Mini Docu over een bijzondere NA: Citizen 4-760115 "Skeleton"

In 1971, 1972 en 1973 produceerde Citizen deze 4-760115 “Skeleton”. Ik heb er sinds deze week eentje in de collectie, in NOS (New Old Stock) staat. Citizen gebruikte het 25j 7290 (hacking) uurwerk dat speciaal voor dit model werd gemodificeerd om, zowel aan de voor als de achterkant, optimaal zicht op het uurwerk te kunnen hebben. Zelfs de veerton is aan de voorzijde open gelaten. Het horloge loopt met 21.600 bph (beats per hour).

Omdat deze horloges niet zijn voorzien van een serienummer is de exacte productie datum niet te achterhalen.

Zowel voor als achter is mineraalglas toegepast. Aan de binnenzijde van de achterdeksel is het typenummer aangebracht: 4-760115 TA en de model aanduiding BLG-K die verwijst naar de Black en Gold accenten van dit model. Bij gedragen horloges die regelmatig open zijn geweest wil deze belettering nog wel eens beschadigd zijn of geheel ontbreken.

De Skeletons zijn in verschillende varianten gemaakt met stalen, vergulde en zwart gecoate behuizingen. De uurwerken waren goudkleurig of zwart afgewerkt. Ook de wijzersets varieerden. Met en zonder lume, met rechte of rode ‘lolliepop’ secondewijzer. Hier een paar voorbeelden uit de catalogi van 1971 en 1973.

Mijn horloge heeft nog de originele leren band met metalen vouwsluiting. Ondanks de leeftijd is de band nog in prachtige en bruikbare staat.

Tweede generatie Skeletons

In 1974 werd de 7290 vervangen door de 8060A met 28.800 bph. Deze latere modellen zijn makkelijk van die uit de eerste serie te onderscheiden: Oorspronkelijk was “CITIZEN AUTOMATIC” op 9 uur in het uurwerk gestanst, in de tweede serie is “CITIZEN” naar de 6-uurs positie op de chapter ring verplaatst.

s-l400
Foto credit: Ebay seller

Eind 1975 kwam er een definitief einde aan de Skeletons. Citizen werd meegezogen in de quartz ontwikkelingen en sneed daarom flink in de productie van mechanische modellen. Ik ben blij met deze bijzondere vogel in mijn collectie!

Toon ons je skelet horloge

Heb jij ook een vintage of modern skelet horloge? Ik ben razend benieuwd dus toon hem hier.

Nou, dat was het weer. Dank voor het lezen allemaal.

Hartelijke groet,
Aqualand

34 likes

Mooie en bijzondere aanwinst :ok_hand:
Zelf heb ik geen skeleton horloge, want de afleesbaarheid is voor mij wel een beetje lastig :nerd_face:

1 like

Toffe aanwinst.
Draag hem in gezondheid.

1 like

ik keek wel even raar op :dizzy_face:
maar bij nader onderzoek van de foto’s + tekst heeft het horloge wel wat :ok_hand:
alleen is hier nu de voorkant indrukwekkender dan de achterzijde :smile:
en bij deze heb ik alweer een Citizen gezien waarvan ik het bestaan niet wist :ok_hand:
geniet ervan :+1:

1 like

Dank je Ludo!

1 like

Ik ben niet van de “gouden” accenten maar voor de rest een heel gaaf horloge.

1 like

Prachtig exemplaar Bert. Nooit geweten dat citizen zich met skeletons heeft bezig gehouden leuk om dat zo te lezen, top gedaan.

Wat ik grappig vind is dat de inkijk op het mechaniek stoer en nadrukkelijk mechanisch is. Er is imho gelukkig geen poging gedaan om het te verfraaien met sierlijke gravures, gekrulde bruggen en dergelijke , wat het een beetje buiten het kader had gezet van het stoer robuuste waar Citizen ook voor staat.
Daardoor onderscheidend, stoer en goed gedaan denk ik.

Geniet van dit trotse bezit kerel :smiley:

1 like

Bijzonder en ook erg mooi. Enig idee wie trouwens het eerste merk was met de skeleton look?

1 like

:star_struck: :clap: Gaaf en toen :roll_eyes: :face_with_raised_eyebrow: volgens mij moet ik ook zo een hebben :thinking: :thinking: :boom:Jes in de lade met de Seikos :nerd_face: :eyes: en heb het gevonden :nerd_face:
Bedankt voor het delen, en zal het vanaf nu anders naar :eyes:
Groeten Iwan :motorcycle:

6 likes

Hij is mooi Bert! Veel plezier er mee. Zwart met goud was in die tijd helemaal chique. Dan denk ik o.a. aan de reclame van John Player Special en de Lotussen in de F1

3 likes

Bedankt mannen! Een Skeleton. Je vind het wat of je vind het niks. Ik ben in ieder geval blij om er ééntje van mijn favoriete merk in NOS conditie te mogen bezitten. :wink:

6 likes

Dit is nu de tweede die ik leuk vind, de eerste is de accutron spaceview.

2 likes

Ha maar die is een league on its own. Die is idd geweldig…

2 likes

Mooie aanwinst!

1 like

Om eerlijk te zijn ben ik ik van de tweede variant, maar wellicht is het een acquired taste :upside_down_face:.
Wel gaaf om te zien dat jij er zo van geniet, dus enjoy en gefeliciteerd met de NA!

1 like

Leuk verhaal. Top👍

1 like

Ongelofelijk Bert, weer een kneiter van dit merk in je collectie. Schitterend exemplaar.

Stiekem zou ik dit model ook nog wel eens in de collectie willen hebben. Een die veel aandacht trekt, zeker weten.

1 like

Ik heb jaren geleden ook eens een skeleton aangeschaft besef ik mij nu. Echter draag ik het niet meer, de reden hiervoor is dat ik moeite heb met het aflezen van de tijd. Tja de leeftijd?.. :face_with_monocle:

2 likes

Thanks Abel.

Inderdaad leuk om er tenminste één in de collectie te hebben.

1 like

Ja Bert, dat begrijp ik. Aflezen is soms moeilijk. Maar er moeten toch meer Forummers zijn met een vintage of modern Skelet horloge? Waar blijven ze?