Mini freesbankje

Het hoogtesupportje had best een maatje kleiner mogen zijn en ook de kwaliteit had beter gemogen maar voorlopig doe ik het hier maar mee. Gelukkig ben ik wel gewend aan machines waar een beetje spindelspeling op zit.

Ter vergelijking hier nog een foto van mijn grotere freesbank. Voor kleine productjes of dunne freesjes heb je hiermee toch te weinig gevoel.

12 likes

Knap!

Het is een stevige joekel inderdaad. Valt dat mee qua gewicht op de draaibank?

En heb je een of meer videos van hoe je het gebruikt en waarvoor? :sunglasses:

Hij is redelijk zwaar maar nog niet te zwaar voor het bankje. Als ik hem in gebruik heb zal ik een paar foto’s maken.

Wat ik me even niet realiseerde was dat dit hoogtesupport is gemaakt in India. Dit betekent, Indiase kwaliteit en Britse bemating. De spindel is 1/4"x20 oftewel “ongeveer” 1,25mm spoed per omwenteling van het handwieltje. Met de nadruk op ongeveer.
Verder heeft dit een speling van enkele tienden millimeters en een onbekende hysterese.

Ik heb daarom op strategische plaatsen enkele verende messing ringetjes geplaatst. Verder heb ik de spindelmoer in twee stukken gezaagd en met een veer ertussen weer gemonteerd en ik heb één van de twee delen met een boutje vastgezet in het huis. Hiermee heb ik effectief een spelingsvrije moer gecreëerd die spelingsvrij is gemonteerd.

Het resultaat is dat de speling nu nagenoeg nul is. De gemeten hysterese is 0.02mm. Best goed voor Indiase kwaliteit.

4 likes