In 1971, 1972 en 1973 produceerde Citizen deze 4-760115 “Skeleton”. Ik heb er sinds deze week eentje in de collectie, in NOS (New Old Stock) staat. Citizen gebruikte het 25j 7290 (hacking) uurwerk dat speciaal voor dit model werd gemodificeerd om, zowel aan de voor als de achterkant, optimaal zicht op het uurwerk te kunnen hebben. Zelfs de veerton is aan de voorzijde open gelaten. Het horloge loopt met 21.600 bph (beats per hour).
Omdat deze horloges niet zijn voorzien van een serienummer is de exacte productie datum niet te achterhalen.
Zowel voor als achter is mineraalglas toegepast. Aan de binnenzijde van de achterdeksel is het typenummer aangebracht: 4-760115 TA en de model aanduiding BLG-K die verwijst naar de Black en Gold accenten van dit model. Bij gedragen horloges die regelmatig open zijn geweest wil deze belettering nog wel eens beschadigd zijn of geheel ontbreken.
De Skeletons zijn in verschillende varianten gemaakt met stalen, vergulde en zwart gecoate behuizingen. De uurwerken waren goudkleurig of zwart afgewerkt. Ook de wijzersets varieerden. Met en zonder lume, met rechte of rode ‘lolliepop’ secondewijzer. Hier een paar voorbeelden uit de catalogi van 1971 en 1973.
Mijn horloge heeft nog de originele leren band met metalen vouwsluiting. Ondanks de leeftijd is de band nog in prachtige en bruikbare staat.
Tweede generatie Skeletons
In 1974 werd de 7290 vervangen door de 8060A met 28.800 bph. Deze latere modellen zijn makkelijk van die uit de eerste serie te onderscheiden: Oorspronkelijk was “CITIZEN AUTOMATIC” op 9 uur in het uurwerk gestanst, in de tweede serie is “CITIZEN” naar de 6-uurs positie op de chapter ring verplaatst.
Foto credit: Ebay seller
Eind 1975 kwam er een definitief einde aan de Skeletons. Citizen werd meegezogen in de quartz ontwikkelingen en sneed daarom flink in de productie van mechanische modellen. Ik ben blij met deze bijzondere vogel in mijn collectie!
Toon ons je skelet horloge
Heb jij ook een vintage of modern skelet horloge? Ik ben razend benieuwd dus toon hem hier.
Nou, dat was het weer. Dank voor het lezen allemaal.
Hartelijke groet,
Aqualand