Mini horloge reportage Japan! (Maart / April 2024)

Hi HF-ers! Konnichiwa :slight_smile:

Ik wilde dit al een tijdje posten voor de geïnteresseerden, maarja, life happens en dan vergeet ik wel eens dingen…!
Afgelopen maart had ik weer de kans om een solo tripje te maken richting mijn lievelingsland Japan :smiling_face_with_three_hearts:. Uiteraard heb ik weer kunnen genieten van de liefste mensen, het lekkerste eten en drinken, de mooiste bloesems :cherry_blossom: en heerlijk (window) shoppen voor van alles en nog wat… en natuurlijk ook horloges!
Als eigenaar van een Grand Seiko Shunbun (liefkozend “Shunny” genoemd) kijk ik altijd uit naar de GSs in real life te kunnen zien, ik vind de fotos altijd zó underwhelming…

Hierbij dus wat fotootjes van wat ik heb gezien en vaak daar de bijbehorende prijzen in yen. Met de huidige yen koers zijn prijzen voor ons Europeanen enorm gunstig. Daar komt bij dat je als toerist (gewapend met paspoort) nog een 9-10% tax return krijgt. Plús als je iets koopt in de warenhuizen van Mitsukoshi of Isetan, ga dan eerst langs de service desk en haal een pasje op voor 5% korting op je aankopen daar (NB: korting is wel uitgezonderd op bepaalde merken, sales en etenswaren. Rolex is een van die uitzonderingen, maar GS zit er gewoon bij!).

In de Mitsukoshi depatō (Japans leenwoordje voor department store) in Ginza hoopte ik een Seiko Craftmanship met de groene lacquer dial te vinden voor mijn vriend. Hiervoor heb ik in oktober 2023 toen ik in Tokyo was ook al naar gezocht, maar ook nu weer geen succes want deze specifieke versie was overal uitverkocht in Japan werd me verteld! Wel hadden ze de zwarte en witte versie:

Ondertussen heeft m’n vriend (geen horloge fanaat, maar begint dus nu te komen) het horloge besteld met die fijne 20% korting bij Juwelier van Willigen:

Waar mijn oog ook op viel waren een paar hele mooie King Seikos - prachtige kleuren dials, de donkergroene, donkerrode en bruine :heart_eyes:

De prijs van deze lag rond de ¥210,000-230,000. Berekend door het personeel met de Mitsukoshi korting en tax return (sorry voor de slechte kwaliteit van deze fotos, het scherm van haar telefoon was niet geweldig om te fotograferen) komt dit er uit netto (asl voorbeeldje dus):

Toen zag ik de pistache kleurige GS Grand Seiko Heritage Sakura Wakaba (SBGH343G) :heart_eyes:! Oh hou me tegen! Maar dat deed m’n bankrekening al… Hoe mooi vind ik deze nog steeds… Vooral met dat licht in warenhuizen dat alles zo mooi glanst en schittert :star_struck:
Dit zou een waardig broertje voor Shunny kunnen zijn aangezien dit de nieuwe groene blaadjes nadat de sakura heeft gebloeid voorstelt.

Origineel ¥920,000, met alle kortingen netto in yen¥887,547 met de Europrijs destijds: €5422.

Hier nog wat andere GSs. De Rikka lag er ook, die blijf ik ook heel erg mooi vinden. Wie weet ooit…

Een van mijn lievelingswinkels om altijd langs te gaan is Yodobashi, aka een soort Media Markt on steroids. Prikkelarm winkelen is onmogelijk, dus be prepared!
De beste vestiging in Tokyo is degene in Akihabara. Alles waar batterijen in kunnen of op het stopcontact kan worden aangesloten hebben ze daar! Maar dus ook flink wat horloges altijd! Soms hebben ze er hele goeie extra kortingen nog, zo hadden we in februari 2023 voor mijn schoonvader een Seiko Prestige SPB217J1 (Japanse ref SARF001) voor een super prijs gekocht met korting over korting en tax return! Ik moest even opzoeken wat en hoe, maar dit was dus februari 2023:

Originele prijs was ¥159,500 , maar uiteindelijk hebben we nog geen €670 voor betaald! Deze was destijds in NL iets van €1500, ondertussen wel afgeprijsd maar komt nog steeds niet in de buurt van wat wij 1.5 jaar geleden hebben betaald!

Hier een greep uit wat horloges afgelopen maart en april bij Yodobashi (incl Seiko’s posterboy Shohei Ohtani! Ik was er toen net het gokschandaal van z’n tolk Ippei in het nieuws was, ging nergens anders meer over op het nieuws daar!):

Een dag later ging ik kijken bij Nakano Boradway, dat is een winkelgallerij vlakbij de wijk Ikebukero in Tokyo. Akano Boradweay staat om 2 dingen bekend: 1) Otaku spullen (dus alles anime, manga en ook andere collectibles) en 2) Tweedehands horloges!
Veel winkeltjes daar hebben wel de meer high end luxury horloges. Ben je op zoek naar een Rolex bijvoorbeeld, dan zit je hier goed. Ook zijn er wat winkeltjes met antieke horloges. Hier enkele foto’s (Niet veel gemaakt dit keer, wel wat filmpjes maar die kan ik dan weer niet hier in posten).

Een bezoekje aan de Seiko en GS flagship probeer ik elk jaar te doen sowieso, maar ik zag dus ook dit afschrikwekkende bericht daar!

Overigens, de Shunbun was weer es nergens te vinden mocht iemand hiervoor naar Japan willen gaan. Ik had destijds enorm mazzel dat begin 2023 er nog 1 winkel in Osaka was die 'm had, maar toen en nu ook overal out of stock!

Ik hoop eind dit jaar weer terug te kunnen dus indien jullie dit leuk vinden om zoiets te lezen, kan ik dat nog een keer zo doen. Oh en ik moet afronden met wat echte sakura fotos!

Groetjes!
Marjolein

240 likes

Bedankt Marjolein voor dit leuke, onderhoudende verhaal met vele foto’s! Dit vind ik de leukste bijdrages op HF.

Ik denk dat je Chris “vergeet Zwitserland” @Fate_Amenable_To_Change er ook een plezier mee doet.

7 likes

Ik hou van deze verhalen, dank je wel.

1 like

Dankjewel voor de feedback!
Dan zal ik voor een volgende trip weer wat betere fotos ook gaan maken!

1 like

Mag ik vragen waarom je naar Japan gaat meerdere keren ?
Werk ?

1 like

Smullen dit!!
Dank voor je reportage :pray:

1 like

Wat een leuk verhaal en ook nog inclusief foto’s! Bedankt!

1 like

Leuk verslag en prachtig land :ok_hand:. Ga er graag nog eens naar toe. De bovenste verdiepingen van de Yodobashi winkels liggen vaak ook vol met horloges (tegen scherpe prijzen).
Ik zie de volgende verslagen graag tegemoet! :+1:

1 like

Geweldig dit!
Shop until you drop!
Met plezier gelezen. :pray:t2:

Leuk verslag met veel mooie horloges :+1:t2:

Schitterend land, was er 3 weken geleden nog, ook solo, maar niet veel naar horloges gekeken:

41 likes

Mooie reportage. :grinning:

1 like

Dank voor je verhaal en de mooie foto’s.

1 like

Bedankt voor de leuke reacties!
Ik zie nu ook een hoop spelfouten (o.a. Nakano Broadway…) dus excuses hier voor!

Mbt waarom ik er vaker ben, niet voor werk (helaas, dat zou goedkoper zijn!), maar puur voor de lol. Het land heeft me verpest voor andere vakantielanden…! Ik ga er het liefste elke keer naar terug!
En dit jaar heb ik mazzel dat ik via mn nicht standby kan vliegen met KLM, ik hoop stiekem volgend jaar ook nog, maar anders gaat daar gewoon mn spaargeld weer heen om tickets te boeken!
:heart: Japan

16 likes

Leuk leesvoer! Hoop snoepwinkels daar. Hoop er ooit eens heen te gaan met het gezin. GS’je om de pols en gaan :crossed_fingers:

2 likes

Super leuk!
Als grand Seiko fan leuk te lezen en zien hoe het daar gaat.
Hoop zelf ook eens te kunnen gaan!

1 like

Leuk geschreven Marjolein, thnx :+1:t4:

2 likes

Erg leuk om je verhaal te lezen.

1 like

Leuk om te lezen!

1 like

Dankjewel voor dit mooie verslag en even zo mooie horloges
Erg leuk om te lezen👌🏻

2 likes