Minerva zakhorloge uurwerk met aanpassing

Beste lezers,

Zoekend naar informatie op internet mbt dit type zakhorloge en uurwerk kan ik niks specifieks vinden die mijn vragen beantwoord.
Ben dan ook benieuwd of hier iemand is die licht op dit uurwerk / zakhorloge kan schijnen.
Er is een modificatie aangebracht die de chronograaf activeert, niet erg professioneel, maar heb dit ook gezien bij een ander soortgelijk zakhorloge. Mijn vraag is dan ook waarom?

Grt Edwin

4 likes

@dins1 wellicht? Of @GhentWatch ?

1 like

Ik ken deze variant niet, heb hem zelf ook niet, vandaar dat ik op MP een bod had gedaan :wink:

De complicatie ziet er bij nader inzien wat “zelf gemaakt” uit, met de rafelige inkeping in de kast. Verder ljkt het mij idd een toevoeging aan een verder vrij standaard uurwerk.

Wellicht dat @kaleiwan als Minerva kenner hier iets over kan zeggen? Of anderen?

Wel een mooi oud ding, met nog mooie emaille wp en pusher in de uienkroon :heart_eyes:

3 likes

De tweede foto is van mijn uurwerk, de derde is de enige foto die ik heb kunnen vinden op internet. Dit uurwerk vertoont dezelfde modificatie als mijn uurwerk met een bijna soortgelijk onderdeel.
Misschien is deze aanpassing gedaan om het uurwerk werkend te krijgen in een kast met een schuiver systeem ipv een mono pusher?

Ik denk voor het bijhouden van de speeltijd. Start/stop met overtredingen etc.

En in een kast gepropt die voorhanden was?

Ik vraag me dan af in wat voor een kast het uurwerk oorspronkelijk bedoeld was. Het uurwerk had dan toch al de chronograaf functie en mijn weet toch wat voor kasten voorhanden bij het produceren van een uurwerk.

Die Erik je geeft me zoveel eer :smiling_face: daar dank voor, maar samen weten wij meer dan ik of jij alleen :wink:
Het is lente en ik was “druk"bezig met een van die andere hobby’s :motorcycle: van mij :smiling_face:
Ik heb deze “aangepaste” versie van een zakhorloge weleens voorbij zien komen, maar in boeken van Minerva staat niets erover vermeld.
Is dit een 17” of 19" lingen kaliber? groote van de kast is ?
Ik vermoed dat een extra centrale minuten wijzer toegevoegd is om bij de sport :soccer: 45 minuten speeltijd te kalibreren.
Gorten Iwan :motorcycle:

3 likes

Dankje Iwan dat je even tijd hebt vrijgemaakt om jouw ervaring te uiten. Het weer is er ook naar om heerlijk buiten te touren.
Vooralsnog veel vraagtekens omtrent dit zakhorloge welke trouwens 51 mm telt.
Hoe kom ik erachter of het 17 of 19 ligne is?
Wat we nu weten is dat het waarschijnlijk is aangepast om voetbalwedstrijden te timen. Wat ik me nog steeds afvraag is waarom die aanpassing achteraf heeft plaatsgevonden. Zat er eerst een onderdeel in die wel paste in de kast en dat ze de kast hebben aangepast na vervanging van dat specifieke onderdeel. Hebben ze het uurwerk zo aangepast zodat het een chronograaf werd en daarvoor een wijzerplaat gemaakt. Ben tot nu toe maar 1 dezelfde tegengekomen en die had precies dezelfde aanpassing.

1 like

Uurwerk meten en uitrekenen. Ligne is een lengtemaat voor horloges

Dank voor je antwoord! Heb het even opgezocht en als ik het goed begrepen heb, is het de lengte van de bodemplaat gedeeld door 2.255 mm.

Misschien dat dit wat meer helpt:

1 like

Dank…mooi duidelijk overzicht!

Als goed is, heb je al een paar antwoorden gekregen, en met 51 mm van de kast is dat een 19" lingen en meest voorkomende zakhorloge formaat.
17" lingen uurwerk van ±38mm en de kast ± 43 mm werd in de jaren 30 veel toegepast in zak en de polshorloges zoals Minerva dat deed met de 17" cal.29 chronograaf.

1 like

Weet jij ook welk caliber het uurwerk is en was dit uurwerk misschien de voorloper op de 19’9 CH…?

Wil iedereen bedanken voor zijn input…dank!

2 likes