Mini docu restaureren oude horloges (prachtig)

Zeker de moeite waard eens een paar minuutjes voor te zitten.

https://youtu.be/AgpFeoykwTU

9 likes

Zal ik dit topic even naar ‘horloge film’ zetten?

redials :cry:

Zolang er maar duidelijk bij wordt gezegd dat het redials zijn is er niks aan de hand, en ik moet zeggen dat deze mensen hun vak wel echt goed verstaan. Dit is niet zomaar wat bijpunten maar van de grond af opnieuw opbouwen, inclusief deassembleren van de wijzerplaat, schuren, kleuren en lakken en zelfs tampondruk van de print. Ik denk zelfs dat het eindresultaat beter is dan dat het origineel ooit is geweest. Of dat je ding is, is natuurlijk een tweede.

1 like

Ik vind het wel jammer dat een wijzerplaat die nog prima is wordt geredailt. Het resultaat is inderdaad wel netjes, maar het is niet meer origineel.

1 like

Mee eens
Bracht Omega cal 267 voor service bij horlogemaker die vooral voor grote vintage-leverancier repareert. Of wijzerplaat nog wat hersteld kon worden? Niet veel aan doen was het advies. “Van leverancier mag ik er niet eens aankomen”. Keek op hun site en alles met vintage wijzerplaat blijkt eerst verkocht. Op Ebay vond ik een vergelijkbare cal 267 met beroerde dial voor 
schrik niet: 2000 euro vraagpriojs uiteraard. Of ie het waard is is wat anders natuurlijk.

Het is nu eenmaal een feit dat heel veel horloges door leeftijd, vocht en andere invloeden een slechte wijzerplaat hebben. Ik heb er op zich geen enkele moeite mee als er met een hoge mate van vakmanschap een wijzerplaat opnieuw wordt opgemaakt. Mits het maar als zodanig wordt gemeld bij verkoop, en daar gaat het vaak mis. In alle redelijkheid denk ik dat het veel mensen ook eigenlijk niks interesseert, die hebben gewoon liever een “perfecte” plaat.

Inderdaad; een originele plaat is natuurlijk een pré, maar ik heb persoonlijk ook liever een perfecte redial dan een bak schimmel.
Volgens mij wordt er wel eens wat te krampachtig gedaan over redials. Een compleet gerestaureerd uurwerk is geen punt, maar een redial is heiligschennis. :thinking:
Uiteraard moet dat bij verkoop gemeld worden, maar dat geldt in principe net zo goed voor opgemaakte kasten en vervangen uurwerken.

2 likes

Mijn beste,

Liefde voor het vak.
Altijd leuk om te zien.
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Prachtig vakmanschap!

Vakwerk. Dit doet mijn bezwaren tegen gerestaureerde wijzerplaten met procenten afnemen, beetje verwarrend.

Wat me opvalt is dat bij de fase “stripping dials to bare brass” alle wijzerplaten geheel kaal worden, behalve de Gruen. En dat blijft dan ook nog zo tijdens de fasen “pre-finish brushing” en “basic silver plating for chemical reaction”.

Hoe kan dat?

Dit filmpje is een mooi toetje:

1 like

Heel interessant om te zien!

Dank je voor het delen! :+1::slightly_smiling_face:

Leuk om te zien. Dank voor het delen.
Eerst schrik je je rot als ze met dremels op de dials aan de gang gaan, maar snel wordt duidelijk dat het de bedoeling is om ze helemaal kaal te krijgen en van scratch af opnieuw beginnen. Of het je ding is moet je zelf bepalen, maar het is wel vakwerk.
@Hieronimus Dat van die Gruen begrijp ik ook niet, maar ik ben wel benieuwd.

Wat een werk zeg. pffffff

Met die Gruen gebeurt iets geks, op 0:53 is de wijzerplaat te zien maar daar is hij rond, en in de laatste shot (4:03) is de wijzerplaat ineens een speciale vorm.

Dus ofwel we kijken naar twee horloges of dat er van twee horloges Ă©Ă©n wordt gemaakt, want de kast is duidelijk gebaseerd op dezelfde vorm
 dit is toch wel heel apart.

Dat is echt een ander horloge. :smile:

het is gefilmd met meerdere klokjes :wink:

Moooi!!! :boom::sunglasses::+1: