dat een mes dat ertussen past niet stevig genoeg is om genoeg kracht te zetten en een mes dat stevig genoeg is niet in dat spleetje past…
Misschien is er ook wat minimaal vervormd, want die wijzers zijn er natuurlijk niet vanzelf afgekomen. Ik moet in ieder geval veel meer kracht kunnen zetten dan ik met de middelen die ik nu heb kan doen.
Ik zal er nog eens over nadenken. Misschien maak ik wel een hulpstukje om de kast vast te houden en een speciaal gereedschapje dat precies in die spleet past.
Best frustrerend want het terugzetten van de wijzers is op zich een simpel klusje, als die rotring er tenminste af wil zonder dat ik daar een haakse slijper voor nodig heb…
Nou, een goed passend gereedschapje kan ik vergeten: Het verbuigt omdat het te dun is en de glasrand begínt nog niet te bewegen. Ik zie eigenlijk nog maar één oplossing en dat is dat spleetje wat ruimer maken, zodat ik er iets inkrijg waarmee ik fatsoenlijk kracht kan zetten. Heeft iemand nog een beter idee, want het is natuurlijk nogal onomkeerbaar?
Marc´s idee met het aardappelschilmesje had ik gisteren al geprobeerd met als resultaat een krom mesje.
Uiteindelijk heb ik dat aardappelschilmesje opnieuw gepakt en in het daarvoor bedoelde spleetje gestoken. Daarna het mesje rondom door de naad getrokken, waardoor de glasrand krakend vrijkwam van de kast. Toen met het mesje terug naar het spleetje en vlak naast het spleetje in de naad laten zitten.
Dat spleetje werd daardoor de dikte van de snede van het aardappelmesje breder en toen had ik net genoeg ruimte om er een steviger mes in te steken, waarmee ik voldoende kracht kon zetten. De glasrand zelf is van plastic, het glas ook trouwens.
De haakse slijper had ik dus niet nodig en morgen zal ik de wijzers terugzetten. Benieuwd waar ik dan weer tegenaanloop. Wordt vervolgd.
Het blijkt dus dat de wijzers nog netjes op hun messing busjes zitten, die busjes zitten weer op kleine asjes en op het eind van die asjes zit het “hartje” waar Freddy het over had. Die hartjes zijn losgeraakt van de aandrijvende assen die vanuit het uurwerk komen. Daarnaast was het uurwerk nogal vuil: metaalslijpsel en compleet verharste olie. Het uurwerk is inmiddels schoon en gesmeerd. Mogelijk is er ook nog een probleem dat de secondenwijzer bij een reset niet naar 0 maar naar 4 seconden gaat, maar dat weet ik nog niet zeker.
Nou, ik ben er achter wat het probleem was: Slijtage.
De uiteinden van de aandrijvende assen zijn zodanig versleten (door héél veel reset´s) dat de haarspeldvormige veertjes die de hartjes op de aandrijfassen vasthouden geen resp. bijna geen grip meer hebben. Het hartje van de minuten wijzer heeft helemaal geen houvast meer en die van de secondenwijzer zit nog maar op een flintertje; als je er tegen blaast valt die eraf. Verder zie je door het hele uurwerk heen duidelijke andere sporen van slijtage; onder andere verschillende uitgelopen lagers. Vandaar ook het metaalslijpsel dat ik aantrof.
Deze stopwatch is wat mij betreft overleden: R.I.P.
Bedankt voor de tips, het was een interessante en leerzame exercitie.